Žurnāls: Ko nozīmē būvēt gāzes termināli pie Saulkrastiem?

Vizualizācijā attēlots sašķidrinātās gāzes terminālis, kas iecerēts aptuveni 2,5 kilometru attālumā no krasta iepretim Skultes ostai. Gada laikā pie termināļa ierastos četri līdz seši milzīgi kravas kuģi
Print Friendly, PDF & Email

Piecu dienu laikā 2,5 tūkstoši iedzīvotāju parakstījās pret sašķidrinātās gāzes termināļa celtniecību Rīgas jūras līcī. Projekta īstenotāji – uzņēmēji no Skulte LNG Terminal – ieplānojuši ne tikai uzcelt sašķidrinātās gāzes termināli aptuveni 2,5 km attālumā no krasta, bet arī izbūvēt gandrīz 40 km garu gāzesvadu līdz Inčukalna pazemes gāzes krātuvei. Tiesa, aiz uzņēmējiem, kas apvienojušies šajā projektā, velkas gan ar Aināru Šleseru un Andri Šķēli saistīta ēna, gan arī Jaunās konservatīvās partijas politiķu lobijs, ceturtdien raksta žurnāls Ir.

Projekta virzītāji a/s Skulte LNG Terminal kaļ vīzijas par 100 miljoniem uzcelt «lētāko termināli pasaulē», lai gan pirmās sabiedriskās apspriedes Krimuldas, Saulkrastu, Sējas un Limbažu novados liecina — daudzas atbildes viņi vēl nav gatavi sniegt.

Biznesa ideja ir Rīgas līcī, aptuveni 2,5 kilometru attālumā no krasta iepretim Skultes ostai, uzbūvēt termināli, kas spēs uzņemt milzīgus kravas kuģus ar sašķidrināto dabasgāzi. Platforma, kas jūrā atgādinās pamatīgu deviņstāvu ēku, būšot izvietota perpendikulāri Saulkrastiem.

Gāze pēc regazificēšanas plūstu uz Inčukalna pazemes krātuvi pa cauruļvadiem, kas arī jāuzbūvē no jauna. Gāzesvads sastāvētu no trim posmiem — zemūdens cauruļvads 5,5 km garumā no jūrā esošā termināļa līdz piekrastei, tad 0,5 km posms zem kāpu zonas un tālāk aptuveni 33,5 km gara trase līdz Inčukalnam, šķērsojot gan automaģistrāli Via Baltica, gan plānoto dzelzceļa līniju Rail Baltica.

Taču iedzīvotāju iniciatīvas grupa Limbažos un Saulkrastos jau sākusi vākt parakstus pret jaunā termināļa būvi — vēstuli ar pretenzijām kopumā 15 adresātiem piecu dienu laikā parakstījuši 2530 iedzīvotāji, Ir pastāstīja iniciatīvas grupas pārstāvji. Tas ir desmitreiz vairāk cilvēku, nekā piedalījās četrās sabiedriskajās apspriešanās. Šonedēļ pretenzija iesniegta Vides pārraudzības valsts birojā.

Projekta pretinieki uzsver — gāzes patēriņš Latvijā pēdējos gados ir samazinājies par 30%, tādēļ projekts pamatā kalpotu tā īstenotāju biznesa interesēm, nevis sabiedrībai. Iedzīvotājus satrauc kaitējums videi — troksnis, kas varētu rasties termināļa darbības rezultātā, iespējamās gāzes noplūdes, Saulkrastu kā kūrortpilsētas ainavas bojāšana un katastrofu vai sprādzienu riski.

Ja esat abonents, visu rakstu varat izlasīt šeit.

Ja vēlaties abonēt žurnālu Ir, spiediet šeit.

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu