Žurnāls Domuzīme, 2025, nr. 2
Latvijas bērni lasītprasmes ziņā atpaliek no vienaudžiem Lietuvā un Igaunijā. Starptautiskais lasītprasmes novērtēšanas pētījums (Progress in International Reading Literacy Study) liecina, ka 6% ceturtklasnieku lasīšanas līmenis nesasniedz zemāko pakāpi. Problēmas pirmsākumi meklējami jau sākumizglītības un pirmsskolas posmā. Lai veicinātu interesi par lasīšanu, ir svarīgi jau no pirmajiem bērna dzīves gadiem sekmēt valodas attīstību un bagātināt vārdu krājumu. To var panākt, sarunājoties ar bērnu un spēlējot spēles, taču svarīgi, lai arī pedagogi un vecāki sarunās ar bērniem lietotu dažādu lietu un priekšmetu pareizos nosaukumus.
Mākslīgais intelekts (MI) mūsdienās kļūst par ikdienas tehnoloģiju neatņemamu sastāvdaļu, un tā izplatība strauji pieaug. Daudzi to saista ar tādiem rīkiem kā ChatGPT, kuru pamatā ir lielie valodas modeļi, kas trenēti, izmantojot milzīgus teksta un citu datu apjomus. Tomēr šajā procesā mazo kopienu valodas, arī latviešu valoda, bieži paliek ēnā.
Šovasar Latviju satricināja vētra un stipras lietusgāzes, un to radītie postījumi bija mērāmi miljonos eiro. Sekoja turbulence un spriedze apdrošinātāju un to klientu attiecībās, apdrošinātājiem sākotnēji diskutējot par līguma nosacījumu definīcijām un negribīgi sedzot klientu īpašumam nodarīto kaitējumu. Situācijā nācās iejaukties gan valdībai, gan Latvijas Bankai, neapmierinātību ar situāciju pauda arī Valsts prezidents.
Mova ir trilleris un atgādinājums par baltkrievu pretestību
Žurnāls Domuzīme, 2022, nr. 4
Cilvēkiem ir tendence pievērst nepiedodami maz uzmanības lietām, ko uztveram par pašsaprotamām. Reti kad ikdienā piedomājam pie tā, kā ejam, elpojam, kā tveram pasauli ar acīm. Un - kā un ko runājam. Cik savādi - mācām saviem mazuļiem pareizi izteikt vārdus. Vēlāk, skolās, mācām bērniem gramatiku. Teikumu uzbūvi. Taču nemācām pašu svarīgāko - nemācām sarunāties un izteikt savu viedokli. Pamatotu. Argumentētu. Saprotamu un empātisku.
Esejas
Esmu skolotāja ar doktora grādu ekonomikā, ko ieguvu savā dzimtenē Krievijā. Latvijā jau trešo gadu mācu krievu valodu pamatskolēniem un vidusskolēniem. Mans galvenais mērķis ir mainīt bērnu un jauniešu attieksmi pret krievu valodu, lai to nesaistītu ar konkrētu valsti un tās politiku, bet ļautu iepazīt kultūru. Man ir audzināmā klase, ar kuru vēlos izaugt kopā. Man šķiet, ka pedagoga profesijas prestižs ir pietiekami augsts – Latvijā skolotājus ciena daudz vairāk nekā Krievijā.
Izglītības un zinātnes ministrijas iesniegtos grozījumus atbalsta mazākumtautību konsultatīvā padome
Ministrs norāda, ka, veidojot valsts politiku un izglītības politiku, jāatrod līdzsvars starp divām galējībām - izglītības ieslīgšanu provinciālismā, nosakot ļoti augstas prasības, un valodu prasību ignorēšanu, kā rezultātā augstākā izglītība varētu zaudēt savu piesaisti Latvijai.
Liekvārdība vai frāžainība nav tik nevainīga, cik var šķist. Tā var nodot runātāja neapzinātas vai rūpīgi slēptas domas un izjūtas
Ja vēl neesi reģistrējies, ir.lv reģistrējies šeit vai ienāc spiežot uz sociālo mediju ikonām zemāk.
Aizmirsi paroli?
Ja jau esi reģistrējies, pievienojies šeit.
Piekrītu Pakalpojumu sniegšanas noteikumiem un Privātuma politikai
Piekrītu saņemt izdevniecības jaunumus un satura vēstkopas.
Uz Jūsu norādīto e-pasta adresi %email%, tika nosūtīts apstiprinājuma kods.
Ievadiet kodu
Lūdzi ievadiet saņemto kodu, lai apstiprinātu e-pasta adresi.Mirkli pacietības, lūdzu. Visbiežāk šis kods jums atnāks uz e-pastu uzreiz, tomēr var būt gadījumi, kad tas aizņem vairākas minūtes.
Lūdzu pārbaudiet e-pastu un pārliecinieties, ka ierakstījāt kodu pareizi.Nepieciešamības gadījumā pieprasiet jaunu kodu.
Kļūda. Mēģinat vēlreiz.
Paroles maiņa sekmīga!