Drosme nav pašmērķis • IR.lv

Drosme nav pašmērķis

Aerodium valdes priekšsēdētājs Ivars Beitāns pie pavasarī atklātā vēja tuneļa Kijivā. Foto no uzņēmuma arhīva
Ieva Jakone

Kāpēc zīmoliem jābūt drosmīgiem? Uz šo jautājumu atbildes palīdz atrast mārketinga eksperti Zigurds Zaķis, Artūrs Mednis un Andris Rubīns, bet drosminieki Aerodium, Madara Cosmetics un SexyStyle dalās savos stāstos

Uzreiz pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā pērn februārī Aerodium Siguldas šosejas malā izkāra vides reklāmu Русский военный корабль, иди на хуй! (Krievu karakuģi, ej dirst! — no krievu val.) Viņi bija vieni no pirmajiem, ja ne paši pirmie, kas to uzdrīkstējās. 

Čūsku salas aizstāvju atbilde krievu okupantiem vēlāk kļuva par ikonisku tekstu, ko daudzi drukāja pat uz T krekliem, bet būšana pirmajiem prasīja drosmi. «Tajā brīdī man uzbruka visi — gan Latvijas policija, gan krievu bari, kas mani solījās nogalināt. Pat latvieši rakstīja tādus tekstus, ko negribas atkārtot,» tagad atminas Aerodium valdes priekšsēdētājs Ivars Beitāns. Plakāts tika dedzināts četras reizes. Un katrreiz spītīgi izkārts no jauna. 

Būt pareizam neatmaksājas

Beitānam ir liela pieredze ar drosmīgu mārketingu. Pasaulē vadošais vēja tuneļu ražotājs daudzkārt pārsteidzis ar savu uzdrīkstēšanos jau no pašiem pirmsākumiem, kad 2006. gadā Turīnas olimpisko spēļu atklāšanas ceremonijā gaisā pacēla lidojošo snovbordistu. Tas sajūsmā lika noelsties miljoniem cilvēku visā pasaulē. Un vēlāk daudziem lika noelsties fakts, ka uzņēmumam šāds priekšnesums izmaksāja pusmiljonu, bet atlīdzība par to bija tikai 40 tūkstoši eiro. 

Tas nekādā gadījumā nebija bizness, tas bija mārketings, saka Beitāns. Olimpiskajai performancei viņš iztērēja visu savu naudu un vēl aizlienēto, turklāt, apņemoties šovu sagatavot, nebija simtprocentīgi pārliecināts, ka tas tiešām izdosies. Kopš tā laika daudz kas mainījies — vēja tuneļu būvniecība vairs nav nekāda avantūra, turklāt nu jau nes arī peļņu.  «Pirmajos desmit darbības gados mēs vienmēr bijām mīnusos, lai arī visi domāja, ka mēs peldamies naudā. Peldējām pa straumi uz priekšu tikai uz nākotnes darījumu rēķina,» tagad atklāj Beitāns. «Mana dzīve ir kā tāds piedzīvojums, kā action filma,» viņš pasmaida. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu