Latvijas 4 x 4: četri stipri uzņēmumi četros spēcīgos novados • IR.lv

Latvijas 4 x 4: četri stipri uzņēmumi četros spēcīgos novados

Osvalds Zebris

Ko var mācīties no sekmīgu novadu pieredzes? Dobeles, Saldus, Līvānu un Smiltenes novados strādājošu uzņēmēju stāsti atklāj, kā pamatīgu vēsturisko mantojumu papildina tālredzīgas rūpes par infrastruktūru un labu dzīves vidi cilvēkiem

Jaunā novadu karte radījusi daudz bažu, dusmīgu jautājumu un viedokļu sadursmju, jo «uz papīra» iecerētais reti atbilst tam, kā savas dzīves telpas attīstību saskata novadu cilvēki. Šoreiz atturēsimies no novadu reformas ekonomiskās analīzes «makro» līmenī, bet pievērsīsimies «mikro» līmenim — tam, kā novados jūtas uzņēmēji. No jaunās novadu kartes Ir Nauda izraudzījās četrus ekonomiski spēcīgus novadus, katru savā Latvijas kultūrvēsturiskajā reģionā, kurus pārstāv četru dažādu nozaru uzņēmumi: sveču ražotājs Baltic Candles — Dobeles novadu, cementa ražotājs Schwenk Latvija — Saldus novadu, kūdras ražotājs Zelta zeme — Līvānu novadu, piena pārstrādātājs Smiltenes Piens — Smiltenes novadu.

Visiem četriem izraudzītajiem uzņēmumiem ir vēsturiski senas un dziļas saknes — Smiltenes pienotavas vēsture krietni pārsniedz 100 gadus, pagājušā gadsimta 30. gados sāka strādāt cementa fabrika Brocēnos un kūdras fabrika Līvānos, bet 60. gados sākās sveču ražošana Dobelē. Visos četros stāstos ir vēl kas kopīgs — tie ir nozīmīgi vietējie darba devēji, tāpēc visiem rūp novada nākotne, dzīves kvalitāte un tas, vai cilvēkiem šeit patīk dzīvot.

«Vēsturei ir sekas. Gandrīz visur, kur tagad ir attīstīta ražošana, kas nav pieskaitāma pie divām tradicionālajām nozarēm — kokapstrādes un pārtikas pārstrādes —, attiecīgā nozare pastāvēja jau padomju laikā,» saka Luminor bankas ekonomists Pēteris Strautiņš, kurš pēdējos gados padziļināti pētījis biznesa un ekonomikas attīstību novados. Tomēr industriālais vai zināšanu mantojums ir tikai daļa no stāsta par veiksmīgu novadu. Ne mazāk būtiska ir mērķtiecīga uzņēmēju uzrunāšana, cenšoties pievilināt tos novadā vai pilsētā. Strautiņš atzīst, ka dažkārt notiek tieši pretēji — novads ir sevī noslēdzies, jaunu uzņēmēju ienākšanā saskata riskus. «Esmu sastapies ar viedokli, ka nevajag radīt lieku konkurenci pēc darbaspēka. Aplama pieeja, jo tā tiek atbalstīts vietējo uzņēmumu «kartelis», tie var atļauties maksāt zemākas algas, taču cilvēkiem būs vēlme meklēt labāk atalgotu darbu un šo novadu pamest.»

Visi aptaujātie uzņēmēji atkārto to, cik svarīgi ir radīt cilvēkiem patīkamu vidi, kas ilgtermiņā nodrošina kvalitatīvu, izglītotu darbaspēku biznesiem. Un šeit pašvaldībai ir iespējas rīkoties — domāt par mūsdienīgiem mājokļiem, izglītības un atpūtas iespējām, par vidi, kurā cilvēkiem patīk dzīvot, nevis tikai atrasties.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu