Pasaule vienā lappusē • IR.lv

Pasaule vienā lappusē

Pasaules tirgi

Demogrāfiskā krīze. Ziņa, ka Ķīnā pirmo reizi pēdējo 60 gadu laikā reģistrēta iedzīvotāju skaita samazināšanās — pērn tas sarucis par 850 000 —, atstās nopietnas sekas gan uz šīs Āzijas lielvalsts, gan citu valstu ekonomiku, prognozē eksperti. Pirmkārt, darbspējīgo iedzīvotāju skaita sarukums vairs nespēs finansēt pensionāru uzturēšanu. Jau 2019. gadā Ķīnas Sociālo zinātņu akadēmija lēsa, ka valsts lielākajā pensiju fondā nauda beigsies jau 2035. gadā. Otrkārt, lielas globālās kompānijas, piemēram, Apple un Nike, vairs nevarēs paļauties uz lēta darbaspēka pārpilnību, kā līdz šim. Treškārt, zemā dzimstība nozīmē to, ka Ķīnā saruks pieprasījums pēc jauniem mājokļiem, taču tieši celtniecība līdz šim veidoja aptuveni ceturto daļu no visas Ķīnas ekonomikas. 


Laiza brūces. 
Lai gan Krievija lielīgi paziņoja, ka to nekādi neietekmēs septiņu attīstītāko valstu kluba G7 un Eiropas Savienības noteiktie cenas griesti Krievijas naftai — 60 ASV dolāru par barelu —, jaunākā statistika liecina, ka šogad agresīvā lielvalsts varētu zaudēt 150 miljardu dolāru ieņēmumus, lēš domnīca The Center for European Policy Analysis. Tas nozīmē, ka pērn piedzīvotais 2,3% budžeta deficīts attiecībā pret kopproduktu šogad varētu sasniegt pat 7%. Pēc pērn starptautiskajos tirgos piedzīvotā naftas cenu lēciena līdz 139 dolāriem par barelu šogad tā nostabilizēsies ap 83 dolāriem, prognozē ASV Enerģētikas ministrija. Tajā pašā laikā daudzi klienti par Krievijas naftu negrib maksāt pat 60 dolārus, tāpēc krievi sākuši piedāvāt 30—40% atlaides. Savukārt dabasgāzes piegāžu aizlieguma dēļ uz Eiropu Krievija zaudēs aptuveni 50 miljardus dolāru.


Nākotnes izaicinājumi. 
39% lielu, globālu firmu vadītāji ir nobažījušies, ka nākamo desmit gadu laikā viņu bizness var izrādīties dzīvotnespējīgs, jo ir problēmas atrast talantīgus darbiniekus un arvien straujāk nākas adaptēties tehnoloģiskajām pārmaiņām, liecina PwC veiktā aptauja. «Jau aizvadītajā desmitgadē uzņēmumi ir veikuši ievērojamas izmaiņas, tajā skaitā hibrīda darba modeļa ieviešanu. Taču tā ir tikai aisberga redzamā daļa — daudzi izpilddirektori uzskata, ka viņu pašreizējais biznesa modelis nav ilgtspējīgs, un tas nozīmē, ka priekšā ir jaunas pārmaiņas,» komentē Kevins Eliss no PwC. «Runa ir nevis par sīkām, bet gan par fundamentālām pārmaiņām, kas prasa lielus ieguldījumus cilvēkos, prasmēs un tehnoloģijās. Pozitīvi ir tas, ka uzņēmumi koncentrējas uz nepieciešamo pārmaiņu veikšanu, par spīti dažādām problēmām, tajā skaitā inflācijai un prasmīgu darbinieku trūkumam, kas varētu kļūt vēl lielāks.»

Pārsteigums


Sačakarēsim visu! 
Vairākas vides organizācijas apvienojušās kopējā «partizānu karā», Beļģijā, Francijā, Vācijā un Lielbritānijā izlīmējot vismaz 400 lielus reklāmas plakātus, kas ironizē par autoražotāju maldīgajiem solījumiem. Pirmā satīra veltīta BMW un Toyota. Piemēram, Londonas metro un autobusu pieturās redzama melnu dūmu ielenkta ģimene, kurai BMW sola: «Kad mēs izmēģinām izplūdes gāzes, izmēģinājuma trusīši esat jūs!» Vācu autoražotāja runasvīrs iebilst: «Ilgtspēja ir BMW Group korporatīvās stratēģijas centrālā ass. Mēs esam cieši apņēmusies jau līdz 2050. gadam sasniegt klimata neitralitāti un esam izvēlējušies zinātniski pamatotu un pārredzamu ceļu.»

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu