Jaunuzņēmumu veidošana ir komandas darbs

  • Viesturs Sosārs
  • 16.01.2023.
Viesturs Sosārs. Publicitātes foto

Viesturs Sosārs. Publicitātes foto

Popkultūrā un medijos joprojām populārs ir vientuļā, vizionārā uzņēmēja tēls. Izdzirdot vārdu Tesla, mēs visdrīzāk iedomājamies Īlonu Masku (Elon Musk), Facebook gadījumā mēs to bieži asociējam ar Marku Zakerbergu (Mark Zuckerberg). Bet tā gluži nav patiesība. Vismaz nav pilna patiesība par to, kā savulaik radās un izauga šie uzņēmumi. To pirmsākumos izšķiroša nozīme ir bijusi dibinātāju komandai.

Viens vai vairāki?

Uzsākot uzņēmumu vienatnē, tā dibinātājs droši novērš risku, ka iecerētais projekts neizdosies savstarpēju pretrunu un nesamierināmas viedokļu atšķirības dēļ. Savukārt, dibinot uzņēmumu komandā, idejas realizēšanai uzreiz ir pieejams visu tās dibinātāju laiks un prasmes un par tām sākotnēji nav jāmaksā “tirgus cena”, kas ievērojami palielina iespēju kustēties uz priekšu ātrāk un ar mazāku budžetu. Šie tad arī ir abi biežākie argumenti, kas tiek lietoti, diskutējot, vai jauni uzņēmumi ir jādibina vienam vai vairākiem dalībniekiem.

Jo jaunā biznesa ideja sākotnēji ir skaidrāka un jo vairāk tās izdošanās ir atkarīga no saprotama biznesa plāna realizēšanas – jo svarīgāks kļūst arguments par pretrunīgu viedokļu riska samazināšanu. Tāpēc uzņēmumu veidošanai “saprotamu” produktu un pakalpojumu gadījumos bieži patiešām pilnīgi pietiek ar vienu dibinātāju. Un otrādi - jo neskaidrāka ir attīstāmā ideja, kas prasa ilgāku izstrādi, jo ilgāk komandai ir jādarbojas “tumsā”, bez droši pierādītas pārliecības par jaunā produkta pieprasījumu un iecerētā biznesa modeļa dzīvotspēju, jo lielāka loma izdošanās stāstā ir visas sākotnējās komandas laika un prasmju ziedošanai, tādējādi paildzinot šo neskaidrību novēršanai pieejamo laiku. Otrā situācija tad arī attiecas uz jaunuzņēmumu – globāli ambiciozu ideju ar mērogojamu biznesa modeli – gadījumiem, un tieši tāpēc to veiksmīgu komerciālu iznākumu pamatā lielākoties ir labas dibinātāju komandas.

Kas ir laba dibinātāju komanda?

Pavisam vienkārši sakot – tā ir komanda, kuras dalībniekiem ir savstarpēji papildinošas prasmes un kompetences, kā arī vienota vīzija par to, kādu mērķi ir nepieciešams sasniegt un kādi ir galvenie stratēģiskie principi, kā to panākt?

Ja pirmā atziņa par kompetenču komplimentaritāti ir intuitīvi skaidra un tās esamību var diezgan viegli novērtēt, tad vīzijas un izaugsmes stratēģijas salāgošana bieži vien izrādās daudz sarežģītāks uzdevums, kam nepieredzējuši jaunuzņēmumu dibinātāji iesākumā nevelta pietiekami daudz laika. Tas savukārt būtiski paaugstina risku, ka uzņēmuma eksistences kritiskos brīžos (un tādu jaunuzņēmuma pirmajos dzīves gados būs ne mazums) tā dibinātāji nespēs vienoties, kā rīkoties tālāk. Kalnā nav iespējams uzkāpt, ja visiem kāpējiem nav skaidrs, pa kuru nogāzi tas jādara jeb dažreiz pat nav vienota viedokļa par to, kurā kalnā jākāpj vispirms?

Šo risku var būtiski samazināt, dibinātājiem sadarbības iesākumā veltot pietiekami daudz laika, lai pārrunātu un salāgotu savu redzējumu, ko tad galu galā viņi vēlas izveidot. Protams, šāda saruna nedod absolūtu garantiju, ka laika gaitā šie viedokļi nemainīsies, bet vienota sākotnējā izpratne par jaunuzņēmuma mērķiem un to sasniegšanas pamatprincipiem, iespējams, ir pats lielākais ieguldījums šī jaunuzņēmuma izdošanās stāstā, ko tā dibinātāji var izdarīt.

Komandas veidošana un darbs tajā ir arī viena no tēmām, kuru aktīvi pārrunājam ar pirmsakselerācijas programmas Inovāciju Akadēmija dalībniekiem. Janvāra beigās sāksies darbs ar komandām, kuras būs pieteikušas savu dalību. Vēl pāris vietas jaudīgām un attīstīties gatavām komandām brīvas. Programmu administrē Riga Business School kā RTU struktūrvienība.

Pieteikšanās dalībai Inovāciju Akadēmijas pirmsakselerācijas posmam ir šeit.   

 

 

Autors ir Riga Business School rezidējošais uzņēmējs, Inovāciju Akadēmijas programmas direktors

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Ivonne Linnstade (Yvonne Lindstad)

Vecāki zina, kas ir labākais viņu bērniem, tam jāatspoguļojas arī pirmsskolu politikā

Absolūti lielākā daļa vecāku apzinās, cik svarīga loma bērna attīstībā ir kvalitatīvai izglītībai un drošai, atbalstošai videi. Turklāt, stāsts nav tikai par skolu, tas ir svarīgi no pirmās izglītības pieredzes – pirmsskolas. Tieši vecāki vislabāk pazīst savu bērnu, viņa personības iezīmes un raksturu, spējot izvērtēt, kad vislabāk uzsākt pirmsskolas un kuru bērnudārzu izvēlēties. Ja izvēli nosaka tikai izmaksas vai pašvaldību vai valsts iestāžu noteikumi, pastāv risks, ka tas nebūs labākais iespējamais variants bērna interesēm.

Viedoklis Renārs Deksnis

Kamēr kaimiņi jau operē ar robotiem, Latvija vēl gaida lēmumu – vai atpaliksim modernajā medicīnā?

Pēdējo gadu laikā robotizētā ķirurģija pasaulē ir piedzīvojusi strauju attīstību – šobrīd tā tiek izmantota vispārējā ķirurģijā, ai uroloģijā, ginekoloģijā, torakālajā un otolaringoloģijas jeb ausu, kakla un deguna ķirurģijā.

Viedoklis Edgars Turlajs

Kāpēc Lietuva var, Igaunija varēs, bet Latvija nevar? Bardaks ar kredītsaistību datiem

Eiropas Savienības līmenī ar "patēriņa kredītu direktīvas" starpniecību ir noteiktas vispārīgās prasības, kā kredītu devējiem izvērtēt patērētāju spējas atmaksāt savas kredītsaistības. Līdz ar to, vai un kādas datu bāzes ir obligāti izmantojamas šajā procesā, katra dalībvalsts nosaka pati. Latvijā izveidotā sistēma ir vissarežģītākā Baltijā, jo informācija par personas kredītsaistībām no visiem patērētāju kreditēšanas nozares dalībniekiem faktiski "dzīvo" gan valsts, gan privātās datu bāzēs. Turklāt nevienā datu bāzē nav informācija no visiem nozares dalībniekiem.

Viedoklis Agita Balbārde

Vai ģeopolitiskie satricinājumi ir izslēguši ilgtspēju no dienaskārtības?

Klimata pārmaiņas un ilgtspējīga attīstība pēdējos gados ir bijusi viena no centrālajām tēmām politiskajā un ekonomiskajā diskusijā, taču šobrīd ir vērojama satraucoša tendence – ģeopolitiskie satricinājumi draud izslēgt no dienaskārtības tādus jautājumus kā klimatneitralitātes mērķu sasniegšana, emisiju mazināšana un ilgtspējīgi risinājumi. Svarīgi apzināties, ka ilgtspēja nav īstermiņa kampaņa, tā ir ekonomikas un sabiedrības pielāgošanās realitātei – globāls dabas resursu izsīkums, ekosistēmas degradēšanās un klimata pārmaiņas rada tiešu ietekmi uz mūsu dzīves un biznesa vides kvalitāti.

Jaunākajā žurnālā