Kāpēc Latvija nevarētu kļūt par vārtiem no Eiropas uz Āziju?
Aptuveni četrus gadus darbojamies eksporta jomā, tajā skaitā arī kā starpnieki – palīdzam citiem ražotājiem eksportēt produkciju uz Skandināviju un Baltijas valstīm, nodrošinām pārdošanas procesu. Darbojoties eksporta nozarē, jāņem vērā kāda būtiska lieta – ja neesi izcīnījis stabilu vietu savas valsts tirgū, nespēsi nostiprināties arī eksportā. Mūsdienās eksporta tirgi ir ļoti svārstīgi, tāpēc, lai gūtu stabilitāti, vajadzīgs zīmols vai fundamentāla bāze, uz kuras pamata var attīstīties un pielāgoties katram konkrētajam tirgum.
60% patērētāju ir svarīgs zīmols
Mūsu mērķis ir piedāvāt Latvijas patērētājiem kvalitatīvu produktu un garšu, pie kādas viņi ir pieraduši, bet tajā pašā laikā – radīt arī jaunas garšas, paplašināt un dažādot piedāvājumu. Svaigo produktu lauciņā aptuveni 60% cilvēku savu izvēli izdara, vadoties pēc zīmola. Aptaujas liecina, ka pircēji izvēlas tirgus līderu produkciju, vadoties pēc iepriekšējās pieredzes ar šīs firmas ražojumiem un saglabājot lojalitāti zīmolam. Iegūt patērētāju uzticību zīmolam ir ļoti grūti, arī tādā mazā tirgū kā Latvija, īpaši svaigu produktu jomā.
Tā ir pavisam atsevišķa niša, jo daudzviet pasaulē vairs nav saglabājusies šāda privilēģija kā Latvijā – lietot uzturā svaigu pārtiku. Mūsu reģionā tas šķiet pašsaprotami, bet paraudzīsimies uz rietumiem, kur aizvien lielāku lomu spēlē fast-food un saldēti pusfabrikāti. Par laimi, Latvijas iedzīvotājiem vēl ir laiks un vēlme gatavot ēst un lietot kvalitatīvus produktus.
Ja uzņēmējs vēlas iekarot savu vietu tirgū, zīmolam ir jākļūst par galveno vizuālo faktoru, tam jāatspoguļojas uz visiem iepakojumiem un jākļūst par vienojošo elementu visai saražotajai produkcijai.
Patērētāji joprojām dzīvo stereotipos
Nesen tika pasūtīts pētījums, lai noskaidrotu, ko dažādas patērētāju grupas domā par svaigu vistas gaļu, ko viņi saprot ar šo jēdzienu, un kādi ir valdošie stereotipi par minēto produktu. Secinājums bija viens – ļoti daudz jāstrādā pie tā, lai veicinātu patērētāju izpratni. Cilvēki dzīvo stereotipos, ko pastiprina sociālie mediji. Negatīvā informācija par kādu produktu vai pakalpojumu izplatās vēja spārniem, savukārt, pozitīvās atsauksmes cilvēki patur pie sevis. Joprojām atceros, ko man Biznesa augstskolā „Turība” mācīja pasniedzēja Upīte – negatīvais aiziet kosmosā, par katru mazāko kļūdu uzzinās visi.
Āzijas patērētāji ir gatavi maksāt par Eiropas kvalitāti
Nākotnē mēs ļoti gribētu iekarot stabilu pozīciju starp trīs populārākajiem uzņēmumiem nozarē, bet, ņemot vērā, cik plašas iespējas ir vistas produkcijai, cik daudz dažādos veidos to var sagatavot un piedāvāt, mūsu mērķis ir Āzija.
Esam izkopuši metodes, iepazinuši produkta īpašības – tiek veikts viss nepieciešamais, lai Latvija kļūtu par stabilu bāzi, atspēriena punktu virzībai uz Āziju. Protams, ja Latvijas patērētājiem varam piedāvāt svaigu produkciju, tad Āzijas pircējiem to nav iespējams piedāvāt. Produktu var saglabā svaigu līdz pat septiņām dienām, bet līdz Ķīnai tam nākas ceļot pat vairākus mēnešus, tāpēc uzņēmuma uzdevums ir piedāvāt maksimāli kvalitatīvu produktu, ņemot vērā, ka tas tiks sasaldēts.
