Zaļais piens • IR.lv

Zaļais piens

Oatly auzu piens veikalā Čikāgā. Foto — Scanpix
Džeks Jūings un Lorena Hirša, © The New York Times

Pie vegāniskas pārtikas ķeras arī lielais bizness

Pie šī galda vieta ir gan privātajiem investoriem, gan amerikāņu TV zvaigznei Oprai Vinfrijai un mūziķim Jay-Z. Pie durvīm klauvē Nestlé un citi pārtikas milži. Sekas jutīs arī klimats. Ir dzirdamas pat ģeopolitiskas atbalsis.

Intereses pārsteidzošais centrs ir Oatly — zviedru uzņēmums, kas ražo no auzām gatavotu piena aizvietotāju, kuru var liet uz brokastu pārslām vai saputot kapučīno tasītei. 20. maijā uzņēmuma akcijas pirmoreiz tika kotētas ASV Nasdaq biržā, investoriem Oatly novērtējot vairāk nekā desmit miljardu eiro vērtībā. Tas lieliski apliecina pārmaiņas patērētāju izvēlēs, kas jau sākušas ietekmēt visu pārtikas nozari.

Ēdienam vairs nepietiek ar labu garšu un veselīgumu vien. Arvien vairāk cilvēku vēlas zināt, ka viņu kečups, cepumi un burgeri nepaātrina arktiskā ledus kušanu. Pārtikas rūpniecība ir viens no galvenajiem klimata pārmaiņu veicinātājiem, sevišķi tad, ja tajā iesaistīti dzīvnieki. (Govis atraugājoties izdala metānu, spēcīgu siltumnīcas efekta gāzi.) Atbildot uz strauji augošo pieprasījumu, tirgu ir piepildījuši piena aizvietotāji no sojas pupiņām, Indijas riekstiem, mandelēm, lazdu riekstiem, kaņepēm, rīsiem un auzām.

«Mums ir drosmīgs redzējums par pārtikas sistēmu, kas būtu labāka gan cilvēkiem, gan planētai,» akciju emisijas reklāmbukletā rakstīja Oatly.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu