“airBaltic” pret Kamparu sola vērsties tiesā un uzskata, ka ministram būtu jādemisionē
Latvijas nacionālā lidsabiedrība AS “Air Baltic Corporation” (“airBaltic”) šī gada pirmajos piecos mēnešos strādājusi ar 18 miljonu latu zaudējumiem un ir tuvu maksātnespējai, “Rietumu radio” piektdien sacīja ekonomikas ministrs Artis Kampars (“Vienotība”), atsaucoties uz viņa rīcībā esošo informāciju, vēsta aģentūra LETA.
Ministrs pieļauj, ka lielie zaudējumi radīti apzināti, lai no uzņēmuma “izpumpētu naudas līdzekļus”. “Informācija, kas ir manā rīcībā, nav patīkama, tā ir pat ļoti satraucoša. Pagājušajā gadā Latvijas valdība uzņēmumā investēja vairāk nekā 15 miljonus latu, lai nodrošinātu iespēju “airBaltic” līzingā pirkt jaunas lidmašīnas un kompānija attīstītos. Tai laikā Flika kungs, kurš ir kompānijas vadītājs un arī viens no īpašniekiem, valdībai deklarēja savu biznesa plānu, kurā gan šogad, gan nākamgad ir norādīta liela peļņa. Diemžēl izskatās, ka iepriekšējos piecos mēnešos ir nevis peļņa, bet 18 miljoni zaudējumu,” sacīja Kampars.
Kampars neredzot pamatotus argumentus, kāpēc šie zaudējumi radušies. “Pērn bija Īslandes vulkāns, bet šogad vulkānu izvirdumu, kas traucētu aviokompānijas darbu, nav bijis,” norādīja Kampars.
Ministrs asi kritizēja Flika izveidoto uzņēmuma pārvaldes modeli, kad liela daļa no “airBaltic” ikdienā svarīgiem procesiem – finanšu vadība, servisa nodrošināšana, degvielas piegāde, ir nodota kompānijām, kas tiešā veidā saistītas ar Flika privātuzņēmumu. Savukārt šī privātuzņēmuma akcionāri, kā norādīja ministrs, slēpjas ārzonās.
“Tas liek domāt, ka šī ir apzināta rīcība, lai no uzņēmuma izpumpētu naudas līdzekļus,” runājot par lielajiem zaudējumiem sacīja Kampars.
“Ja apliecināsies, ka uzņēmums ir tuvu maksātnespējai, tad ir tāds jēdziens kā apzināta novešana līdz bankrotam, un tā tiešām ir kriminālatbildība,” uzsvēra Kampars. Viņš cer, ka valstij šajā gadījumā nebūs jārīkojas līdzīgi kā gadījumā ar “Parex banku” un jāiesaistās aviokompānijas glābšanā.
Tikmēr “airBaltic” pārstāvji no jebkāda komentāra atturas un izsūtījuši paziņojumu, ka neiesaistās politiskās diskusijās. “Vienlaikus varam tikai uzdot jautājumu – kam šāda diskusija ir izdevīga?” teikts izsūtītajā aviokompānijas paziņojumā.
Vēlāk izsūtīts vēl viens paziņojums, kurā pausts viedoklis, ka ekonomikas ministram Kamparam pēc piektdienas izteikumiem būtu jādemisionē. “airBaltic” ir uzņēmums, kurā Latvijas valsts ir vairākuma akcionārs. Kampara bezatbildīgie izteikumi “airBaltic” nodara milzu kaitējumu. Lai piedzītu nodarītos zaudējumus, “airBaltic” pret Kamparu nākamnedēļ vērsīsies tiesā un ģenerālprokuratūrā,” teikts paziņojumā.
Tikmēr satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) ir nosūtījis vēstuli pārējiem “airBaltic” akcionāru pārstāvjiem, vēršot viņu uzmanību uz lidsabiedrības zaudējumiem šā gada pirmajā ceturksnī un informējot, ka valstij ir ierobežotas iespējas finansiāli atbalstīt uzņēmumu, ja šāda nepieciešamība rastos. Par to biznesa portālu “Nozare.lv” informēja Auguļa padomniece Ināra Pomere.
Ņemot vērā to, ka saskaņā ar 2009.gadā noslēgto akcionāru līgumu valstij patlaban ir salīdzinoši neliela ietekme uz aviokompānijas saimniecisko darbību un uzņēmuma pārvaldību faktiski īsteno “airBaltic” privāto akcionāru pārstāvji, satiksmes ministrs uzsver, ka valsts patlaban nevarēs investēt papildus līdzekļus uzņēmumā, ja šāda nepieciešamība radīsies. Atbalsta nepieciešamības gadījumā “airBaltic” būs iespējams rēķināties tikai ar privāto akcionāru papildus ieguldījumiem, teikts Auguļa vēstulē.
Komentāri (48)
disassociative 10.06.2011. 11.43
Fliks darbojas izteikti savā un sava jumta labā. Izskatās, ka AirBaltic apzināti tiek atstāta tukša čaula, kurā valsts regulāri iepumpē līdzekļus, kuri pazūd kādās noteiktās kabatās. Kampēju stilā sakārtots bizness.
0
ievuliitis 10.06.2011. 12.11
Vai par zīmoliem ir jau aizmirsts? Kāpēc man nerodas šaubas, ka “Air Baltic” saistībā jau sen ir pamats vairākām krimināllietām? Vai tiem, kam ir tiesības tās ierosināt, tāda doma nenāk prātā?
Gaidām, kad iestāsies noilgums?
0
SairaM 10.06.2011. 12.40
Putniņi čivina, ka kompānija ar gaiši zaļo logo jau sen pilda tikai biļešu tirdzniecības funkcijas – darbinieki oficiāli strādā ārzemju firmās, ļotaki bankai, zīmols ar pie vietas. Un tagad lielais kungs baigi rosoties pa Viļņas lidostu, kur taisa nacionālo aviokompāniju… nu nobankrotēs, nu un kas? Paliks valstij parādā, bet pa lielam jau viss sakārtots, lai turpinātu strādāt.. jaunā vietā un tīrs :)
0