Miltona Frīdmana mantojums

  • Endrū Ross Sorkins, © The New York Times News Service
  • 05.10.2020
  • Ir Nauda
Miltons Frīdmans (1912—2006)

Miltons Frīdmans (1912—2006)

Amerikāņu ekonomists vairākām korporatīvo līderu paaudzēm iemācīja, ka viņu galvenajai motivācijai jābūt peļņai. Taču jauna lielo uzņēmumu vadītāju grupa tam nepiekrīt

Pirms 50 gadiem — 1970. gada 13. septembrī — izdevums New York Times Magazine publicēja ekonomista Miltona Frīdmana eseju Biznesa sociālā atbildība ir palielināt peļņu. Tā kļuva par pamatu tā dēvētajai Frīdmana doktrīnai — aicinājumam uz brīvā tirgus kapitālismu. Neatkarīgi no tā, kā vērtējam sekas, tā kļuva par, iespējams, nozīmīgāko 20. gadsimta otrās puses ekonomisko ideju.

Pat tagad — pēc 50 gadiem — Frīdmana eseja turpina izraisīt debates biznesa līderu un politiķu aprindās, no kuriem daudzi kritizē ekonomista viedokli, norādot, ka vairākas kompāniju paaudzes guvušas nepamatotu peļņu uz sabiedrības rēķina, tādējādi veicinot nevienlīdzību.

Jaunākajā žurnālā