Pāvests: Vatikāna tiesas varētu atvieglot laulību šķiršanas procesu • IR.lv

Pāvests: Vatikāna tiesas varētu atvieglot laulību šķiršanas procesu

23
Pāvests Francisks. Foto: AFP/LETA

Pāvests ir atlaidis kādu baznīcas tiesas augstu amatpersonu, kas apmaiņā pret naudu piedāvājusi nokārtot laulības anulēšanu

Pāvests Francisks trešdien paziņojis, ka katoļiem, kas vēlas lauzt savu laulības zvērestu, vajadzētu nodrošināt brīvu pieeju Vatikāna tiesām.

Katoļu baznīca nepieļauj laulības šķiršanu. Vienīgais veids, kā atbrīvoties no sava laulātā drauga, ir panākt, ka Vatikāna tiesneši atzīst laulību par spēkā neesošu. Pašreiz šis process ir ļoti sarežģīts un dārgs, ziņo LETA/AFP.

Pāvests norādīja, ka baznīcai ir jāsniedz taisnīgums, nosakot, vai laulība ir vai nav atzīstama par spēkā neesošu. Tādēļ jāapdomā procesa racionalizēšana.

Pagājušajā mēnesī Vatikāna sinodē atklājās dziļas domstarpības jautājumā par to, vai baznīcai būtu jāatsakās no aizlieguma laulāt šķirteņus, bet vairums sinodes locekļu piekrita, ka process laulību atzīšanai par spēkā neesošām būtu jāracionalizē.

“Kad garīgās un ekonomiskās intereses ir saistītas, tas nav dievbijīgi. Māte Baznīca ir tik dāsna, ka var sniegt taisnīgumu par velti, tāpat kā mūs par velti attaisnojis Jēzus Kristus,” norādīja Francisks.

Pāvests arī atzina, ka viņš ir atlaidis kādu baznīcas tiesas augstu amatpersonu, kas apmaiņā pret naudu piedāvājusi nokārtot laulības anulēšanu.

Lēmumi laulību anulēšanas lietās ir jāpanāk vieglāk, ātrāk un lētāk, lai tos varētu saņemt vienkāršie cilvēki, vēršoties pie studentiem, kas apmeklē kursus Romas baznīcas tribunālā, sacīja pāvests, norādot, ka pašreizējo sistēmu viņš atzīst par nepilnīgu.

“Mums ir jābūt ļoti uzmanīgiem, lai šī procedūra nekļūst par sava veida biznesu – un es šeit nerunāju par kaut ko tādu, par ko mēs pilnīgi nekā nezinātu,” norādīja pāvests. “Ir bijuši publiski skandāli. Pirms kāda laika man bija jāatbrīvo no amata viens cilvēks, kurš bija teicis: “Par 10 000 dolāru es paveikšu kā civilās, tā baznīcas procedūras.””

Nekādas tuvākas detaļas Francisks nesniedza, savukārt Vatikāna preses sekretārs norādīja, ka atbilstoši tam, kā viņš to ir sapratis, Francisks ir izteicies par kādu gadījumu, kas ir noticis laikā, pirms viņš vēl bija kļuvis par pāvestu.

Apstākļi, kādos laulība var tikt anulēta – faktiski pasludināta par nekad nebijušu -, katoļu baznīcā vairākus gadsimtus ir bijis sāpīgs jautājums.

Pēdējā laikā daudzi kritiķi pauž bažas par to, ka laulības anulēšanas procedūra, kā šķiet, vieglāk ir pieejama turīgajiem.

 

Komentāri (23)

Kalvis Apsītis 06.11.2014. 09.29

Ir, protams, visādas jocīgas situācijas, kad laulību var atzīt par neesošu jau kopš noslēgšanas brīža. Piemēram: (1) laulība ir “non-consummated” (nav bijis dzimumattiecību?); (2) kāds no laulātajiem nav pateicis par kanoniskiem šķēršļiem – piemēram, ka nav kristīts (un nav gatavs tāds kļūt), vai arī jau atrodas laulībā ar kādu citu (3) laulība nav slēgta abpusēji brīvprātīgi.

Šos nosacījumus var apskatīties Internetā – http://www.vatican.va/archive/ENG1104/__P44.HTM (Kanonisko tiesību kodekss, 9.nodaļa: Laulāto nošķiršana.) Lielais vairums laulību neatbilst šādiem kritērijiem – tādēļ arī, šķiet, nav pamata tās šķirt.

Protams, prasmīgiem juristiem (ja turklāt viņiem labi samaksā) domāšana mēdz stipri atšķirties no veselā saprāta – un viņi var atrast visādus iemeslus anulēšanai arī tur, kur cits neviens tos nesaskatītu. Bet vismaz “pirmajā tuvinājumā” jārēķinās ar to, ka Romas katoļu baznīcas ietvaros slēgtas laulības nevar anulēt – tās turpinās līdz kāds no laulātajiem nomirst. Ja kādu tas neapmierina – tad atkal jau: nevienam nav obligāti šo laulības sakramentu izvēlēties. Var slēgt civilo laulību vai nelaulāties vispār.

+2
0
Atbildēt

2

    e > Kalvis Apsītis 06.11.2014. 10.26

    Un ko tad ja viens no laulātajiem pastrādā kādu noziegumu?

    Vai tiešām nevar šķirt laulību gadījumos kad atklājas ka partneris ir pedofīls, slepkava vai izvarotājs?

    0
    0
    Atbildēt

    0

    Kalvis Apsītis > Kalvis Apsītis 06.11.2014. 14.28

    Nezinu. Baznīcas tiesībās būtu riskanti atsaukties uz laicīgās pārvaldes tiesas spriedumiem. Jo katoļi jau dzīvo visur kur – daži režīmi (piemēram, nesenajā PSRS) var par noziedzniekiem pasludināt visu ko. Runājot konkrēti par pedofīliem vai izvarotājiem – sk. Can.1152 http://www.vatican.va/archive/ENG1104/__P45.HTM . T.i. ja laulātie kaut kādu objektīvu iemeslu dēļ nevar dzīvot kopā (un laulātā neuzticība var būt viens no šādiem iemesliem), tad viņi var dzīvot atsevišķi, bet laulības sakraments tomēr saglabājas. Šie cilvēki var mierīgi dzīvot tālāk kā viņi grib – vienīgi viņi nevar vēlreiz stāties Baznīcas atzītā laulībā.

    Var kritizēt Baznīcu par “nemūsdienīgiem” noteikumiem. Bet tie laulību anulētāji rada vēl jocīgāku sajūtu – kāpēc cilvēkam vispār būtu jāveic manipulācijas ar Baznīcas juristiem, jāmaksā nauda, lai “Dieva priekšā” šķirtos? Tikai tādēļ, lai otru reizi varētu doties pie altāra? Precēšanās baznīcā ir pievilcīga tieši ar to, ka tā ir sekošana tēvutēvu tradīcijām; tā ir kopdzīve “līdz nāve mūs šķirs” – tai pēc definīcijas nav jābūt mūsdienīgai. Ja sāk arhaiskus priekšstatus jaukt kopā ar mūsdienu iespējām, tas sanāk kaut kā līdzīgi mākslīgai nevainības atjaunošanai. Ja kāds no laulātajiem otru cilvēku nepazīst pietiekami labi un vēlas tikai “pamēģināt” – tad priekš kam viņam vai viņai RKB laulību sakraments?

    +4
    0
    Atbildēt

    0

gustaps 06.11.2014. 18.48

Vatikāna problēmas.

Baznīca no valsts ir šķirta. Var atviegloti nopūsties…

0
0
Atbildēt

1

    aivarsk > gustaps 06.11.2014. 22.24

    Morāle arī no valsts ir šķirta, vari uzelpot :))

    0
    0
    Atbildēt

    0

Kristaps 06.11.2014. 11.22

paralēlās pasaules problēmas, vieni nedrīkst laulāties, citi šķirties

+1
-2
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu