Par miljarda kapitalizāciju un Latvijas kapitāla tirgu • IR.lv

Par miljarda kapitalizāciju un Latvijas kapitāla tirgu

Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Andrejs Martinovs, INVL Pensiju fondi vadītājs

Strādājot tikai Latvijā ar vietējo kapitālu un investoriem, Latvijas uzņēmumiem nav izredžu kļūt par miljardieriem. Startējot biržā, piesaistot ārvalstu investorus, miljarda mērķis ar lielu darbu un veiksmi ir sasniedzams. Tāpēc ir ļoti svarīgi, lai mūsu kapitāla tirgus attīstās, bet tas nenotiks bez valsts iesaistes un atbalsta.

Šodien jebkuram cilvēkam iespēja ieguldīt finanšu tirgos, pirkt akcijas, obligācijas vai kriptovalūtu ir kļuvusi pieejamāka un vienkāršāka nekā jebkad agrāk. Tomēr, ja paskatāmies uz Latvijas kapitāla tirgu, mēs, salīdzinot ar citiem tirgiem, esam tuksnesī. Reizi piecos gados Latvijā nolīst mazs lietutiņš, kad biržā akcijas sāk kotēt tādi uzņēmumi kā HansaMatrix, SAF Tehnika vai Madara Cosmetics, un tad mēs esam laimīgi un fanojam par to piecus gadus. Citi pa to laiku sērfo pa viļņiem, nirst ar akvalangiem, bauda jūru un okeānu, bet mēs klusi stāvam malā. Ir svarīgi panākt, ka mums trāpa kaut pilieni no lielās kapitāla plūsmas.

Mēs nebūsim okeāns, bet vismaz daļai no finanšu kapitāla plūsmas Latvija ir jāsasniedz. Ja paliksim tuksnesī, kur labklājības dzīves nav, varēsim cerēt tikai uz  izdzīvošanu.

Par Latvijas uzņēmumu kūtrumu attiecībā uz kapitāla piesaisti biržā man patīk HansaMatrix vadītāja Ilmāra Osmaņa salīdzinājums, ka viņam vienmēr labāk ir paticis gabals no kopīgas lielas kūkas, nevis sava maza bulciņa. Pagaidām mūsu uzņēmumu mentalitāte lielākoties ir tāda, ka izvēlamies ēst savas mazās bulciņas, nevis iekosties lielā kūkā. Uzņēmumi, kas saprot šīs atšķirības, reāli bauda iespēju palielināt savu jaudu, akcionāru bagātību un tiekties uz augstākiem mērķiem.

Savukārt vietējiem investoriem šī uzņēmēju attieksme ierobežo iespējas ieguldīt Latvijas biznesā, bet tiem uzņēmējiem, kas mēģina piesaistīt kapitālu biržā, ir ierobežotas iespējas, jo tirgus ir neliels. Un tirgus ir neliels, jo nav daudz investoru, jo viņiem mazais tirgus nav interesants. Faktiski tas ir kā apburtais loks, kāpēc biržai Latvijā neklājas viegli. Tāpēc ir prieks, ka ir tādi piemēri kā Madara Cosmetics un HansaMatrix, kas šo apburto loku mēģina pārraut. Un ieguvēji no šādiem spilgtiem piemēriem ir visi.

Mēs, INVL Pensiju fondi, esam pensiju pārvaldnieks, kas veic ieguldījumus finanšu tirgos savu pensiju fondu klientu interesēs. Pašlaik esam mazākais pensiju pārvaldnieks Latvijā, bet veltām daudz uzmanības vietējam kapitāla tirgum. Katrs IPO Latvijā vai Baltijā ir notikums, ko nevaram nepamanīt un atstāt bez uzmanības. Tādēļ mēs ieguldījām arī Madara Cosmetics un HansaMatrix akcijās.

Atceros 2017. gadu, kad mēs pieņēmām lēmumu ieguldīt Madara Cosmetics. Neskatoties uz salīdzinoši augstu cenu IPO, mēs likām likmi uz uzņēmuma strauju attīstību, uz e-komerciju, uz  eko kosmētikas nišas attīstību un uz profesionālu un ambiciozu menedžmentu. Mūsu likme nostrādāja. Līdz 2020. gada sākumam Madara Cosmetics izaugsme bija mērena un arī cenas svārstības nelielas. Savukārt šobrīd uzņēmums ir praktiski divkāršojis savu jaudu uz Covid pandēmijas fona un nodrošina to pieaugumu bez liela parādu sloga un uz tiem pašiem pamatiem.  Tas arī atspoguļojas pēdējo mēnešu biržas cenā, kas no IPO ir pieaugusi par kādiem 230%.  Vērtīgi ir arī tas, ka akciju cena nekad nav bijusi zemāka par sākotnējo cenu IPO, kas ļāva tiem investoriem, kas ieguldīja akcijās pirmo reizi, gūt komfortu un labu pieredzi. Protams, tā nav Tesla vai Bitcoin, bet Latvijā biržas tirgū vairāk nopelnīt nevarēja.

Nesen drukāšanas platforma Printify piesaistīja investīcijas no Silīcija ielejas investoriem, un pērn rudens sākumā pavēstīja par ambīcijām nākotnē kļūt par viena miljarda ASV dolāru vērtu jaunuzņēmumu. Uzskatu, ka gan tādiem ambicioziem uzņēmumiem kā Printify, kas spēlē globālajā tirgū, gan kā Madara Cosmetics, kas ir pēdējais spilgtākais Latvijas biržas IPO, ir iespējas to sasniegt! Tiesa, ņemot vērā, ka Madara Cosmetics kapitalizācija šobrīd ir  ap 85 miljoniem eiro, tad, protams, līdz šādiem mērķiem vēl ir ļoti tāls ceļš ejams.

Šos abus uzņēmumus nevar pilnvērtīgi salīdzināt, bet ir skaidrs, ka Madara Cosmetics ir vairākkārt jākāpina ražošanas apjomi, jāuzbūvē vēl kādas desmit ražotnes, kas līdzvērtīgas esošajai, lai kapitalizācija sasniegtu miljardu. Savukārt Printify biznesa modelis ir citādāks. Galvenais, kas viņus apvieno un kas ir nepieciešams, lai piesaistītu investoru uzmanību, ir ambīcijas, uzņēmīgums, progresīva domāšana, godīgums, caurspīdīgums un tieksme uz rezultātu.

Skatoties uz perspektīvu, nezinu, vai tas miljards ir tāds mērķis, kuru vajag nospraust un mēģināt sasniegt. Manā vērtējumā Madara Cosmetics ir jau sasniegusi diezgan labus rezultātus. Turpinot iet uzsākto ceļu, tas novērtējums tāpat atnāks, un man ir prieks, ka tas notiek, pateicoties arī Latvijas kapitāla tirgum un biržas investoriem!

 

Autoram un ar viņu saistītājam personām tieši vai netieši pieder Madara Cosmetics un HansaMartix akcijas, un viņš ir ieinteresēts to cenas pozitīvajā dinamikā. Viedokļa saturs ir autora brīvās pārdomas par tekstā pieminētiem faktiem, viedoklis nav analītisks materiāls un analītisks pētījums un nesatur aicinājumu pirkt vai pārdot pieminētās akcijas.

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu