fbpx

RD ideja par pasažieru dalīšanu – padomju okupantu domāšana (papild.) 63

Foto: Ieva Čīka, LETA
Ruta Garkalne
Print Friendly, PDF & Email

Pašvaldību vadītāji neapmierināti ar Rīgas domes ieceri, aicinās autobusu satiksmi organizēt līdz Rīgas centram

Ideja paaugstināt Rīgas sabiedriskā transporta biļešu cenu iedzīvotājiem, kuri nav deklarējušies Rīgā, var novest pie diviem scenārijiem – vai nu Rīgā sastrēgumi kļūs vēl lielāki, vai arī Pierīgas novadu stāvoklis pasliktināsies un no tā cietīs tie, kuri tur dzīvo, uzskata Pierīgas novadu pašvaldību priekšsēdētāji. Tiesībsarga birojs Rīgas vadības ieceri nosauc par diskriminējošu, bet Reformu partijas dibinātājs Valdis Zatlers ir skarbs – Nila Ušakova ierosinājumi līdzinās padomju okupantu domāšanai.

Trešdien, 25. septembrī, Rīgas mērs Nils Ušakovs (SC) paziņoja, ka no nākamā gada rīdzinieki par sabiedriskā transporta biļeti maksās mazāk – 0,60 eiro centus jeb 42 santīmus. Savukārt pasažieri, kuri nav deklarēti Rīgā, maksās divreiz dārgāk – 1,20 eiro jeb 84 santīmus. Viņa lēmums jau ir izraisījis sabiedrībā neizpratni. Gan Pierīgas pašvaldību priekšsēdētāji, gan Tiesībsarga birojs ir vērsies pret šo ideju.

Jaunā iecere – diskriminējoša

Tiesībsarga birojs publiskajā paziņojumā norāda, ka tiesībsargs Juris Jansons jaunajā iniciatīvā saskata diskriminācijas aizlieguma pārkāpumu pret ārzemniekiem un Latvijas reģionos dzīvojošajām personām. „Nav pieļaujams nostādīt personas nevienlīdzīgā situācijā, nosakot ārvalstniekiem un reģionos dzīvojošām personām augstāku samaksu par pakalpojumu kā pakalpojuma faktiskās izmaksas,” teikts paziņojumā. Birojs atsaucas uz vicemēru Andri Ameriku (GKR), kas norādījis, ka viena brauciena pašizmaksa ir 70 santīmu. Tā kā nerīdzinieku biļete izmaksās dārgāk par pašizmaksu, bet rīdzinieku – lētāk, ir saskatāms diskriminācijas aizlieguma pārkāpums.

„Tātad Rīgas domes lēmumā, ka rīdziniekiem braukšanas maksa ir mazāka nekā nerīdziniekiem, nav saskatāms diskriminācijas aizlieguma pārkāpumus, ja vien nerīdzinieku biļetes cena ir tāda pati kā brauciena reālās izmaksas,” vēsta Tiesībsarga birojs.

Jansons vēl pauž satraukumu, ka jaunās sistēmas ieviešana, kad katram deklarētajam Rīgas iedzīvotājam piešķirs personalizētu e-talonu, palielinās administrēšanas izmaksas.

Arī Latvijas Universitātes Politikas zinātnes nodaļas asociēto profesori Ivetu Reinholdi māc bažas, vai Rīgas dome apzinās, cik izmaksās šādas sistēmas uzturēšana un vai tas vispār ir ekonomiski efektīvi.

Viņa norāda, ka „katra pašvaldība ir tiesīga lemt, kā viņa risina savas teritorijas attīstības jautājumus”. Bet viņa akcentē, ka šādai iniciatīvai var būt daudzi blakusefekti, piemēram, uz blakus esošo pašvaldību attieksmi. Reinholde uzsver, ka Rīga kā teritorija nepastāv atrauti no blakus pieguļošajām teritorijām. Šī iniciatīva var ietekmēt līdzās esošo novadu attīstību.

Arī Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) priekšsēdis Andris Jaunsleinis Ir.lv norāda, ka pašvaldībām savā teritorijā ir tiesības pieņemt dažādus lēmumus. Jaunsleinis norāda, ka galvaspilsētas sabiedriskajam transportam būtu jāsaņem atbalsts arī no valsts. „Nav atrisināts jautājums, ka Rīgai, pildot galvaspilsētas funkcijas, nepieciešami papildus resursi,” – tā Jaunsleinis.

Pierīgas novadiem – neizdevīgi

Jaunsleinis domā, ka pirms Rīgas dome pieņems jauno iniciatīvu, Ušakovs tomēr apspriedīsies ar apkārtējo pašvaldību vadītājiem. Viņš pagaidām ir piesardzīgs, vai Rīgas domei šo ieceri izdosies īstenot.

Atšķirībā no LPS priekšsēža Ir.lv uzrunātie Pierīgas novadu pašvaldību priekšsēdētāji ir uztraukti un neizpratnē par Rīgas domes iniciatīvu.

Baldones novada priekšsēdētāja Karina Putniņa ir neizpratnē, kā Rīgā sabiedriskais transports var izmaksāt tik dārgi. No Baldones līdz Rīgai autobuss maksā Ls 1,10 par stundas braucienu. „Šobrīd veidojas absurda situācija – cilvēki varbūt tikai braukšanas dēļ deklarēsies Rīgā, bet faktiski dzīvos Pierīgā un prasīs no pašvaldības visus labumus, kamēr nodoklis aizies Rīgai,” saka Putniņa.

Ja cilvēki tomēr nedeklarējas Rīgā, viņiem izdevīgāk līdz pat darbavietai būs braukt ar savu personisko automašīnu, bet tas neatrisinās satiksmes problēmas Rīgā, spriež Putniņa. „Tagad ļoti daudzi no Pierīgas atstāj mašīnas pie lielveikaliem, tālāk brauc ar sabiedrisko transportu. Apskatieties, kas notiek pie „Alfas” un „Maxima” veikaliem”!”, saka priekšsēdētāja. Putniņa norāda, ka šis Rīgas domes priekšlikums izslēdz “Park&Ride” sistēmas darbību.

„Tā ir Latvijas dalīšana,” uzsver Raimonds Čudars, Salaspils novada pašvaldības priekšsēdētājs. Viņš norāda, ka to labumu, ko iebraucēji sniedz Rīgai, ir ļoti grūti aprēķināt. Viņaprāt, ekonomisku efektu galvaspilsētai sniedz visa Latvija. Arī Ikšķiles novada priekšsēdētājs Indulis Trapiņš ir neapmierināts. Viņš norāda, ka šādi veidosies mazas valstiņas un katra izdomās savus spēles noteikumus. Tāpēc viņš aicina Pierīgas novadus vienoties kopīgi izstrādāt kādu instrumentu pret Rīgas iniciatīvu. Kā vienu no tiem viņš min Pierīgas pašvaldību organizētu autobusu satiksmi līdz Rīgas centram.

Garkalnes novada mērs Kārlis Bružuks (LZP) Nila Ušakova jauno iniciatīvu uzņem ar ironiju. Viņš ziņu aģentūrai LETA norādījis, ka Pierīgas novadiem tad būtu jāievieš sēņu nodoklis rīdziniekiem.

Reformu partijas dibinātājs Valdis Zatlers ir skarbāks. Viņš norāda, ka „Rīgas mēra ierosinājumi noteikt dažādu maksu braucienam sabiedriskajā transportā rīdziniekiem un galvaspilsētas viesiem līdzinās padomju okupantu domāšanai”. Šis priekšlikums viņam atsauc atmiņā Maskavā piedzīvoto, kad viņa sievai Lilitai Zatlerei biļete muzejā izmaksāja lētāk, jo perfektās krievu valodas dēļ viņai piedāvāja vietējiem paredzēto lētāko biļeti.

„Es labprātāk maksātu to pašu cenu par braucienu Rīgas sabiedriskajā transportā, ko Saeimas deputāts, liepājnieks Valērijs Agešins,” saka Zatlers.

Trešdien sociālajos tīklos cilvēki pauda bažas, vai, taisot visiem deklarētajiem rīdziniekiem personalizētos e-talonus, tiks ievērota datu aizsardzība. Sigita Vasļjeva, Tieslietu ministrijas pārstāve, norāda, ka vēl Datu valsts inspekcija (DVI) nevar sniegt atbildi, vai ir ievērotas personas datu aizsardzības prasības. Vasiļjeva skaidro, ka DVI veiks pārbaudi par plānoto datu apstrādi un aizsardzību.

Ušakovs aicina Pierīgas pašvaldības nelamāt Rīgas domi

Pierīgas pašvaldību iedzīvotājiem nevajag lamāt Rīgas domi, bet tā vietā vērsieties pie savu pašvaldību vadītājiem ar lūgumu noslēgt līgumu ar Rīgas domi, un tad “absolūti visi būs ieguvēji”, uzskata Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (SC).

“Pierīgas pašvaldībām nevajag jokojot izdomāt dažāda veida idejas par to, kādā veidā ieviest nodokli rīdziniekiem par sēņošanu. Tā vietā ir jāsēžas pie viena galda un jāmeklē visām pusēm izdevīgi risinājumi. Rezultātā visi Pierīgas iedzīvotāji varēs braukt ar galvaspilsētas sabiedrisko transportu par 42 santīmiem tagadējo 50 vietā, nevis par 84 santīmiem. Rīgas dome ir gatava noslēgt līgumus ar visām Pierīgas pašvaldībām. Un vēlreiz atkārtošos – ar izdevīgiem nosacījumiem visiem,” sociālajos tīklos uzsvēris Ušakovs.

Rīgas mērs norāda, ka tagadējā nodokļu sistēma Latvijā paredz, ka iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN) aiziet tai pašvaldībai, kurā cilvēks ir deklarējies, nevis tai, kurā viņš strādā. Līdz ar to cilvēks, kas visu dienu pavada Rīgā, bet mājās, piemēram, Babītē, tikai nakšņo, visu IIN saņem Babītes pašvaldība. Tādējādi Rīga, kuras budžets ir ap 500 miljoniem latu, aptuveni 250 miljonus latu pārskaitot citām pašvaldībām par tiem iedzīvotājiem, kuri strādā Rīgā, bet ir deklarējušies citā pilsētā. Vēl 50 miljoni Rīgai jāiemaksā pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā. “Tas nav īsti godīgi. Sanāk, ka katrs brauciens Rīgas sabiedriskajā transportā tiek dotēts. Tas nozīmē, ka katrs rīdzinieks ar katru nopirkto biļeti transportā piemaksā par nerīdzinieku. Analoģijas piemērs – daudzdzīvokļu māja. Visi kaimiņi draudzīgi, komunicē savā starpā, kopā pavada laiku, bet tas taču nenozīmē, ka ģimenei, kura dzīvo vislielākajā dzīvoklī, ir jāapmaksā elektrības rēķini par visu māju,” skaidro Ušakovs.

Rīgas mērs norāda vairākus piemērus, kuros citas pilsētas rīkojušās līdzīgi, piemēram, Tallinā bezmaksas sabiedriskais transports ir pieejams tikai galvaspilsētā deklarētajiem iedzīvotājiem, bet visiem pārējiem jāmaksā 1,60 eiro. “Neviens rīdzinieks nekliedz par iebraukšanas maksu Jūrmalā. Rīdzinieki neapvainojas par to, ka sabiedriskā transporta galvenais maršruts Siguldā vietējiem iedzīvotājiem ir par brīvu, bet rīdziniekiem par maksu. Babīte lepojas ar savu baseinu, bet rīdziniekus tajā neviens nelaidīs ar atlaidi vai bezmaksas,” uzskaita Rīgas domes priekšsēdētājs.

Ušakovs uzskata, ka sabiedriskā transporta biļešu cenu diferencēšana atkarībā no deklarēšanās vietas ir normāls solis, jo katras pašvaldības pienākums ir rūpēties par saviem iedzīvotājiem un nodokļus, kurus maksā to pašvaldību iedzīvotāji, tērēt viņu pašu vajadzībām, vēsta LETA.

“Pirms laika neviens neapvainojās par to, ka vilcienos nedarbojas bezmaksas braucienu sistēma skolniekiem un pensionāriem. Tāpēc, ka tas nav pašvaldības uzņēmums un ar rīdzinieku nodokļiem tam nav nekāda sakara. Tā vietā, lai apvainotos, Rīgas dome sarunāja un noslēdza līgumu ar “Pasažieru vilcienu” par to, ka pašvaldība no budžeta maksās dotāciju par saviem iedzīvotājiem. Un pateicoties tam, jau oktobrī Rīgas skolēni un pensionāri varēs braukt ar vilcienu par velti,” piebilda Ušakovs.

(papildināta ar Ušakova viedokli)

 

 

Komentāri (63)

friendmilulite123 26.09.2013. 17.47

Skaldi un valdi- 5 kolonas devize. Uz kuru pusi tad skatas musu 100 gudras galvas u8n valdiba, vai nav lkaiks piebremzet Rigas darbonus.

+21
-1
Atbildēt

0

Rinalds 26.09.2013. 18.30

Man liekas, ka tas tiek darīts, lai vēlreiz atgādinātu, ka Rīga NAV Latvija. Ja sabiedrība šo krupi norīs, tad jauni un jau nopietnāki lēmumi ilgi jāgaida nebūs.

