Jauns pakts par stabilitātes un izaugsmes veicināšanu Eiropā

  • Valdis Dombrovskis, Paolo Džentiloni
  • 28.04.2023.
Eiropas Savienības karogs. Foto - Edijs Pālens, LETA

Eiropas Savienības karogs. Foto - Edijs Pālens, LETA

Eiropas Komisija ir tikko nākusi klajā ar ilgi gaidītajiem priekšlikumiem par Eiropas Savienības (ES) fiskālo noteikumu būtisku reformu. Priekšlikumi ir izstrādāti pēc plašām debatēm un konsultācijām, kuru rezultātā martā starp ES finanšu ministriem tika panākta politiska vienošanās par reformas galvenajām aprisēm. Tagad ir pienācis laiks pārvērst šo politisko vienošanos par normatīvām izmaiņām ES kopējā ekonomiskās pārvaldības sistēmā.

Eiropas Savienības valstu ekonomikas ir dziļi integrētas, tāpēc kopīgi noteikumi ir ļoti svarīgi – tie ir savstarpējas uzticības pamats. Tas īpaši attiecas uz divdesmit valstīm, kuru valūta ir eiro. Šo pamatu nu jau ceturtdaļgadsimtu ir nodrošinājis ES Stabilitātes un izaugsmes pakts. Taču kopš pakta izstrādes pagājušā gadsimta 90. gadu beigās pasaule ir mainījusies. Šodien mēs saskaramies ar ļoti atšķirīgiem izaicinājumiem un prioritātēm, salīdzinot ar laiku, kad pakts piedzīvoja pēdējo lielo reformu pēc globālās finanšu krīzes.

Divi no šiem izaicinājumiem ir fundamentāli, un mums tiem jāpievēršas vienlaicīgi.

Pirmkārt, mūsu ekonomikai ir vajadzīgas apjomīgas investīcijas un reformas, lai īstenotu zaļo un digitālo transformāciju, stiprinātu ekonomikas konkurētspēju un palielinātu noturību, arī aizsardzības jomā. Otrkārt, valstu parāda līmenis ir ievērojami pieaudzis, īpaši pēc Covid-19 pandēmijas.

Mums ir vajadzīgas reālistiskas fiskālās konsolidācijas stratēģijas, lai pārliecinātu investorus, ka valstu parāds ir ilgtspējīgs, un uzlabotu tirgus finansējuma pieejamību publiskajām investīcijām. Tomēr mums nevajadzētu atlikt kopējo ES prioritāšu publisko finansēšanu līdz parāda samazināšanai. Abi šie procesi iet roku rokā: Eiropai ir vajadzīga reformēta ekonomiskās pārvaldības sistēma, lai nodrošinātu stabilas publiskās finanses un atbalstītu ilgtspējīgu, iekļaujošu un konkurētspējīgu ekonomiku.

Ir skaidrs, ka mums ir jāsamazina budžeta deficīts – sākot ar enerģijas subsīdiju, kas tika ieviestas Krievijas kara pret Ukrainu dēļ, pakāpenisku samazināšanu. Tomēr pieredze liecina, ka augstu valsts parāda līmeni nerada vienīgi fiskālās disciplīnas neievērošana. Tā cēlonis ir arī lēna izaugsme un konkurētspējas trūkums. Pēdējo divu gadu laikā notikusī straujā ekonomikas atlabšana, ko atbalstīja arī NextGenerationEU programma, kopā ar augsto inflāciju veicināja ES parāda attiecībā pret IKP strauju kritumu – tas samazinājās no rekordaugstajiem 90% 2020. gadā līdz 84% 2022. gadā. Lai nodrošinātu, ka parāds turpina samazināties, Eiropai ir vajadzīga gan stingrāka fiskālā politika, gan dinamiskāka ekonomika.

Tāpēc mūsu priekšlikumu mērķis ir panākt pakāpenisku, bet stabilu parāda līmeņa samazinājumu, vienlaikus veicinot ilgtspējīgu un iekļaujošu izaugsmi ar investīciju un reformu palīdzību. Šie priekšlikumi padarīs ES fiskālos noteikumus vienkāršākus, pārredzamākus un efektīvākus. Tie veicinās dalībvalstu lielāku atbildību, veidojot savus fiskālos plānus, balstoties uz kopīgiem ES noteikumiem un nodrošinot vienlīdzīgu attieksmi pret dalībvalstīm, bet arī ņemot vērā katras valsts situāciju. Vienlaikus mēs stiprinām uzraudzības un kontroles mehānismus, lai nodrošinātu, ka valstis ievēro kopīgi pieņemtos noteikumus.

