Jaunuzņēmumu veidošana ir komandas darbs

  • Viesturs Sosārs
  • 16.01.2023.
Viesturs Sosārs. Publicitātes foto

Viesturs Sosārs. Publicitātes foto

Popkultūrā un medijos joprojām populārs ir vientuļā, vizionārā uzņēmēja tēls. Izdzirdot vārdu Tesla, mēs visdrīzāk iedomājamies Īlonu Masku (Elon Musk), Facebook gadījumā mēs to bieži asociējam ar Marku Zakerbergu (Mark Zuckerberg). Bet tā gluži nav patiesība. Vismaz nav pilna patiesība par to, kā savulaik radās un izauga šie uzņēmumi. To pirmsākumos izšķiroša nozīme ir bijusi dibinātāju komandai.

Viens vai vairāki?

Uzsākot uzņēmumu vienatnē, tā dibinātājs droši novērš risku, ka iecerētais projekts neizdosies savstarpēju pretrunu un nesamierināmas viedokļu atšķirības dēļ. Savukārt, dibinot uzņēmumu komandā, idejas realizēšanai uzreiz ir pieejams visu tās dibinātāju laiks un prasmes un par tām sākotnēji nav jāmaksā “tirgus cena”, kas ievērojami palielina iespēju kustēties uz priekšu ātrāk un ar mazāku budžetu. Šie tad arī ir abi biežākie argumenti, kas tiek lietoti, diskutējot, vai jauni uzņēmumi ir jādibina vienam vai vairākiem dalībniekiem.

Jo jaunā biznesa ideja sākotnēji ir skaidrāka un jo vairāk tās izdošanās ir atkarīga no saprotama biznesa plāna realizēšanas – jo svarīgāks kļūst arguments par pretrunīgu viedokļu riska samazināšanu. Tāpēc uzņēmumu veidošanai “saprotamu” produktu un pakalpojumu gadījumos bieži patiešām pilnīgi pietiek ar vienu dibinātāju. Un otrādi - jo neskaidrāka ir attīstāmā ideja, kas prasa ilgāku izstrādi, jo ilgāk komandai ir jādarbojas “tumsā”, bez droši pierādītas pārliecības par jaunā produkta pieprasījumu un iecerētā biznesa modeļa dzīvotspēju, jo lielāka loma izdošanās stāstā ir visas sākotnējās komandas laika un prasmju ziedošanai, tādējādi paildzinot šo neskaidrību novēršanai pieejamo laiku. Otrā situācija tad arī attiecas uz jaunuzņēmumu – globāli ambiciozu ideju ar mērogojamu biznesa modeli – gadījumiem, un tieši tāpēc to veiksmīgu komerciālu iznākumu pamatā lielākoties ir labas dibinātāju komandas.

Kas ir laba dibinātāju komanda?

Pavisam vienkārši sakot – tā ir komanda, kuras dalībniekiem ir savstarpēji papildinošas prasmes un kompetences, kā arī vienota vīzija par to, kādu mērķi ir nepieciešams sasniegt un kādi ir galvenie stratēģiskie principi, kā to panākt?

Ja pirmā atziņa par kompetenču komplimentaritāti ir intuitīvi skaidra un tās esamību var diezgan viegli novērtēt, tad vīzijas un izaugsmes stratēģijas salāgošana bieži vien izrādās daudz sarežģītāks uzdevums, kam nepieredzējuši jaunuzņēmumu dibinātāji iesākumā nevelta pietiekami daudz laika. Tas savukārt būtiski paaugstina risku, ka uzņēmuma eksistences kritiskos brīžos (un tādu jaunuzņēmuma pirmajos dzīves gados būs ne mazums) tā dibinātāji nespēs vienoties, kā rīkoties tālāk. Kalnā nav iespējams uzkāpt, ja visiem kāpējiem nav skaidrs, pa kuru nogāzi tas jādara jeb dažreiz pat nav vienota viedokļa par to, kurā kalnā jākāpj vispirms?

Šo risku var būtiski samazināt, dibinātājiem sadarbības iesākumā veltot pietiekami daudz laika, lai pārrunātu un salāgotu savu redzējumu, ko tad galu galā viņi vēlas izveidot. Protams, šāda saruna nedod absolūtu garantiju, ka laika gaitā šie viedokļi nemainīsies, bet vienota sākotnējā izpratne par jaunuzņēmuma mērķiem un to sasniegšanas pamatprincipiem, iespējams, ir pats lielākais ieguldījums šī jaunuzņēmuma izdošanās stāstā, ko tā dibinātāji var izdarīt.

Komandas veidošana un darbs tajā ir arī viena no tēmām, kuru aktīvi pārrunājam ar pirmsakselerācijas programmas Inovāciju Akadēmija dalībniekiem. Janvāra beigās sāksies darbs ar komandām, kuras būs pieteikušas savu dalību. Vēl pāris vietas jaudīgām un attīstīties gatavām komandām brīvas. Programmu administrē Riga Business School kā RTU struktūrvienība.

Pieteikšanās dalībai Inovāciju Akadēmijas pirmsakselerācijas posmam ir šeit.   

 

 

Autors ir Riga Business School rezidējošais uzņēmējs, Inovāciju Akadēmijas programmas direktors

Līdzīgi raksti

Viedoklis Rasmuss Pētersons

Restorāni kā labklājības spogulis: ko tie atklāj par ekonomiku?

Lai izprastu tautsaimniecības attīstības virzību, ekonomisti visbiežāk paļaujas uz objektīviem rādītājiem – bezdarba līmeni, inflāciju un citiem ekonomikas rādītājiem. Taču ir vēl kāds, bieži vien mazāk pieminēts, bet ļoti jutīgs indikators – sabiedriskās ēdināšanas nozare. Kafejnīcas un restorāni ir kā barometrs, kas uztver ekonomikas svārstības vēl pirms tās atspoguļojas oficiālajā statistikā.

Viedoklis Ģirts Greiškalns

Ūdeņradis – Latvijas enerģētikas un mobilitātes balsts: realitāte un nākotnes virziens

Ūdeņradis nav jauna mode vai tehnoloģisks jaunums. Šī gāze ķīmiskajā rūpniecībā tiek izmantota jau vairāk nekā simt gadus. Taču šodien mēs redzam būtisku pārmaiņu – ūdeņradis no šauras rūpnieciskas nišas kļūst par enerģētikas un transporta nākotnes balstu. Pieaug pielietojumu daudzveidība, un tas, kas vakar vēl bija eksperiments, šodien jau notiek reālos apstākļos arī Latvijā.

Viedoklis Kārlis Purgailis

Cenas turpina augt: lielākais slogs – pārtika un mājoklis

Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) jaunākie patēriņa cenu dati rāda, ka augustā, salīdzinot ar jūliju, pārtikas un bezalkoholisko dzērienu cenas ir samazinājušās par 0,3 %. Taču iemesls priekam ir maldinošs – šis kritums ir sezonāls, un, salīdzinot ar iepriekšējo gadu un pat ar šī gada sākumu, vērojams būtisks cenu pieaugums.

Jaunākajā žurnālā