+16
-1
Atbildēt

5

    dro > Rinalds 27.09.2013. 08.17

    zanE. Nekas, nekas, kam negadās…toties Tev par prieku SC 18. novembrī nodziedās Latvijas himnu un Līgo atkal būs krastmalā:)

    +5
    -4
    Atbildēt

    0

    Elmārs Biеle > Rinalds 27.09.2013. 16.37

    andris902 > Rinalds 26.09.2013. 18.48

    …šodien jau ir sākusies savstarpējā “riešanās” starp rīdziniekiem un “lauķiem”…SC vēlētājas līksmo par Ušakova pareizo rīcību, bet iebraucējus uzskata par liekēžiem, kuri bojājot pilsētas infrastruktūru…tāds arī bija mērķis – sanaidot sabiedrību…
    …diez, kāpēc neseko nekāda reakcija no VARAM, kura pārrauga pašvaldībās notiekošo?…tāda ministrija vairs vispār eksistē?…

    +8
    -4
    Atbildēt

    0

    Edzs > Rinalds 26.09.2013. 20.31

    Agra _”…tas tiek darīts, lai vēlreiz atgādinātu, ka Rīga NAV Latvija…”_
    ~~~~~~~~~~~~~~
    Jums taisniba, ta tas tiešam izskatas un tas jau ir nopietni.
    iespejams ka VARAM spej abus aptrakušos seskus pie sienas piespiest.

    +6
    0
    Atbildēt

    0

    alexander > Rinalds 27.09.2013. 10.31

    Šo krupi noteikti nevajag norīt, bet rīkoties, demonstrējot sabiedrības viedokli. Var organizēt parakstu vākšanu PRET šo iniciatīvu, arī organizēt piketu pie RD, lai uzskatāmi parādītu, ko mēs par to domājam. Noteikti nevajag aprobežoties tikai ar sašutuma paušanu socialajos tīklos, jo šis forums absurdā lēmuma autoriem ir svešs, viņi dzīvo savā un citā realitātē. Protams, labi, ka savu attieksmi publiski pauž tiesībsargs un pašvaldību vadītāji, tomēr gribētu dzirdēt arī valdības viedokli un sagaidīt Sprūdža vadītās ministrijas rīcību.

    +7
    0
    Atbildēt

    0

ligakalnina 26.09.2013. 17.45

Vispār, tāds absurds, ka rajonu iedzīvotāji, pie kam ne tie bagātākie, kuri spiesti braukt uz valsts galvaspilsētu dažādās darīšanās, bieži vien med. nolūkos, utt., bagātā galvaspilsētā, kura burtiski šķiež naudu, spiesti maksāt par sab. tr. dubultā, vēl nav dzirdēts.
Manuprāt, tas absolūti diskreditē valsti, iespējams, tāds arī ir Ušakova mērķis.
Ja valsts nespēs nobremzēt to neprātu, var teikt, ka valsts mums nav, ir atseviškas feodalās kņazistes.

+16
-2
Atbildēt

3

    Inese > ligakalnina 26.09.2013. 17.53

    Tallinā ir vēl trakāk!!! Tur vispār sabiedriskais transports ir bez maksas!!! http://www.tallinn.ee/rus/pilet/

    Un traki taču, ka Igaunijas rajonu iedzīvotāji, pie kam ne tie bagātākie, kuri spiesti braukt uz valsts galvaspilsētu dažādās darīšanās, bieži vien med. nolūkos, utt., bagātā galvaspilsētā, kura burtiski šķiež naudu, spiesti maksāt par braukšanu Tallinas sabiedriskajā transportā!!! (((((((((((((((((((((((((((

    +2
    -11
    Atbildēt

    0

    Inese > ligakalnina 26.09.2013. 18.07

    Džeri, ja tev ir infa par zagšanu, tad nevis še ņaudi, bet gan raksti zajavu orgāniem. Vai arī tu esi tukša muldoņa? 😉

    Un vispār, ka izdevīgi, tad latviešu naciķi sajūsminās par Igauniju, a kad nē – uzreiz bliež vaļā, ka lai viņi dara, kā grib, mēs dzīvojam Latvijā. ahahaha

    +1
    -9
    Atbildēt

    0

    ligakalnina > ligakalnina 26.09.2013. 18.02

    Tallinā tā nezog, bezjēdzīgi naudu nešķiež, trolejbusus pa tādu cenu nepērk, utt.
    Un vispār, lai viņi dara, kā grib, mēs dzīvojam Latvijā.

    +10
    -2
    Atbildēt

    0

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu

eskişehir escort samsun escort gebze escort sakarya escort edirne escort