
VID vadītāja Baiba Šmite-Roķe. Foto - Reinis Hofmanis Photo by Reinis Hofmanis.
Galvenie nodokļu iekasētāji Latvijā allaž bijuši ar nopietnu, pat drūmu un aizdompilnu skatu, kas visiem vēsta — es zinu, ka jums tas nepatīk, bet kādam šis darbs ir jādara. Tāpēc 30. janvārī valdības apstiprinātā jaunā Valsts ieņēmuma dienesta ģenerāldirektore Baiba Šmite-Roķe dažkārt liekas gandrīz kā no citas dimensijas ieradusies, jo aizrautīgi runā par iespējām padarīt VID par
«klientiem» draudzīgu iestādi. Ir devās noskaidrot viņas ieceres.
Kas ir kaitinošākā nejēdzība, ko jūs personīgi kā nodokļu maksātāja esat pamanījusi Latvijā un ko jūs kā VID vadītāja tagad varētu novērst?
Tā ir sarežģītā pieeja nodokļu maksāšanai. Es reizi gadā iesniedzu divas lietas — valsts amatpersonu deklarāciju un gada ienākumu deklarācija — un vienalga, katru reizi, ieejot elektroniskās deklarēšanas sistēmā, es apjūku. Pat zinot, kas tur ir, kas man ir jādeklarē, es apjūku. Normatīvie akti ir ļoti sarežģīti, prasības ir daudz un lielas, bet mums ir jārada produkts vai pakalpojums, lai cilvēks ieiet un intuitīvi saprot, ar ko ir jāsāk, tad kas [pēc tam jādara] soli pa solim. Man pirmais uzdevums ir tieši tas, lai cilvēki sajūt izmaiņas, lai viņi nebaidītos ieiet EDS, bet saprastu, ka tur bija viegli — viens divi trīs un nospiež pogu «apstiprināt».