Pēc strauja jaunu inficēšanās gadījumu skaita pieauguma Latvija kļuva par pirmo valsti Eiropā, kas atjaunoja tirdzniecības un pārvietošanās ierobežojumus (jeb mājsēdi). Vērojot citu Baltijas un Eiropas valstu situāciju, agrāk vai vēlāk šādi soļi tiek sperti arī citur. Ko uzņēmumi, kuri jau iepriekšējo ierobežojumu laikā uzsākuši tiešsaistes tirdzniecību, vai jaunie uzņēmēji, kuri vēl tikai plāno sākt, var darīt, lai sagatavotos jaunam apmeklējuma vilnim?
ECOMMPAY un CENSUSWIDE veiktā patērētāju aptauja Lielbritānijā (šā gada martā) noskaidroja, ka tikai 40% pircēju jūtas droši par savas maksājuma kartes datu koplietošanu ar interneta veikaliem vai pakalpojumu sniedzējiem, savukārt atlikušie 60% to dara nelabprāt, jūtas nedroši vai par to nav domājuši, vai vispār neiepērkas tiešsaistē. Datus par situāciju Baltijā jau drīzumā noskaidrosim – anektēšana sākta novembrī.
Tikmēr daži ieteikumi gan esošajiem, gan topošajiem uzņēmējiem, kā izvairīties no zaudējumiem konkurences cīņā un kā piedāvāt izcilu iepirkšanās pieredzi.
Pielāgojama satura vadības sistēma (CMS), kuru var ātri un efektīvi papildināt. Vizuāli baudāms lapas dizains un nepārspējama lietotāja pieredze ir svarīga, bet vēlams neaizmirst arī par ērtu administrācijas pusi. Neatkarīgi no tā, ko pārdodat tiešsaistē, ir ļoti svarīgi, lai vietne būtu balstīta uz stabiliem pamatiem. Izvēloties labi zināmu platformu, piemēram, WORDPRESS vai MAGENTO, būs daudz vieglāk paplašināt savu biznesu nākotnē, reaģējot uz straujām izmaiņām tirgū un pievienojot jaunas sadaļas, produktus un pakalpojumus, kā arī funkcijas, arī ECOMMPAY maksājumu apstrādes platformas.
Ja tomēr šķiet, ka WORDPRESS ir amatieru risinājums, padomājiet vēlreiz: 62% no 100 visstraujāk augošajiem uzņēmumiem ASV (Inc. 5000) izmanto WORDPRESS. Vēl viens lielisks iemesls ir platformas modulārais raksturs: pieejami tūkstošiem spraudņu un integrāciju, kas ļauj vienkārši un ātri mājaslapai pievienot visu veidu funkcionalitāti.
Stabila maksājumu infrastruktūra. Sākot paplašināt savas tiešsaistes darbības vai piedzīvojot apmeklējuma pieaugumu, ir ļoti svarīgi, lai interneta veikala vai lietotnes pamatā esošie maksājumu apstrādes risinājumi ir nesagraujami stabili. Izvēloties maksājumu pakalpojumu sniedzēju, veltiet uzmanību platformas darbības laika (uptime) izpētei — citiem vārdiem sakot, kādu darbības ilgumu platforma var garantēt, neradot stabilitātes vai uzticamības riskus. Izcils rādītājs ir 99,99%, kas nozīmē, ka bizness strādā gandrīz nepārtraukti.
Krāpšanas novēršana – prioritāte. Grāmatvedības uzņēmuma BDO nesen veiktajā aptaujā atklāts, ka Apvienotās Karalistes tirgū aptuveni 60% vidēja lieluma uzņēmumu Covid-19 laikā piedzīvoja krāpšanas gadījumus, un vidējie zaudējumi vienam uzņēmumam bija 245 000 £. Tā kā kiberuzbrukumi un krāpniecība pieaug arī Baltijas reģionā, stabila krāpšanas apkarošanas sistēma ir svarīgāka nekā jebkad agrāk. Īpaši būtiski tas ir jauniem uzņēmumiem, kurus apdraud krāpnieku “stresa testi”.
Uzņēmums ECOMMPAY ir atklājis, ka lielu daļu tiešsaistes krāpšanas gadījumu veicina pašu tirgotāju kļūdas, piemēram:
- norēķināšanās sistēma, kurā uzņēmējs ir atspējojis daļu no klienta verifikācijas procesa,
- norēķināšanās sistēma, kurā klientiem ļauj pievienot neierobežotu daudzumu maksājumu karšu vienam kontam. Tas ļauj krāpniekiem reģistrēties ar savu personīgo karti un pēc tam pievienot nozagtās maksājumu kartes.
