No aizlaikiem izniris

  • Zanda Gūtmane, Domuzīme
  • 29.12.2021
  • Domuzīme
Kuršu rotaslietas. 12.—14. gs. Latvijas Nacionālā vēstures muzeja krājums. 
Foto — Zane Lāce

Kuršu rotaslietas. 12.—14. gs. Latvijas Nacionālā vēstures muzeja krājums. Foto — Zane Lāce

Kuram vēstures posmam baltiešu jaunākajā literatūrā veltīta lielāka uzmanība?

Cilvēka atmiņa pamatā ietver sava apzinātā mūža laiku. Ja ar tām dalās, atmiņas var saglabāties pat trīs paaudžu ilgumā. Šo pārmantojamību pētnieki dēvē par kolektīvo un komunikatīvo atmiņu. Kad nākamo paaudžu tagadne vairs nerada tiešas saiknes ar iepriekšējo paaudžu pieredzi, pārmantotais izbalē, transformējoties vēsturiskās atmiņas slānī1. Paaudzēm nomainoties, sociālo aktualitāti zaudējušās atmiņas dzīvotspēja lielā mērā atkarīga vairs tikai no vēsturnieku, izglītības un kultūras mantojuma institūciju darbības. Savukārt, ja iepriekšējo paaudžu pieredze ir bagātīgi dokumentēta vai transformēta kādā tekstuālā, rituālā, tēlainā formā, var veidoties kultūras atmiņas slānis2. Šis process nav ieprogrammējams un paredzams, jo atkarīgs ne tikai no individuālām iecerēm, bet arī no atbilstības laikmeta garam un ideoloģijas prasībām un tā, vai tagadnes dzīves «sociālā enerģija»3 sabalsosies ar kādu atmiņas perifērijā rodamu situāciju. 

Jaunākajā žurnālā

Viss ir tikai situācija

Baltijas valstīm «labākais scenārijs šim laikam ir saspringts un bažu pilns miers», teic Reins Rauds. Foto — Andrass Kralla

Tekstu banka

Ilustrācija — Pexels
  • Proza

Karmena

Ilustrācija — Lauma Norniece

Izjumas sakraments

Valsts darbā. Dzelzceļa policijas Rēzeknes nodaļas darbinieki. 1921. gads. Fotogrāfs nezināms. Latvijas Nacionālā arhīva KFFDA krājums

Pirmā lappuse