Skolotājiem un vecākiem jāmācās veidot cieņpilnas attiecības • IR.lv

Skolotājiem un vecākiem jāmācās veidot cieņpilnas attiecības

6
Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Inga Akmentiņa-Smildziņa

Noslēdzies kārtējais mācību gads, kad varam atskatīties uz paveikto un novērtēt – kas izdevies, bet kas vēl jāuzlabo. Kā stāsta, mācības var gūt gan vecāki, gan skolotāji.

Labs pedagogs ir tas, kurš ne vien prot labi pasniegt savu mācību priekšmetu, bet kurš pret bērniem izturas ar cieņu. Kurš ieklausās, saredz (un grib saredzēt!), kā bērnam šobrīd klājas – varbūt viņš piedzīvo kādas grūtības skolā, varbūt ģimenē. Tādas lietas parasti ir saskatāmas bērna uzvedībā, ķermeņa valodā un citās izpausmēs, ja vien kāds tiešām skatās. Labu pedagogu raksturo viņa interese par skolas dzīvi, piemēram, vai viņš izvēlas ar saviem priekšlikumiem un redzējumu iesaistīties skolas vides uzlabošanā vai tomēr izvēlas saskatītās nepilnības noklusēt.

Jāsadarbojas ar skolu

Vecākiem ar skolu attiecības vajadzētu veidot jau kopš brīža, kad bērns sāk iet 1.klasē. Lai nesanāk tā, ka pirmā komunikācija ar skolu ir tikai tad, kad rodas konfliktsituācija. Pedagogiem no savas puses ir jāiedrošina vecāku dalība un jāpalīdz, lai ne tikai bērni, bet arī vecāki jūtas skolai piederīgi. Līdz ar to arī attiecības starp abām pusēm veidotos ciešākas.

Vecākiem ir jābūt dzīvai interesei par bērna izglītību un jāuzticas skolai. Kopīgi ir jāmācās veidot konstruktīvu komunikāciju. Jāizturas ar cieņu citam pret citu – gan skolotājam pret vecākiem, gan vecākiem pret skolotāju un skolu. Šī ir joma, kuras, manuprāt, daudzās skolās trūkst – stabili, droši skolas un vecāku attiecību pamati netiek veidoti. Tas ir iemesls sajukumam, ja notiek kāda krīze, jo nav iemīta laba, pazīstama komunikācijas taciņa.

Jāmācās runāt ar bērniem

Vecākiem ir ļoti liela loma tajā, kā bērni uztver skolu un skolotājus. Tāpēc ir svarīgi rādīt labu priekšzīmi – sarunās ar bērniem nekad nedrīkst skolu noniecināt vai teikt ko negatīvu. No tā, kādu piemēru mēs rādām vai kādus vārdus sarunās izmantojam, atkarīgs tas, kā bērns uztvers skolu.

Tāpēc situācijās, kad viss nenotiek tik gludi, kā gribētos, un ar skolotāju bērna priekšā tiek risināts konflikts, pret skolotāju jāizturas ar cieņu. Kopumā uz dažādām situācijām vispār jācenšas skatīties ar vēsu prātu. Tiesa, mums ļoti rūp, lai bērnam viss labi, lai viss kārtībā, taču emociju uzplūdā atrisināt neko nebūs iespējams. Ir jāspēj pieiet situācijai racionāli. Taču, lai to izdarītu, jau no paša sākuma nepieciešama pārdomāti veidota, aktīva, savstarpēji cieņpilna komunikācijā starp skolu un vecākiem.

Konkurence par vakancēm

Izglītības nozarē kopumā ir jāpanāk situācija, lai uz skolotāju un citu skolas darbinieku vakancēm būtu konkurence. Īsta konkurence! Lai skolas varētu izvēlēties pašus labākos skolotājus, direktorus, direktoru vietniekus, medmāsas, sociālos pedagogus, psihologus un citus darbiniekus.

Lai to panāktu, nepieciešama gan sabiedrības izglītošana, gan sistemātiskas izmaiņas. To var izdarīt, rūpīgi pārdomājot un sakārtojot sistēmu kopumā, kā arī nodrošinot ne vien ievērojami lielāku algu, bet arī dažādus bonusus, piemēram, visiem skolas darbiniekiem veselības apdrošināšanu, bezmaksas pusdienas, apmaksātus ceļa izdevumus vai dzīvokļa īri, sniedzot izaugsmes iespējas, apstākļus turpināt izglītību u. c.

Autore Inga Akmentiņa-Smildziņa ir vecāku organizācijas “Mammamuntetiem.lv” vadītāja.

Komentāri (6)

QAnon 28.06.2022. 16.31

Kādas var būt vecāku attiecības ar skolotājiem, ja skolotāju kopiena nav izdarījusi spērienu pa astes kaulu, tā ka muguras skriemeļi viens no otra atraujas, skolotājam, kas ved nepilngadīgus bērnus skatīties Total Eclipse? Rodas iespaids, ka skolotāji grib, lai latviešu zēni izveidotos par fiziskiem, garīgiem un morāliem kropļiem, no kā nesen Ungārija vēlējās pasargāt savus dēlus.

0
0
Atbildēt

0

Sskaisle 27.06.2022. 15.29

Piekrītu katram vārdiņam. Jautājums,kā to izdarīt?
Mēs esam postotalitāra sabiedrība un manuprāt, virzāmies nevis uz demokrātisku, attīstītu,bet autoritāru,degradētu sabiedrību.
Esmu totāli satriekta par Ašeradena paziņojumu,ka izglītības sistēmas problēmas jārisina ne tikai slēdzot skolas,bet arī samazinot mācību apjomu.

Likvidēt speciālās skolas un visas valsts skolas nolaist palīgskolu līmenī.

Nu nav mūsu politiķi ne krievu komunistu, ne amerikāņu imperiālistu iesūtīti ienaidnieki. Bet varbūt ir?

0
0
Atbildēt

2

    QAnon > Sskaisle 28.06.2022. 16.56

    Mēs esam postotalitāra sabiedrība
    ————-
    Par posttotalitāru es vēl pastrīdētos. Vai tiešām domā, ka ASV demokrātu partija, Kanādas un Austrālijas valdības un mūsu Covid marodieri ir pietiekoši pierijušies asiņu, lai tiem nebūtu kārdinājums atkārtot Covid afēru? Vai tiešām domā, ka niecība, morālais invalīds, kas nevienā privātā sfērā nedabūtu godīgu darbu par 900 eiro netto mēnesī, kas cietumā sēdētu pie parašas, Pavļuts, atteiksies varmācīgi nošpricēt sabiedrību, apkraut to ar aizliegumiem un vadīt afēru, kas Latvijas nodokļu maksātājiem un viņu pēctečiem izmaksāja 5 miljardus?

    0
    0
    Atbildēt

    0

    kolpants > Sskaisle 27.06.2022. 15.33

    Смотря что он имел ввиду под объемем. Если различные новомодные предметы, то вполне. Лучше пусть добавят физкультуру, чем различные соц. Все стонут, что не хватает качества образования по таким экзактным предметам как физика, математика, химия, но как почитаешь, так все реформы – это добавать очередные социалас зинибас и прочее непонятно что

    +1
    0
    Atbildēt

    1

    J.Biotops > kolpants 28.06.2022. 11.21

    Истину глаголишь… (šoreiz)

    0
    0
    Atbildēt

    1

    Jānis Lakijs > J.Biotops 28.06.2022. 15.09

    “Глаголешь” miłościwy Panie, “глаголешь”.
    A on – won za Don!

    0
    0
    Atbildēt

    0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu