Par nākotni, kuru zināt nav lemts • IR.lv

Par nākotni, kuru zināt nav lemts

Foto no privātā arhīva
Jānis Bergs

Uzņēmējs Jānis Bergs raksta par savu pieredzi, turpinot iekarot ASV lielo tirgu

Viena no uzņēmējdarbības pamatpatiesībām — ja vēlies ilgstoši nodarboties ar biznesu un saglabāt veselību un veselo saprātu, tad iemācies sadzīvot ar lielu nenoteiktību. 

Ja esi algots darbinieks, parasti vadītājs tev dod darba uzdevumu, izvērtē paveikto, un tev ir lielāka vai mazāka, bet parasti stabila un garantēta alga. Uzņēmējam viss ir citādi — nekas nav garantēts, un neviens arī nesaka, ko darīt. Līdz ar to nepieciešams kāds iekšējais dzinulis, kas liek celties, iet un darīt pat tad, ja liekas, ka visa pasaule ir sazvērējusies un nekad nekas un nemūžam neizdosies. Visticamāk, jaunam uzņēmējam nākas izdzirdēt simtiem «nē» un «tev nekas nesanāks», kamēr viņš ar saviem darbiem un rezultātiem pārvar vispārējo skepsi un vienaldzību.

Katram šobrīd slavenam uzņēmumam ir savs dzimšanas stāsts — kā Mikrotik čaļi mēģināja no veciem kompjiem uzbūvēt savus pirmos tīklu maršrutētājus vai kā SAF Tehnika Didzis Liepkalns būvēja pirmo radiotelefona pagarinātāju, lai varētu pieslēgties pie drauga telefona līnijas Daugavas pretējā pusē. Daudzos uzņēmējdarbības stāstos nozīmīgu lomu spēlē veiksme. Patrāpīties īstajā laikā un īstajā vietā. Saķert darījumu kā aklai vistai graudu. Tā bieži gadās, dažkārt ne vienu reizi vien.

Šīs dzīves patiesības ir bijušas aktuālas vienmēr, bet jo īpaši spilgti tas ir izgaismojies 2020. gadā. Ja kāds vēl šī gada janvārī man teiktu, ka gada otro pusi pavadīšu Latvijas laukos un kādu cilvēku ārpus sava vistuvāko loka satikšu tikai retu reizi, es domātu, ka tās nu gan ir galīgas aplamības. Pandēmija daudzus biznesa plānus ir sagriezusi kājām gaisā un vēl jo spilgtāk izgaismojusi nepieciešamību būt gataviem nenoteiktībai un negaidītiem biznesa pavērsieniem. Ja esi ēdināšanas biznesā — neraudi, ka viss ir ciet, bet domā par pusfabrikātu ražošanu un piegādi cilvēkiem uz mājām. Ja tev ir veikals — domā ar steigu par to, kā apkalpot un iepriecināt mājās sēdošos klientus. Citiem vārdiem sakot, ir jābūt gataviem strādāt citādi, jo šis ir pārmaiņu un pārdales laiks.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu