Lai iegādātos zāles mazulim, māmiņai aptiekā jānosauc bērna vārds, uzvārds un jāuzrāda savs personu apliecinošs dokuments. Nav vajadzīga mazuļa pase, kuru Tērbatas ielas aptiekā kada māmiņa rāda aptieķniecei. Tas ir tikai viens no neskaidrajiem jautājumiem, kurus janvāra pirmajā nedēļā nācās risināt aptieku darbiniekiem pēc e-veselības sistēmas darbības sākuma.
Kopš 1. janvāra Latvijā sākta obligāta e-veselības sistēmas lietošana, kas paredz recepšu un darba nespējas lapu elektronisku izrakstīšanu. Uz papīra recepšu veidlapām zāles turpinās izrakstīt tikai tad, ja e-veselības sistēma nedarbosies, zāļu lietošanu pacientam kompensēs apdrošināšanas sabiedrība vai recepte tiks izmantota ārpus ES dalībvalstīm.
Jaunā e-veselības sistēma otrās darbības dienas beigās uz brīdi bija atteikusies strādāt, izjaucot darbu gan ārstiem, kuriem jāizraksta e-receptes, gan aptiekāriem, taču Nacionālais veselības dienests (NVD) sarežģījumus Ir skaidro ar straujo lietotāju un e-recepšu pieaugumu – salīdzinot ar decembra sākumu, tas četrkāršojies.
Sevišķi daudz sistēmas traucējumu bija šā gada pirmajā darba dienā, 2. janvārī. Taču 3. janvārī sistēmā vairs nenovēroja būtiskus darbības traucējumus. Bijuši tikai nelieli traucējumi, kas parasti gadoties ārstniecības iestādēs un aptiekās, kuras lieto savas pielāgotās informācijas sistēmas. 4. janvārī NVD tehniskus sistēmas darbības traucējumus vairs nenovēroja.
NVD Ir arī apgalvo, ka atbildīgie e-veselības speciālisti pastāvīgi seko līdzi sistēmas darbībai, sazinās ar ārstniecības iestādēm un aptiekām, kā arī nepieciešamības gadījumā sniedz informatīvo un tehnisko atbalstu iestāžu informācijas sistēmu izstrādātājiem. Patlaban e-veselības sistēmas darbība ir stabila, norāda NVD.
Ir janvāra pirmajā nedēļā iegriezās astoņās aptiekās Rīgas centrā, tur darbdiena ritēja ierasti mierīgi. Darbinieki pārsvarā stāstīja, ka vēl gan nav apraduši ar jauno e-veselības sistēmu, taču lielu satraukumu tas viņiem neradot. Tā Ģertrūdes ielas “Apothekas” vadītāja skaidroja, ka 2. janvārī būtiski darbu kavējoši sistēmas traucējumi viņus neskāra, taču sistēmas darbības trešajā dienā bija manāmas lielākas aizķeršanās. Aptiekas vadība to gan skaidro ar pašu iekšējās sistēmas problēmām.
Aptieku klientiem lielāko neizpratni radot lūgums uzrādīt personu apliecinošu dokumentu, jo daļa cilvēku šo nepieciešamību uztver kā aizskarošu. Farmaceite, kura strādā Matīsa ielas “Mēness aptiekā”, ir apmierināta ar e-veselības sistēmu un uzskata, ka tā atvieglošot viņas darbu un mazinās darba apjomu – nebūs vairs pilnu kabatu ar receptēm, kuras jāreģistrē. 2. janvārī šajā aptiekā arī bijuši sarežģījumi, bet 3. janvāra rīta pusē bijis pirmais apmaksātās e-receptes pasūtījums, kuram cilvēks varēs atnākt pakaļ, nosaucot savu vārdu, uzvārdu un uzrādot dokumentus.
Kāda “Latvijas aptiekas” farmaceite atzinīgi vērtē e-veselības sistēmas lietotāju atbalsta dienesta darbību – darbinieki ātri un saprotami atbild uz neskaidrajiem jautājumiem. E-veselības darbības otrajā dienā lietotāju atbalsta dienests saņēma 1228 zvanus, savukārt 3.janvārī tika saņemti teju uz pusi mazāk zvanu – 688 zvani no speciālistiem un iedzīvotājiem.
NVD apkopotā statistika liecina, ka vairāk nekā 90% zvanu tiek saņemti no ārstniecības iestādēm un farmaceitiem, kuri vēlas konsultēties par e-veselības lietošanu. Speciālistu visbiežāk uzdotie jautājumi ir, kā elektronizēt papīra recepti vai darbnespējas lapas, ja tās izsniegtas pirms šā gada 1. janvāra.
Jautājumu gadījumā par e-veselības pakalpojumu izmantošanu, kā arī par rīcību sistēmas īslaicīgu tehnisku traucējumu gadījumos lietotājus NVD aicina zvanīt atbalsta dienestam – tālrunis iedzīvotājiem ir 67803300, speciālistiem – 67803301, katru dienu no plkst. 8 līdz 20.
Pagaidām nav neviena komentāra