Mode kā sociāla parādība

  • Veronika Viļuma
  • 29.06.2022
  • IR
Bleu de travail jeb franču strādnieka uzsvārcim veltītā zona. Melnais kombinezons priekšplānā — no Saint Laurent 1975. gada pavasara–vasaras kolekcijas. Foto – Jānis Puķītis

Bleu de travail jeb franču strādnieka uzsvārcim veltītā zona. Melnais kombinezons priekšplānā — no Saint Laurent 1975. gada pavasara–vasaras kolekcijas. Foto – Jānis Puķītis

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā un Latvijas Nacionālajā vēstures muzejā skatāmas izstādes, kuras vieno sociālantropoloģisks skatījums uz modes vēsturi

No etnogrāfiska tautastērpa līdz augstajai modei, no meistarīga amatnieka darba līdz rūpnieciskiem izstrādājumiem — izstāde Vêtements modèles. Modes arhetipi Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā (DMDM) atklāj stāstus par pieciem apģērbu tipiem: bezpiedurkņu krekliņu, treniņbiksēm, darba uzsvārci, kiltu un auduma kurpēm jeb espadriļām. Vienlaikus tā ļauj izsekot pārmaiņām sabiedrības noskaņojumā, vajadzībās, gaumē un apliecina, ka pat mode nespēj palikt apolitiska.

Pirmais ekspozīcijas varonis ir franču strādnieka uzsvārcis jeb izturīga kokvilnas auduma darba jaka ar kabatām, kuras uzvaras gājiens sākās 19. gadsimta vidū līdz ar augošo industrializāciju. Vēlāk tas tapis par mākslā un politiskos plakātos kultivētu spēcīgu darbaļaužu simbolu, visbeidzot no fabrikām pārceļoties uz pilsētu ielām un kļūstot par iedvesmas avotu modes dizaineriem. Īsais pārstāsts, kas šim un pārējiem apģērbu tipiem izstādē sakopots viegli uztveramos, koncentrētos tekstos, ir tikai ievads un neliels skaidrojums, lai skatītājs spētu veiksmīgāk nolasīt attiecīgajā zonā izkārtotos piemērus.

Jaunākajā žurnālā