Balsis no Provodņika

  • Edīte Tišheizere, žurnāla Ir teātra kritiķe
  • 09.09.2020
  • IR
Mākslinieces Aleksandras Frederikas Krastiņas darbs Ir ziepes…
Foto — Monta Tīģere

Mākslinieces Aleksandras Frederikas Krastiņas darbs Ir ziepes… Foto — Monta Tīģere

Izrāde Heda. Human ir tikai viens no piedāvājumiem kultūrtelpā Točka. Laikmetīgās mākslas vietā, kur gaida domubiedrus

Solīdāki cilvēki jābrīdina uzreiz: pirms tikt līdz kultūrtelpai Točka, iespējama maldīšanās, apkārtklīšana un žēlīga lūkošanās pēc iespējamiem virziena biedriem. Brīžiem patiesi var būt vajadzīgs gids, čičerone jeb ceļvedis, ko taču arī nozīmē vārds provodņik. Tāpēc no centra jāizbrauc ar krietnu laika rezervi. Taču sasniegtais galamērķis Sarkandaugavā ir pūliņu vērts! Brišana pa zāli un asfalta paliekām jau iedarbinājusi iztēli, un nav grūti domās novākt padomju piebūvējumus un atkritumus. 

Ievērojamā baltvācu arhitekta Edmunda fon Trompovska projektētais galošu un riepu fabrikas Provodņik ēku komplekss ir iespaidīgs industriālā mantojuma paraugs — jūgendstila funkcionalitātes skaistā simetrija gan fasādē, gan iekštelpās. Un, starp citu, fon Trompovskim ir vistiešākais sakars arī ar teātri — viņš projektējis gan Nacionālā teātra ēku (tolaik Pilsētas 2. jeb Krievu teātri), gan Latviešu amatnieku palīdzības biedrības ēku Lāčplēša ielā 25, kur kopš pagājušā gadsimta sākuma mituši vai visi spicākie latviešu skatuves mākslas kolektīvi.

Jaunākajā žurnālā