Priekšlikumi līdzsvaroti atspoguļo mūsu ilgās diskusijas ar ES dalībvalstu valdībām, Eiropas Parlamentu un citām ieinteresētajām pusēm – tās turpināsies arī nākamajos mēnešos kā daļa no ES likumdošanas procesa.

Eiropas ekonomikas interesēs būtu svarīgi pabeigt likumdošanas darbu līdz šī gada beigām, kā to norādījusi ES Padome. Tas būtu svarīgs signāls finanšu tirgiem, īpaši tagad – stingrākas monetārās politikas kontekstā. Tas sniegtu ES dalībvalstīm skaidrību par turpmāko virzību, ņemot vērā arī to, ka nākošgad tiks deaktivēta pakta vispārējā izņēmuma klauzula, kuru piemēroja pandēmijas sākumā un pagarināja pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu. Reformētie ES fiskālie noteikumi efektīvāk atbalstīs Eiropas ekonomikas stabilitāti un izaugsmi. Strādāsim kopā, lai tas notiktu!

 

Autors ir Eiropas Komisijas priekšsēdētājas izpildvietnieks, Paolo Džentiloni ir Eiropas ekonomikas komisārs

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Ivonne Linnstade (Yvonne Lindstad)

Vecāki zina, kas ir labākais viņu bērniem, tam jāatspoguļojas arī pirmsskolu politikā

Absolūti lielākā daļa vecāku apzinās, cik svarīga loma bērna attīstībā ir kvalitatīvai izglītībai un drošai, atbalstošai videi. Turklāt, stāsts nav tikai par skolu, tas ir svarīgi no pirmās izglītības pieredzes – pirmsskolas. Tieši vecāki vislabāk pazīst savu bērnu, viņa personības iezīmes un raksturu, spējot izvērtēt, kad vislabāk uzsākt pirmsskolas un kuru bērnudārzu izvēlēties. Ja izvēli nosaka tikai izmaksas vai pašvaldību vai valsts iestāžu noteikumi, pastāv risks, ka tas nebūs labākais iespējamais variants bērna interesēm.

Viedoklis Renārs Deksnis

Kamēr kaimiņi jau operē ar robotiem, Latvija vēl gaida lēmumu – vai atpaliksim modernajā medicīnā?

Pēdējo gadu laikā robotizētā ķirurģija pasaulē ir piedzīvojusi strauju attīstību – šobrīd tā tiek izmantota vispārējā ķirurģijā, ai uroloģijā, ginekoloģijā, torakālajā un otolaringoloģijas jeb ausu, kakla un deguna ķirurģijā.

Viedoklis Edgars Turlajs

Kāpēc Lietuva var, Igaunija varēs, bet Latvija nevar? Bardaks ar kredītsaistību datiem

Eiropas Savienības līmenī ar "patēriņa kredītu direktīvas" starpniecību ir noteiktas vispārīgās prasības, kā kredītu devējiem izvērtēt patērētāju spējas atmaksāt savas kredītsaistības. Līdz ar to, vai un kādas datu bāzes ir obligāti izmantojamas šajā procesā, katra dalībvalsts nosaka pati. Latvijā izveidotā sistēma ir vissarežģītākā Baltijā, jo informācija par personas kredītsaistībām no visiem patērētāju kreditēšanas nozares dalībniekiem faktiski "dzīvo" gan valsts, gan privātās datu bāzēs. Turklāt nevienā datu bāzē nav informācija no visiem nozares dalībniekiem.

Viedoklis Agita Balbārde

Vai ģeopolitiskie satricinājumi ir izslēguši ilgtspēju no dienaskārtības?

Klimata pārmaiņas un ilgtspējīga attīstība pēdējos gados ir bijusi viena no centrālajām tēmām politiskajā un ekonomiskajā diskusijā, taču šobrīd ir vērojama satraucoša tendence – ģeopolitiskie satricinājumi draud izslēgt no dienaskārtības tādus jautājumus kā klimatneitralitātes mērķu sasniegšana, emisiju mazināšana un ilgtspējīgi risinājumi. Svarīgi apzināties, ka ilgtspēja nav īstermiņa kampaņa, tā ir ekonomikas un sabiedrības pielāgošanās realitātei – globāls dabas resursu izsīkums, ekosistēmas degradēšanās un klimata pārmaiņas rada tiešu ietekmi uz mūsu dzīves un biznesa vides kvalitāti.

Jaunākajā žurnālā