Aigars Strods, radaru uzraugs • IR.lv

Aigars Strods, radaru uzraugs

«Radaru mērķis nav iekasēt pēc iespējas vairāk naudas, bet samazināt auto plūsmas ātrumu un padarīt drošāku satiksmi. Lielākoties radari ir vietās, kur bijuši līķi,» saka Aigars Strods, kurš CSDD atbild par radaru darbības nodrošināšanu. Foto — Edmunds Brencis
Ieva Alberte

Kā tie radari arī putenī tik labi bildē? Kā neaizsalst? Vai viņu «acis» redz krāsaini vai melnbalti? Tas mani tik ļoti interesē, ka uzmeklēju cilvēku, kurš par radariem zina visu — Aigars Strods, radaru sistēmas administratrors CSDD IT departamentā. Viņš pastāsta, ka katram radaram ir ventilators, kas uztur vajadzīgo temperatūru un nokausē ledu. «Izturīgi viņi ir. Nesen Šmerļa radaram vajadzēja apkopi pēc noteiktā grafika, un pēc nocelšanas izrādījās, ka stikls sašauts. Pilnīgi lupatās! Bet radars bildes ražoja,» — tā Aigars. Un, jā, radara acis redz krāsas, un e-pakalpojumā soda kvīts ienāk krāsaina, taču pastkastē atnāk melnbalti ziņojumi.

Aigars pieved pie datora, kur «sabrauc» visu Latvijas radaru sastrādātais. Daudz krāsainu bilžu: arī ar ātro palīdzību un policiju, taču tām sodus neliek. Dienā visi 100 Latvijas stacionārie un pārvietojamie radari kopā pieķer ap 1500 ātruma pārkāpēju. Bildes tiek apstrādātas automātiski no fotobrīža līdz soda kvītij — pateicoties datorredzei, automātiski tiek atpazīts gan mašīnas numurs, gan datubāzē atrasts īpašnieks. Aigars ar kolēģiem pieslēdzas tikai tad, ja situācija ir strīdīga un nevar identificēt automašīnas numuru, piemēram, kādam auto no ārzemēm. Tad pieprasa datus no konkrētās valsts. «Mēs nedrīk-stam sodīt nevainīgu cilvēku, tāpēc vajag identificēt precīzi,» saka Aigars. Sodīt nav iespējams mašīnas ar, piemēram, Krievijas numurzīmēm, jo datu apmaiņas sistēmā nav sadarbības ārpus Eiropas Savienības.

Vaicāts, kurš radars Latvijā ir visienesīgākais, Aigars paskatās pāri brillēm uz kolēģiem, kuri nogroza galvas. Nevarot teikt. Kāds vēl to apskādēšot. Pērn no radariem iekasēja astoņus miljonus eiro, lauvastiesu veido ātruma pārsniegšana pilsētā, kur jābrauc ar 50 km/h.

Stāstīt par pikantākajiem foto Strods nevēlas, jo «citi vēl centīsies pārspēt un kādā ģimenē būs bēdas». Klasika esot pacelts vidējais pirksts vai ar plaukstu aizsegta moča numurzīme. Ātrākie pārkāpēji braucot ar BMW, kāds pieķerts ar 225 km/h. Bet nesen kāds motocikls dragājis pāri Salu tiltam ar 212 km/h. «Re, Biķernieku trase ir, brauciet. Vācijas autobānis — lūdzu!» komentē Strods. Kad ātrie braucēji saņem sodu, kas ir mašīnas vērtībā, ātri atslābstot.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu