lasītprasme
- Viedoklis
- 13.06.2025.
Kāpēc laiks lasīt ir tieši tagad?

- Analīze
- 13.05.2025.
- Ilze Šķietniece
Ilūzija par zināšanām




- Saruna
- 28.08.2024.
Grāmatas burvība

- Viedoklis
- 13.06.2025.
Kāpēc laiks lasīt ir tieši tagad?
Mūsdienu pasaulē, kur informācijas un notikumu apjoms, plūsma un dinamika ir tik pārpilni un nepārtraukti, mazliet rimtuma un uzmanības tikai sev kļūst gandrīz par īstu ekskluzivitāti. Lasīšana ir šī miera un klusuma osta. Lasīšana var būt un ir prieka osta.

- Analīze
- 13.05.2025.
- Ilze Šķietniece
Ilūzija par zināšanām
Mākslīgā intelekta vilnis skolās triecas ar lielu jaudu. Vai vajag stāties tam pretī?

- Viedoklis
- 20.01.2025.
Pārspīlēta digitalizācija var negatīvi ietekmēt izglītības rezultātus
Domājot par izglītības kvalitāti Latvijā, Somija nereti tiek piesaukta kā labās prakses piemērs, kam sekot un līdzināties, tomēr OECD Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas (PISA) rezultāti liecina, ka, piemēram, matemātikā Latvija ir strauji pietuvojusies Somijai: Somija ierindojas 13. vietā, bet Latvija — 14. vietā.

- Viedoklis
- 27.11.2024.
Nespēja nodrošināt mācību grāmatas visiem skolēniem ir valsts bezatbildība
Nespēja nodrošināt elementāras skolas vajadzības, to vidū mācību līdzekļus — grāmatas, darba burtnīcas u. c., ir valsts bezatbildība. Diemžēl problēma ir ilgstoša, un grūti atcerēties laiku, kad būtu bijis citādi. Pedagogi stāv pie kopētāja, lai kopētu grāmatas, vienlaikus pārkāpjot autortiesības, bet līdzekļi tiek ieguldīti skolu ēku renovācijā, un daudzas no šīm skolām vēlāk tiek slēgtas. Nauda iztērēta, skolu ēkas stāv tukšas, bet skolēniem, kuri mācās, trūkst grāmatu.

- Viedoklis
- 01.10.2024.
Nevis “vauva”, bet “sunītis” – kā veicināt bērna valodas attīstību?
Latvijas bērni lasītprasmes ziņā atpaliek no vienaudžiem Lietuvā un Igaunijā. Starptautiskais lasītprasmes novērtēšanas pētījums (Progress in International Reading Literacy Study) liecina, ka 6% ceturtklasnieku lasīšanas līmenis nesasniedz zemāko pakāpi. Problēmas pirmsākumi meklējami jau sākumizglītības un pirmsskolas posmā. Lai veicinātu interesi par lasīšanu, ir svarīgi jau no pirmajiem bērna dzīves gadiem sekmēt valodas attīstību un bagātināt vārdu krājumu. To var panākt, sarunājoties ar bērnu un spēlējot spēles, taču svarīgi, lai arī pedagogi un vecāki sarunās ar bērniem lietotu dažādu lietu un priekšmetu pareizos nosaukumus.

- Saruna
- 28.08.2024.
Grāmatas burvība
Žurnāls Domuzīme, 2024, nr. 4


- Analīze
- 24.07.2024.
Ko darām nepareizi?




- Tehnoloģijas
- 10.03.2024.
- Ilze Šķietniece
Kā uzburt uz grāmatām?

- Viedoklis
- 21.08.2024.
Kā padarīt lasīšanu par piedzīvojumu, nevis pārdzīvojumu?
Augusts ir ne tikai noslēdzošais vasaras mēnesis, bet arī laiks, kad vecāki un pedagogi sāk domāt par jauno mācību gadu. Viens no tematiem, kas bijis aktuāls iepriekšējos mācību gados un būs dienaskārtībā arī šogad, ir bērnu un jauniešu lasītprasme, tai skaitā spēja izprast lasīto tekstu. Lasītprasme ir jautājums, kas jārisina jau pirmsskolā un sākumskolā, liekot spēcīgus pamatus turpmākajam mācību procesam. Dažādi starptautiski pētījumi liecina, ka skolēnu sniegums lasīšanā samazinās, taču problēmai ir risinājumi – pedagogu un vecāku sadarbība, mācību līdzekļu pieejamība, kvalitāte un atbilstība laikmeta aktualitātēm u.c.

- Analīze
- 24.07.2024.
Ko darām nepareizi?
Šogad matemātikas eksāmenā izkritis katrs piektais vidusskolēns

- Viedoklis
- 07.06.2024.
Bērnu dabisko interesi par tehnoloģijām var un vajag virzīt produktīvā gultnē
Bērniem, kuri dzimuši pēdējā desmitgadē, dabiski ir liela interese par tehnoloģijām un viedierīcēm. Ātra piekļuve informācijai, prasmju attīstība, socializēšanās, radošums un digitālā pratība ir tikai dažas no daudzajām priekšrocībām, ko piedāvā tehnoloģijas. Izmantojot tehnoloģijas kā mācību un izaugsmes instrumentu, mēs - vecāki un pedagogi - varam sagatavot bērnus nākotnei, kurā tehnoloģiju pratība būs ļoti būtiska.

- Viedoklis
- 19.04.2024.
Kas patiesībā kavē skolēnus sasniegt labākus rezultātus matemātikā?
Pērn gandrīz 9% vidusskolēnu izkrita matemātikas eksāmenā, un nozares ministrija uzsver, ka jādomā, kā turpmāk kāpināt to skolēnu skaitu, kuri izvēlas kārtot matemātikas eksāmenu augstākā līmenī, jo, iespējams, atsevišķus skolēnus atturējušas bažas par sniegumu. Skolēnu interesi ne tikai par eksāmenu, bet par priekšmetu kopumā nereti kavē dažādi mīti un aizspriedumi par matemātiku.

- Viedoklis
- 10.04.2024.
Izpratne par STEM nozīmību Latvijā ir, ar īstenošanu – sarežģītāk
Valstij, kurai nav citu būtisku resursu, ar ko pelnīt, kā vien tās iedzīvotāju radītie produkti un procesi, mērķtiecīgi ir jāattīsta jomas, kas nes augstu pievienoto vērtību. STEM izglītība (dabas zinātnes, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātika) ir cieši saistītas ar valsts attīstību un konkurētspēju. Lai gan izpratne par STEM nozīmību Latvijā pamazām nostiprinās, diemžēl krietni grūtāk veicas ar tās iedzīvināšanu un nostiprināšanu izglītības sistēmā.

- Tehnoloģijas
- 10.03.2024.
- Ilze Šķietniece
Kā uzburt uz grāmatām?
Skolēnu lasītprasme pasliktinās. 20 gadu laikā no 5. vietas pētījuma PIRLS dalībvalstu vidū esam nokrituši līdz 23. Kā veicināt lasītprasmes apguvi, un kāpēc tas vispār ir svarīgi?
