Pradas sarkanās kurpes • IR.lv

Pradas sarkanās kurpes

Pāvesta Benedikta XVI lomā Mihails Barišņikovs, māsa Tabiana — Guna Zariņa. FOTO — Jānis Deinats
Edīte Tišheizere, žurnāla Ir teātra kritiķe

Alvja Hermaņa Baltais helikopters — trīs izcilu solistu monoizrādes par neatbildamiem jautājumiem

Protams, tā ir visaug-stākās klases izrāde. Vispirms jau tāpēc, ka katrs no iesaistītajiem — Mihails Barišņikovs, Guna Zariņa, Kaspars Znotiņš un Alvis Hermanis — ir sasniedzis to māksliniecisko, bet, galvenais, personības attīstības līmeni, kad viss, kas tiek darīts, ir augstvērtīgs un interesants. Tomēr arī tas nepasargā no bedrēm, iekritieniem un caurumiem tur, augstumā.

Baltais helikopters, iespējams, ir vienīgā JRT izrāde, kurai nepiemīt šā teātra absolūtā firmas zīme — Alvja Hermaņa un aktieru rūpīgi koptais ansambliskums. Proti, kad pilnīgi visi izrādes autori un dalībnieki ir vienoti pašā galvenajā — kā vārdā, kāpēc, par ko šis darbs nedrīkstēja netapt, kad nevis katrs spēlē savu lomu, bet visi kopā — tēmu. Tiesa, intervijā teātra kritiķei Undīnei Adamaitei izdevumā KDi režisors brīdināja, ka šajā izrādē katrs no iesaistītajiem ir risinājis savus, dziļi personiskus jautājumus. Jo tikai tādi jau arī var būt jautājumi par attiecībām ar Dievu.

Alvja Hermaņa izveidotais dramaturģiskais materiāls jeb reālo Benedikta XVI runāto un rakstīto vārdu kompilējums ir ļoti svabads. Lietojot salīdzinājumu no pavisam citas jomas, tas ir kā stellēs uzvilkti velki, kuros, lai rastos audums, katram skatītājam vēl ir jāieauž savi audi — sava izpratne un savi jautājumi. Tas, domājams, vēl vairāk  darbojas pret iestudējuma vienotību, padarot to, vismaz manās acīs, par trim izcilu aktieru izdzīvotām monoizrādēm.

 Dievišķā gaismā

Izrādes centrs, protams, ir Mihails Barišņikovs Jozefa Racingera tēlā. Tieši privātpersona, zinību vīrs Racingers, nevis simboliskā figūra — Dieva vietnieks zemes virsū —, manuprāt, ir aktierim būtiskais lomas kodols. Ar embriju, kas guļ baltā, dievišķās gaismas aplī, izrāde sākas. Tā beidzas, pāvestam noaujot sarkanās Pradas kurpes, kas piedien amatam, un pārtopot par «mazo cilvēku» — kaut ko pa vidu starp aizkustinošo Čārliju un mīklaino Jozefa Boisa tēlu. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu