Latvijas pilsoņi nav pietiekoši sagatavoti krīzes situācijām, atrodoties ārzemēs

  • Ieva Birka
  • 26.09.2022.
Ilustratīvs attēls

Ilustratīvs attēls

Covid-19, kas tika pasludināts par pandēmiju 2020. gada pavasarī, dramatiski pārbaudīja valsts pienākumu rūpēties (the duty of care) jēdzienu un valsts prakses paplašināšanu ārpus robežām. Ārlietu ministrijas (ĀM) un jo īpaši konsulārie dienesti kļuva par galveno cerību ārzemēs nonākušajiem iedzīvotājiem. Aplūkojot konsulāro dienestu reakciju uz Covid-19 pandēmiju, vērojamas izmaiņas konsulārajā praksē.

Latvijas Universitātē veikts pētījums, kas balstās astoņās padziļinātās intervijās ar Ārlietu ministriju (ĀM) konsulārā dienesta pārstāvjiem Baltijas un Ziemeļvalstīs, par viņu veiktām darbībām Covid-19 pandēmijas uzliesmojuma sākumā, laika posmā no 2020. gada marta līdz jūnijam. Pētnieki runāja ar konsulāro nodaļu vadītājiem par to, kā noritēja intensīvais darbs, lai cilvēki atgrieztos savās mītnes zemēs laikā, kad vērās ciet robežas, un aplūkoja konsulārās diplomātijas nozīmi Covid-19 pandēmijas laikā Baltijas un Ziemeļvalstīs, piedāvājot analīzi par katras valsts īstenoto rīcībpolitiku un aktivitātēm.

Pētījums par Covid-19 sākuma periodu atklāja, ka starp dažām Baltijas un Ziemeļvalstīm pastāvēja atšķirības, kā juridiski un morāli tiek interpretēts valsts pienākums rūpēties krīzes situācijā, palīdzot valstspiederīgajiem ārvalstīs atgriezties mājās.

Salīdzinot ar Ziemeļvalstīm un Igauniju, Latvijas un Lietuvas Ārlietu ministriju konsulārie departamenti bija daudz noslogotāki. Tiem bija jāatbild tiešā veidā uz palīdzības pieprasījumiem no ārvalstīs iestrēgušajiem tautiešiem. Svarīgi izcelt Latviju, kura sniedza plašu individuālo palīdzību valstspiederīgajiem, tajā skaitā organizēja lielu skaitu repatriācijas reisu (kopskaitā: 41 lidojumu).

Tāpat pētījums izgaismo, ka Latvijas pilsoņi nav pietiekami sagatavoti, kā rīkoties krīzes situācijās, atrodoties ārzemēs. Līdz ar to pētījums apstiprina pašreizējos Latvijas valdības, jo īpaši Aizsardzības ministrijas centienus strādāt pie informācijas izziņošanas sistēmas. Taču tas norāda arī uz nepieciešamību domāt par ārvalstīs esošiem Latvijas valstspiederīgajiem un viņu informētību un sagatavotību. Pētījuma intervijas atklāja, kā Dānija izmantoja mobilo sakaru operatorus, lai sazinātos ar visiem tobrīd ārzemēs esošiem Dānijas valstspiederīgajiem.

Neskatoties uz to, ka par diasporas politiku Latvijā tiek daudz runāts, pētījums atklāja, ka pilnvērtīgi netika izmantots diasporas tīklojums, lai operatīvāk palīdzētu Latvijas valsts piederīgajiem ārzemēs. Tajā pašā laikā diasporas diplomātiju un tās sniegtos ieguvumus izmantoja tikai divas valstis – Dānija un Lietuva. Abas valstis mudināja un iesaistīja savas diasporas attiecīgajās mītnes zemēs sniegt palīdzību tiem pilsoņiem, kuri saskaras ar dažādām grūtībām, atrodoties ārzemēs Covid-19 sākuma periodā.

Pandēmija arī atklāja vājās vietas Baltijas un Ziemeļvalstu sadarbībā, jo netika īstenota visu valstu kopīga konsulārā palīdzība un saskaņotas darbības. Pētījums skaidri iezīmē jautājumus, kuriem būtu jāpievērš pastiprināta vērība, lai turpmāk veidotu saskaņotāku Baltijas un Ziemeļvalstu konsulāro palīdzību.

Pētījumā Diasporas diplomātija un globālā pandēmija piedalījās: Dr. sc. pol. Ieva Birka, Dr. sc. pol. Didzis Kļaviņš, doktora grāda pretendente Malvīne Stučka un pētījuma brīdī maģistra grāda pretendents Roberts Kits no Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātes.

Pētījums ir izstrādāts ar Latvijas Zinātnes padomes finansiālo atbalstu (Projekta nosaukums: Diasporas diplomātija un globālā pandēmija; projekta numurs: lzp-2020/2-0195; Fundamentālo un lietišķo pētījumu projekts).

Raksts šā gada augustā publicēts vadošā diplomātijas žurnālā The Hague Journal of Diplomacy un ir pieejams atvērtā piekļuvē.

 

Autore ir diasporas diplomātijas eksperte, LU Sociālo un politisko pētījumu institūts

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Raivis Maksis

Pārmaiņu laiks graudkopībā - izšķirošie faktori ceļā uz 2026. gada ražu

Aizvadītā sezona Latvijas graudkopībā bijusi sarežģīta un daudzviet pat dramatiska, atklājot klimata un ekonomisko apstākļu ietekmi, kas veidojusies pēdējo trīs gadu garumā. Ja globālā tirgus kontekstā 2025. gadu raksturo rekordlielas graudu ražas un cenu lejupslīde, tad lauki Latvijā demonstrē pretēju realitāti.

Viedoklis Sandis Jansons

Elektrifikācija un ģeopolitika pieprasīs ieguldījumus elektrotīkla stiprināšanā arī 2026. gadā

2025. gadu AS "Sadales tīkls" aizvadījusi infrastruktūras un elektroapgādes kvalitātes stiprināšanas, kā arī inovāciju attīstīšanas zīmē. Līdzīgi kā pērn, arī 2025. gadā "Sadales tīkls" turpināja mērķtiecīgas investīcijas elektrotīklā un darbu pie atjaunīgo energoresursu ražošanas jaudu palielināšanas, ne vien īstenojot ikgadējos kapitālieguldījumu projektus, bet arī ieguldot Eiropas Savienības (ES) Atveseļošanas fonda finansējumu.

Viedoklis Jānis Lucaus

Trīs lietas, ko valsts uzņēmumi var mācīties no privātā sektora

Latvijas publiskajā telpā regulāri uzvirmo diskusijas par valsts uzņēmumu modernizāciju un nepieciešamību veicināt caurspīdīgu pārvaldību un konkurētspēju. Privātajā sektorā mēs ikdienā redzam, ka tirgus kļūst arvien dinamiskāks, un, lai spētu turēt tam līdzi, nemitīgi ir jādomā par to, kā būt maksimāli efektīviem, kā ieviest inovācijas un nodrošināt nevainojamu klientu pieredzi.

Viedoklis Jānis Uzulēns

Kāpēc būvniecības gaita Latvijā ir sarežģīta un ilgstoša?

Tiesiskā valstī būtisks elements ir skaidra un nepārprotama normatīvo aktu piemērošana. Būvvaldēm kā pašvaldības pārraudzībā veidotām iestādēm ir svarīga loma būvniecības procesā. Pasaules Bankas veidotais “Doing Business” reitings, kas tiek izmantots kā novērtēšanas rīks, salīdzinot būvniecības administratīvo procedūru skaitu un izpildes ilgumu, ļauj secināt, ka Latvijā būvniecības gaita ir sarežģīta un ilgstoša. Taču caurspīdīga, pārraugāma un profesionāli organizēta būvniecības kontrole ir kritiski svarīga gan publiskajiem, gan privātajiem pasūtītājiem, jo tā visiem labāk un lētāk. Tāpēc ir svarīgi izvērtēt, kā būvvaldes var padarīt efektīvākas.

Jaunākajā žurnālā