Naudas taupīšanas dēļ RS varētu likt atteikties no 8 mikroautobusu maršrutiem • IR.lv

Naudas taupīšanas dēļ RS varētu likt atteikties no 8 mikroautobusu maršrutiem

1
SIA "Rīgas satiksme" biroja ēka. Foto: Ieva Leiniša, LETA

“Rīgas satiksmes” jaunais valdes priekšsēdētājs Ernests Saulītis būtu gatavs pilnībā lauzt līgumu ar “Rīgas mikroautobusu satiksmi”, ja Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) pierādītu koruptīvas iepriekšējās vienošanās, piemēram, par braukšanas tarifu apmaksu un maršrutu sadali, kas pašvaldības uzņēmumam būtu radījušas finansiālus zaudējumus. Par to pirmdien vēstīja LNT Ziņas.

Izsakot cerību, ka KNAB jau ir sācis izmeklēšanu, “Rīgas satiksmes” vadītājs Saulītis precizēja: “Mēs varētu pilnībā atteikties no Rīgas mikroautobusu satiksmes pakalpojumiem tad, ja tiktu fiksēts, ka šis līgums ir noslēgts koruptīvu darījumu ceļā. Ja izrādīsies, ka par šo līgumu ir maksāti kaut kam kukuļi, tad, visdrīzāk, mēs būsim spiesti no pakalpojuma atteikties un sludināt jaunu iepirkumu par pasažieru pārvadājumiem.”

Taču “Rīgas satiksme” jau gatavojas sadarbības maiņai ar pilnsabiedrību “Rīgas mikroautobusu satiksme”, jo pēc Saulīša pasūtītās maršrutu analīzes trešdien būšot skaidrs, kurus mikroautobusu maršrutus slēdzot varētu ietaupīt pašvaldības līdzekļus. Valdes priekšsēdētājs LNT Ziņām atzina, ka, visticamāk, “Rīgas Mikroautobusu satiksmei” varētu nākties slēgt līdz astoņiem no 13 maršrutiem, kuros kursē zili baltie mikroautobusi un dublējas ar “Rīgas satiksmes” trolejbusiem un autobusiem. Tāpat tiks rosināts šajos mikroautobusos pārtraukt pārvadāt pasažierus ar Rīgas domes piešķirtajām atlaidēm.

“Lai arī saglabāsies valsts atlaides, taču tur nebūs pašvaldības atlaides vairākām sociālajām grupām, piemēram, skolēniem. Mēs gribam novērst šo maršrutu dublēšanos. Nevar būt tā, ka vienā maršrutā iet vairāki mūsu autobusi un vienlaikus ar visām atlaidēm kursē arī mikroautobusi. Mēs gribam līdz trešdienai noskaidrot šo maršrutu lietderību, lai izmaiņas ieviestu. Mums ir skaidrs, ka tās ieviesīsim. Jautājums ir par apjomu, kādā veidā,” sacīja Saulītis.

Pilnsabiedrība “Rīgas mikroautobusu satiksme” pēc savas iniciatīvas netaisās slēgt maršrutus. Ja “Rīgas satiksme” tomēr piespiedīs, vēl netiek konkretizēts, vai pārvadātājs varētu vērsties tiesā, piedzīt kompensācijas vai piekritīs izmaiņām. Kā LNT Ziņām apgalvo pilnsabiedrības pārstāve Maija Lazdiņa, mikroautobusu pārvadājumi neradot zaudējumus “Rīgas satiksmei”, jo pasažieru pietiekot visiem: “Sakrīt kaut kādi maršrutu posmi. Mēs negribam piekrist, ka pilnībā dublējam “Rīgas satiksmes” maršrutus, jo tieši galapunkti ir atšķirīgi.”

Tikmēr kontekstā ar e-talona sistēmas uzturētāju “Rīgas karte” Saulītis lēmis nerosināt ne līguma grozīšanu, ne sākt runas par tā iespējamo laušanu, lai gan, pēc bijušā valdes pagaidu priekšsēdētāja Anrija Matīss domām, līguma nosacījumi ar “Rīgas karti” rada lielus zaudējumus. Uzņēmuma jaunais vadītājs Saulītis kopā ar ekspertiem secinājis – izmaiņas līgumā ar “Rīgas karti”, kurā 49% akciju pieder starptautiskajam investoram, iedzīšot uzņēmumu tiesvedībā un finansiālās sankcijas būtu lielākas nekā “Rīgas satiksmes” visa gada dotācijas kopā.

“Sasteigta atkāpšanās no līguma var radīt apmēram 150 miljonu eiro zaudējumus. Tā ir investoru aizsardzība, kas ir ielikta šajā līgumā. Lauzt līgumu nav lietderīgi!” – uzsvēra Saulītis.

Šai pozīcijai piekrīt arī “Rīgas satiksmes” kapitāldaļu turētāja pārstāvis Rīgas mērs Nils Ušakovs (S), sakot, ka izdevīgāk tomēr ir gaidīt sadarbības beigas: “Līgums ar uzņēmumu “Rīgas karte” bija noslēgts 2008. gadā, vēl pirms es biju ievēlēts par mēru, un šis līgums ir noslēgts līdz 2020. gada beigām. Līgumu būtu ārkārtīgi grūti grozīt vai praktiski nav iespējams izbeigt bez ļoti augstām finansiālām sekām, sankcijām.”

Tā vietā ceturtdien, kad “Rīgas satiksmes” valdes priekšsēdētājam iecerēta videokonference ar “Rīgas kartes” ārvalstu investoru, lai atceltu KNAB pagājušajā nedēļā aizturēto Aleksandru Brandavu no “Rīgas kartes” valdes locekļa amata, Saulītis rosināšot, lai uzņēmumā, kurā 51% pieder RS, tiek samazināti operatīvie izdevumi.

“Pirmkārt, vajag auditā noskaidrot, cik pamatotas ir “Rīgas kartes” izmaksas, jo tas var audzēt peļņu, ko vajadzētu “Rīgas satiksmei” saņemt no šī uzņēmuma. Ja viņi nevēlas grozīt pamata līgumu, aicināsim viņus samazināt savus izdevumus, lai ir lielāka peļņa, kas aiziet atpakaļ “Rīgas satiksmei”,” ieceri skaidroja Saulītis.

Saulītis arī rosināšot veikt arī auditu par apšaubāmajiem un, iespējams, fiktīvajiem konsultāciju līgumiem ar partiju “Saskaņa” un “Gods kalpot Rīgai” biedriem. Lai gan šie līgumi ir beigušies jau pērn decembrī, tomēr tiks noskaidrots, vai pakalpojumi bija reāli vai tomēr tā ir naudas izsaimniekošana: “Esmu šodien parakstījis vadības uzdevumu līdz 27. martam veikt izvērtēšanu, vai mēs esam šos pakalpojumus saņēmuši. Varēsim konstatēt, vai mums ir pietiekami pierādījumu, vai šis pakalpojums ir bijis.”

Otrdien, 12.martā, “Rīgas satiksme” mēģinās pārliecināt kreditorus par uzņēmuma stabilizācijas plānu un ka nav iemesla būt satrauktiem par uzņēmuma maksātspēju.

Komentāri (1)

J.šveiks 12.03.2019. 16.16

likt var ko iedomājas bet krievu mir Rīgā arvien vairāk nostiprina savas pozicijas , nepieciešamas radikālas pārmaiņas.

+1
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu