fbpx

Viedpulkstenis automašīnai

Vjačeslavs Gorbačovs, SIA Sizzapp līdzīpašnieks. Foto — Edmunds Brencis
Raivis Vilūns
Print Friendly, PDF & Email

Vietējo uzņēmēju izsapņotā iekārta un pašu radītā programmatūra Sizzapp, kas ļauj ne tikai sekot līdzi sava auto vai motocikla stāvoklim, bet arī aizkavēt garnadžus, plāno iziet ārzemju tirgos

Brauciena vidū uz automobiļa informācijas paneļa iedegas gaismiņa ar piktogrammu. Pieredzējis šoferis vai autoentuziasts to pazīs un zinās, kā reaģēt — turpināt braucienu vai tūlīt pat apstāties. Bet kā ar tiem, kuri ar auto ir uz «jūs»? Palīdzēt var Vjačeslava Gorbačova un Denisa Moldovana izgudrotais Sizzapp — iekārta un viedierīču lietotne, kas informē īpašnieku par transportlīdzekļa stāvokli.

Ar Vjačeslavu, vienu no diviem Sizzapp līdzīpašniekiem, tiekamies biznesa centrā Dzelzavas ielā Rīgā, kur atrodas uzņēmuma birojs. Pa piektā stāva logiem var saskatīt netālu esošo Biķernieku mežu, pa kura trasi braucošie spēkratu testētāji nākotnē varētu kļūt par Sizzapp klientiem. 

Pretēji citiem redzētajiem tehnoloģiju uzņēmumiem Sizzapp telpas atšķiras ar lietišķumu — te nemana pufus un videospēļu konsoles, arī tikšanās telpa ir askētiska. Tikpat labi te varētu mitināties grāmatvedības vai juridisko pakalpojumu uzņēmums. Iespējams, izskaidrojums slēpjas faktā, ka Sizzapp nav vienkāršs jaunuzņēmums, bet gan radies un dzīvo TomWare Latvia paspārnē. Šis uzņēmums jau gandrīz desmit gadus nodarbojas ar programmatūras nodrošināšanu, lielāko uzsvaru liekot uz telemetriju — veidu, kā nomērīt un apstrādāt datus attālināti. Mājaslapa vēsta par uzņēmuma klientiem gan Latvijā, gan citur Eiropā. Darbs TomWare arī Denisam un Vjačeslavam devis nepieciešamo pieredzi, lai sāktu savu projektu — Sizzapp. 

Vjačeslavs stāsta, ka viņu aizrauj viss jaunais. Ļoti patīk doma, ka «visu var padarīt gudru» un savstarpēji savienot, — viņu nebiedē pēdējos gados plaši apspriestie datu noplūdes riski, un viņš pat esot gatavs ar visiem koplietot informāciju par to, kur un kā brauc, tik ļoti viņu aizrauj šī nozare.

Tā arī ir Sizzapp veiksmes atslēga — pieredze un patiesa interese par darbu. Uzņēmums ir iekļuvis finālistos, lai saņemtu Rīgas domes un Altum grantu programmas Atspēriens atbalstu, taču jau strādā, lai iegūtu ārzemju investoru un savu produktu varētu izplatīt pasaulē. Tagad visi klienti ir apbraukājuši pavisam 65 valstis, nobraucot vairāk nekā 160 000 kilometru.

Maza melna kastīte

Strādājot ar telemetriju — automatizētiem sakariem ar mērķi ievākt mērījumus no citviet esošiem objektiem —, Vjačeslavam radusies izpratne, ka visi automašīnas izsekošanas un datu ievākšanas risinājumi ir paredzēti biznesam un tie «ir primitīvi, nesmuki, neērti». Ideja par Sizzapp, kā atceras Vjačeslava kolēģis un uzņēmuma mārketinga vadītājs Aleksandrs Žukovs, dzimusi jau pirms pieciem gadiem, bet darbs pie tās sācies pērn, lai šogad vasarā klienti varētu iegādāties iekārtu savām automašīnām un motocikliem — Facebook publicētie video liecina, ka braucieni uz izstādēm atmaksājas un arī ārzemnieki izmanto Sizzapp.

Pati Sizzapp iekārta ir ļoti askētiska — maza, melna, izturīga kastīte. Automašīnas gadījumā to pievieno pie OBD (On-Board Diagnostic jeb automašīnas diagnostikas panelis) pieslēgvietas, kāda ir pārsvarā visiem pēdējo 20 gadu laikā ražotajiem auto, un īpašnieks tā var uzzināt informāciju, ko līdz šim varēja vai nu tikai pašu jaunāko automašīnu īpašnieki, vai servisā. Iekārta piedāvā viedtālrunī apskatīties arī informāciju par braukšanas stilu — vai vadītājs nepaātrinās pārāk strauji, vai tiek ievēroti videi un arī makam draudzīgi braukšanas principi. 