Tādas kļūdas rodas, jo uzņēmēji cenšas paaugstināt konversiju, atslābinot vai pat atslēdzot krāpšanas apkalpošanas sistēmas filtrus, un tādējādi riskē pievērst krāpnieku uzmanību, taču mūsdienīgas sistēmas ļauj atrast balansu – nepazaudēt konversijas un garantēt pēc iespējas augstāku drošību. Labs novēršanas rādītājs (angļu valodā fraud detection un prevention rate) būtu 97%.
Kā uzņēmumi var padarīt savas tiešsaistes maksājumu sistēmas drošas? Viena no labākajām metodēm ir izmantot pielāgotu krāpšanas apkarošanas sistēmu, kurā tiek izmantota mākslīgā intelekta un cilvēka iejaukšanās kombinācija. Attiecīgi riska kontroles sistēma izmanto mašīnmācīšanos, lai reāllaikā apkopotu un analizētu aktuālos darījumu datus, apvienojumā ar manuālu procesu, kurā speciālisti analizē darījumus, lai atklātu korelācijas starp krāpnieciskiem darījumiem.
Mobile-first arī norēķinos. Lai gan vairums uzņēmumu apzinās, cik svarīgi ir piedāvāt mobilajām ierīcēm pielāgotu mājaslapu vai interneta veikalu, daudzi vēl kavējas pievienot tik strauju popularitāti gūstošās norēķinu iespējas, piemēram, Apple Pay un Google Pay.
Uzņēmuma Statista dati liecina, ka to cilvēku skaits, kuri maksājumu veikšanai izvēlas tā saucamos mobilos makus, ir pieaudzis līdz 1,17 miljardiem, pieaugot par 29,6%, salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Paredzams, ka nākamajos četros gados to lietotāju skaits visā pasaulē sasniegs vairāk nekā 1,7 miljardus. Pircējiem ir jāsniedz norēķināšanās iespējas, kas ir viņiem visērtākās (e-maki, QR koda maksājumi, Open Banking u.c.), kas mūs aizved pie nākamā temata.
Domājam globāli. Pieņemsim, ka jūsu uzņēmums jau piedāvā vispopulārākās maksājumu iespējas reģionā, bet kas notiks, ja plānosiet paplašināt darbību Eiropas Savienībā, Lielbritānijā un vēl tālāk? SOFORT un GIROPAY ir populāras maksāšanas iespējas Vācijā, savukārt iDEAL ir viens no vadošajiem Beniluksa valstīs. Iesoļojot jaunos tirgos, esiet gatavi piedāvāt konkrētā reģiona iedzīvotājiem pazīstamās norēķināšanās metodes. Tas savukārt liek pārlasīt sākumā minēto par elastīgas un viegli administrējamas platformas izvēli.
Pielāgota norēķināšanās lapa. ECOMMPAY un CENSUSWIDE veiktajā patērētāju aptaujā Apvienotajā Karalistē atklājām, ka 36% atteiktos no norēķināšanās procesa, ja viņiem būtu bažas par drošību, savukārt 20% to darītu neprofesionālas vai nepievilcīgas lapas dēļ (kā jau minēju, līdzīgu aptauju veicam Baltijas reģionā un drīzumā uzzināsim, kādas atbildes sniegs Latvijas, Lietuvas un Igaunijas iedzīvotāji).
Ko tas nozīmē tiešsaistes mazumtirgotājiem Baltijas reģionā? Diemžēl esam pamanījuši, ka daudzi uzņēmumi šeit pirkuma apmaksas procesu novirza uz pilnīgi citu, ar tirgotāju tieši nesaistītu platformu. Šī prakse pati par sevi ne vienmēr ir slikta, taču tā var ievērojami ietekmēt konversijas un pircēja vēlmi atgriezties, ja viņi neuzticas maksājumu risinājuma nodrošinātājam, jo tā lapa ir slikti izstrādāta vai tajā ir grūti orientēties. Kā arī pastāv risks, ka pircējs var to noturēt par krāpnieku lapu, jo tās dizains atšķiras no lapas, kurā tas sākotnēji atradās.
Noslēgumā gribu teikt, ka internetam nav robežu – ar stratēģisku pieeju un pareiziem partneriem globāla paplašināšanās ir reāla iespēja, vienlaikus saglabājot lojālu vietējo klientu bāzi. Un šajā brīdī tirdzniecības un pārvietošanās ierobežojumiem vispār nav ietekmes – gandrīz viss uzņēmējdarbības uzsākšanai vai izaugsmei, tai skaitā profesionāļu konsultācijas, dokumentu parakstīšana, platformu uzstādīšana un vēl virkne pakalpojumu, ērti pieejami attālināti. Tātad – vai jūsu tiešsaistes bizness ir gatavs apmeklējuma pieaugumam?
Autors ir ECOMMPAY biznesa attīstības vadītājs
Pagaidām nav neviena komentāra