Lai gan Āzijas tirgū ir ļoti augstas prasības, tas ir virziens, kurā mēs, kā treideri, vēlamies iet. Lai gan atrodoties kādā no Āzijas valstīm, nereti šķiet, ka tiek lietoti ne tie kvalitatīvākie produkti, ticiet man, Āzijas patērētāji ir gatavi maksāt par Eiropas kvalitāti, protams, pie nosacījumi, ka produkts izskatās pievilcīgi un tam ir kvalitātes sertifikāti. Āzijas tirgū iekļūst tikai produkti, kuri kvalitātes ziņā ir pārāki par vietējo ražojumu. Maksātspējīgo iedzīvotāju līmenis šajā reģionā strauji aug, un tieši viņi ir Latvijas produkcijas mērķauditorija.
Bez izpētes nav iespējams veiksmīgs eksports
Daudziem šķiet, ka eksports ir tā joma, kur viegli gūt lielu peļņu, bet patiesībā ir jābūt gatavam uz lieliem ieguldījumiem, pirmām kārtām jau tirgus izpētē. Nav būtiski, vai jūsu mērķis ir tuva vai tāla valsts – vispirms tā ir vairākas reizes jāapmeklē, jāizprot patērētāju vēlmes un vajadzības, jāizprot tirgus situācija, nepieciešamā kvalitāte u.tml. Produkta piegāde ir pēdējais solis, taču arī ar to nekas nebeidzas.
Uzskatu, ka uzņēmējam pašam jābūt klāt, kad notiek pirmā piegāde, personīgi jāpārliecinās, kā prece tiek pieņemta, un, kādā stāvoklī tā nonākusi galamērķī. Tikai tā var saprast, kas ir izdarīts pareizi, un kas – nepareizi. Turklāt, nekur nav garantiju, ka mērķa valstī prece tiks pieņemta. Labāk sākt ar mazākām partijām, jo soda sankcijas par nepiegādātu preci lielā apjomā var nozīmēt arī konkrētā biznesa beigas. Tā ir skaudrā eksporta realitāte!
Latvija nekad nesasniegs tādus ražošanas apjomus kā, piemēram, Polija, taču mēs spējam atrast jaunas, nebijušas nišas, un, apdomīgi darbojoties, nopelnīt pietiekami lielu naudu. Tas arī ir Latvijas eksporta jājamzirdziņš! Kāpēc Latvija nevarētu kļūt par vārtiem no Eiropas uz Āziju?!
Āzijā svarīga kvalitāte, Latvijā – cena
Ir ļoti grūti formulēt, kas ir būtisks Latvijas patērētājam, jo pats patērētājs vēl šaubās. Veicot aptaujas par to pārliecinājāmies – vienā brīdī patērētājs apgalvo, ka nelieto produktus, kuru sastāvā ir malta gaļa, piemēram, cīsiņus, bet tajā pašā laikā, šis pats patērētājs saka, ka būtu gatavs iegādāties cīsiņus, ja tiem konkrētajā veikalā būtu akcijas cena. Vienas sarunas laikā patērētājs spēj kardināli mainīt savu viedokli, un nav skaidrs, vai viņš iepērkas zemo cenu veikalos un dod priekšroku akcijas precēm, vai arī ir ekskluzīvo pārtikas klients. Daļa patērētāju kaunas par to, ko viņi pērk.
Āzijas patērētājiem vissvarīgākā ir produkta kvalitāte, Latvijā būtiskāka tomēr ir cena. Pie mums kvalitāte ierindojas otrajā vietā, un trešajā vietā ir zīmols. Liela daļa cilvēku ir t.s. price sensitive patērētāji, kurus ietekmē dažādas akcijas un īpašie piedāvājumu.
Autors ir vairumtirdzniecības uzņēmuma SIA “Novobaltic” valdes priekšsēdētājs
Komentāri (3)