Motociklu iekārta ir mazliet citāda — to pieslēdz pie akumulatora, un paralēli pārējiem datiem tā apkopo informāciju arī par braukšanas dinamiku, kas varētu būt interesanta tiem, kas «braukā pa trasi». Iekārtas Sizzapp paši negatavo. Pie lietotnes un funkcionalitātes gan pašiem bijis jāstrādā — tas esot darīts arī pa naktīm. Dzirdot šo priekšnieka stāstu, kāds no blakus esošās radošās komandas iesaucas: «Tāpēc es tik smuks!»

Vjačeslavs savā telefonā demonstrē vēl vienu funkciju, kas Latvijas iedzīvotājiem varētu būt interesanta, tuvojoties ziemai, — akumulatora lādiņa līmenis. Aukstajos rudens un ziemas rītos katrs var apskatīt, vai vērts mēģināt auto iedarbināt, vai jāgatavo «krokodili», lai varētu lūgt kaimiņam «piepīpēt», skaidro Vjačeslavs.

Uzņēmējs saka — iekārta, it sevišķi motocikliem, esot «domāta sirdsmieram». Kā piemēru viņš min sevi: sieva mēdzot uztraukties, kad viņš dodas izbraucienos ar motociklu, bet ar Sizzapp ģimene ir informēta, ka viss kārtībā, — ja netiek saņemtas ziņas uz telefonu, tātad nekas nav noticis, savukārt, ja atgadītos negadījums, ierīce nosūtītu ziņu uz telefonu, un «ģimene varētu uz to reaģēt».

Signalizāciju neaizstās

Vjačeslavs uzskata, ka Sizzapp veiksmes pamatā ir tas, ka iekārta var ne tikai ziņot par braukšanas stilu un akumulatora uzlādi, bet arī piedāvāt papildu drošību pret garnadžiem. Lai gan šobrīd Sizzapp ir tikai 200 aktīvo lietotāju, uzņēmums jau var palepoties ar kādu konkrētu stāstu, ka tieši viņu izgudrojums palīdzējis atgūt nozagto BMW X5. Mārketinga vadītājs Aleksandrs stāsta kāda klienta pieredzi — par spīti četrām pretaizbraukšanas sistēmām, nedēļas laikā jaunais spēkrats nozagts, bet, pateicoties piektajai drošības iekārtai Sizzapp, policija atradusi zagto automašīnu. Latvijas Apdrošinātāju asociācijas dati liecina, ka zagļu iecienītākie auto Latvijā ir tieši BMW — pērn ziņots par 86 nozagtiem auto.

Vjačeslavs no pieredzes zina, ka visi auto īpašnieki gan neesot tik apzinīgi — daudzi par drošību aizdomājas tikai tad, kad jau ir iegūta rūgtā pieredze. Citi sakot — ja kāds gribēs nozagt, tad nozags tik un tā. Sizzapp īpašnieks Vjačeslavs piekrīt, ka nav iespējams izveidot iekārtu, ko nevar apiet, tomēr katra papildu drošības sistēma apgrūtina zagļu dzīvi. «Tad jau mēs varam neslēgt arī dzīvokļa durvis,» smejas Vjačeslavs. Viņš uzskata, ka Sizzapp dažos gadījumos varētu būt pat efektīvāks, piemēram, ja motocikls ir aprīkots ar signalizāciju, bet īpašnieks dzīvo piektajā stāvā, «zagļi moci jau būs iemetuši citā auto un aizbraukuši», taču pat gadījumā, ja signāls tiks atvienots vai noslāpēts, Sizzapp iekārta nosūtīs pēdējo ziņu īpašniekam, un varbūt tas palīdzēs policijai atrast nozagto transportlīdzekli.

Lētāka apdrošināšana

«Latvijas iedzīvotājiem pirmais ir jautājums, cik tas maksās,» saka Vjačeslavs. Prezentējot iekārtu citviet pasaulē, pirmie jautājumi vienmēr ir par drošību un kā iekārta var palīdzēt. Viņam šķiet dīvaini, ka Latvijā cilvēki brauc ar dārgiem auto, bet bieži negrib tērēt naudu drošībai.

Tādēļ arī pārdošana privātpersonām ir laikietilpīgs un grūts darbs, kas licis saprast, ka Sizzapp radītāji paši negrib nodarboties ar mazumtirdzniecību. Tāpēc noslēgts līgums ar izplatītājiem ALSO, kas piegādās iekārtu pārdošanai TET veikalos. Vjačeslavs cer, ka ar laiku Sizzapp iekārtu varēs nopirkt arī Bites veikalos. Šobrīd tā jau ir nopērkama pie motociklu dīleriem. Kā uzskata īpašnieki, ir iemesls lepoties, jo līdz šim līdzvērtīgas iekārtas bija grūti «paņemt no plaukta un lietot», tās vajadzējis konfigurēt un iegādāties SIM kartes, bet Sizzapp to visu ir atrisinājis, un tagad ikviens lietotājs var ar trim vienkāršiem soļiem sākt lietot iekārtu, to iegādājoties vai abonējot pakalpojumu.

Vjačeslavs stāsta, ka idejas par attīstību ir plašas — nesen sāktas sarunas ar Latvijas apdrošinātājiem, lai Sizzapp iekārtu piedāvātu kopā ar apdrošināšanas polisi. Doma tāda, ka apdrošinātāji, izmantojot informāciju no lietotnes par šofera braukšanas stilu, varētu izdarīt secinājumus par polises cenu. «Viņi neredzēs, kur jūs esat braukuši. Viņus interesē dati, kā paātrinās, kā bremzē, cik prātīgs vadītājs jūs esat, un, ņemot vērā šos datus, jūs varēsit saņemt atlaidi. Forši, ja esat prātīgs vadītājs — kāpēc nesaņemt atlaidi?» vaicā Vjačeslavs. Mierinot tos, kas uztraucas par savu datu drošību, Vjačeslavs uzsver — nedz apdrošinātāji, nedz pat paši Sizzapp veidotāji nevar piekļūt individuālo lietotāju informācijai.

Jāiekaro ārzemes

Uzņēmuma nākotnes plāns ir fokusēties uz motocikliem, jo tas ir mazāk aizsargāts transportlīdzeklis, skaidro Vjačeslavs. Pie mums gan motociklu nav tik daudz, arī sezona nav tik gara, tāpēc uzņēmums Latviju uztver par savu «lielāko fokusa grupu», kur var izmēģināt idejas, pārbaudīt funkcionalitāti. Testēšana esot bijusi grūta — pārbaudīt, kā lietotne strādā uz visām iekārtām, ir bijis ievērojams izaicinājums nelielajai sešu cilvēku komandai. Pat vēl tagad testi turpinās. Tomēr mērķis ir ielauzties ārzemju tirgos. «Ideāli būtu ASV, bet arī Rietumeiropā ir tirgus,» saka Vjačeslavs, kā piemēru minot Spāniju, kur ir gan vairāk motociklu, gan arī augstāks zādzību līmenis. 

Sizzapp ir sākuši sarunas ar starptautiskajiem investoriem un potenciālajiem sadarbības partneriem, lai lietotni izvestu ārzemēs. «Ja mums izdosies, visa pasaule uzzinās par uzņēmumu no Latvijas,» saka Vjačeslavs. Nākotnē, kad būs noslīpēta motociklu funkcionalitāte, plānots iekārtu pielāgot arī kvadracikliem un ūdensmotocikliem. Savukārt biznesa klientiem jau šobrīd ir pieejama ģeozonēšana, piemēram, lai auto nomas var redzēt, kur pārvietojas viņu spēkrati, vai nepamet iepriekš noteiktās robežas.

Jautāts, kāpēc ārzemniekiem izvēlēties Sizzapp, nevis kādu citu piedāvājumu, Vjačeslavs skaidro — Baltijā šāda veida pakalpojumu nav, un arī citviet piedāvātie esot mērķēti uz biznesa sektoru, nevis privātpersonām un tāpēc bieži vien nav patīkami lietošanā. 

«Mēs gribam, lai cilvēkam ir forši paspēlēties ar mūsu lietotni,» saka Vjačeslavs, sarunu noslēdzot ar ambiciozu mērķi — panākt, ka Sizzapp lietotne ir kā Facebook mašīnām.

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā
«Iepriekš es nodarbojos ar dažādām lietām, bet mani motivē darbs, kas man patīk. Es negribu pārdot paletes. Man patīk automātika, man patīk, ka viss var kļūt gudrs un savienots.»

Lielākā kļūda, kas devusi mācību
«Lielākā problēma — gribam piedāvāt visu ko. Taču vajag fokusēties uz vienu lietu.»

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam
«Nozare ir diezgan sarežģīta, konkurence ir liela un sīva — ja grib darboties privātajā sektorā, tad ar katru klientu ir jārunā. Jāvelta daudz laika, lai viņus pārliecinātu.»

«Mēs gribam, lai cilvēkam ir forši paspēlēties ar mūsu lietotni,» saka Vjačeslavs Gorbačovs. Ambiciozais mērķis ir panākt, ka Sizzapp lietotne ir kā Facebook mašīnām.
Foto — Edmunds Brencis

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu