Domājot par izglītības kvalitāti Latvijā, Somija nereti tiek piesaukta kā labās prakses piemērs, kam sekot un līdzināties, tomēr OECD Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas (PISA) rezultāti liecina, ka, piemēram, matemātikā Latvija ir strauji pietuvojusies Somijai: Somija ierindojas 13. vietā, bet Latvija — 14. vietā.
Nespēja nodrošināt elementāras skolas vajadzības, to vidū mācību līdzekļus — grāmatas, darba burtnīcas u. c., ir valsts bezatbildība. Diemžēl problēma ir ilgstoša, un grūti atcerēties laiku, kad būtu bijis citādi. Pedagogi stāv pie kopētāja, lai kopētu grāmatas, vienlaikus pārkāpjot autortiesības, bet līdzekļi tiek ieguldīti skolu ēku renovācijā, un daudzas no šīm skolām vēlāk tiek slēgtas. Nauda iztērēta, skolu ēkas stāv tukšas, bet skolēniem, kuri mācās, trūkst grāmatu.
Latvijas bērni lasītprasmes ziņā atpaliek no vienaudžiem Lietuvā un Igaunijā. Starptautiskais lasītprasmes novērtēšanas pētījums (Progress in International Reading Literacy Study) liecina, ka 6% ceturtklasnieku lasīšanas līmenis nesasniedz zemāko pakāpi. Problēmas pirmsākumi meklējami jau sākumizglītības un pirmsskolas posmā. Lai veicinātu interesi par lasīšanu, ir svarīgi jau no pirmajiem bērna dzīves gadiem sekmēt valodas attīstību un bagātināt vārdu krājumu. To var panākt, sarunājoties ar bērnu un spēlējot spēles, taču svarīgi, lai arī pedagogi un vecāki sarunās ar bērniem lietotu dažādu lietu un priekšmetu pareizos nosaukumus.
Žurnāls Domuzīme, 2024, nr. 4
Augusts ir ne tikai noslēdzošais vasaras mēnesis, bet arī laiks, kad vecāki un pedagogi sāk domāt par jauno mācību gadu. Viens no tematiem, kas bijis aktuāls iepriekšējos mācību gados un būs dienaskārtībā arī šogad, ir bērnu un jauniešu lasītprasme, tai skaitā spēja izprast lasīto tekstu. Lasītprasme ir jautājums, kas jārisina jau pirmsskolā un sākumskolā, liekot spēcīgus pamatus turpmākajam mācību procesam. Dažādi starptautiski pētījumi liecina, ka skolēnu sniegums lasīšanā samazinās, taču problēmai ir risinājumi – pedagogu un vecāku sadarbība, mācību līdzekļu pieejamība, kvalitāte un atbilstība laikmeta aktualitātēm u.c.
Šogad matemātikas eksāmenā izkritis katrs piektais vidusskolēns
Bērniem, kuri dzimuši pēdējā desmitgadē, dabiski ir liela interese par tehnoloģijām un viedierīcēm. Ātra piekļuve informācijai, prasmju attīstība, socializēšanās, radošums un digitālā pratība ir tikai dažas no daudzajām priekšrocībām, ko piedāvā tehnoloģijas. Izmantojot tehnoloģijas kā mācību un izaugsmes instrumentu, mēs - vecāki un pedagogi - varam sagatavot bērnus nākotnei, kurā tehnoloģiju pratība būs ļoti būtiska.
Pērn gandrīz 9% vidusskolēnu izkrita matemātikas eksāmenā, un nozares ministrija uzsver, ka jādomā, kā turpmāk kāpināt to skolēnu skaitu, kuri izvēlas kārtot matemātikas eksāmenu augstākā līmenī, jo, iespējams, atsevišķus skolēnus atturējušas bažas par sniegumu. Skolēnu interesi ne tikai par eksāmenu, bet par priekšmetu kopumā nereti kavē dažādi mīti un aizspriedumi par matemātiku.
Valstij, kurai nav citu būtisku resursu, ar ko pelnīt, kā vien tās iedzīvotāju radītie produkti un procesi, mērķtiecīgi ir jāattīsta jomas, kas nes augstu pievienoto vērtību. STEM izglītība (dabas zinātnes, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātika) ir cieši saistītas ar valsts attīstību un konkurētspēju. Lai gan izpratne par STEM nozīmību Latvijā pamazām nostiprinās, diemžēl krietni grūtāk veicas ar tās iedzīvināšanu un nostiprināšanu izglītības sistēmā.
Skolēnu lasītprasme pasliktinās. 20 gadu laikā no 5. vietas pētījuma PIRLS dalībvalstu vidū esam nokrituši līdz 23. Kā veicināt lasītprasmes apguvi, un kāpēc tas vispār ir svarīgi?
Divi lieli starptautiski pētījumi uzrādījuši skolēnu lasītprasmes bīstamu pasliktināšanos, eksperti cer uz programmu Restarts lasīšanai, šāgada pirmajā numurā rakstā Lasa, bet nesaprot stāsta žurnāliste Gunita Nagle.
Kopš divi lieli starptautiski pētījumi uzrādījuši skolēnu lasītprasmes bīstamu pasliktināšanos, eksperti cer uz programmu Restarts lasīšanai
Ja vēl neesi reģistrējies, ir.lv reģistrējies šeit vai ienāc spiežot uz sociālo mediju ikonām zemāk.
Aizmirsi paroli?
Ja jau esi reģistrējies, pievienojies šeit.
Piekrītu Pakalpojumu sniegšanas noteikumiem un Privātuma politikai
Piekrītu saņemt izdevniecības jaunumus un satura vēstkopas.
Uz Jūsu norādīto e-pasta adresi %email%, tika nosūtīts apstiprinājuma kods.
Ievadiet kodu
Lūdzi ievadiet saņemto kodu, lai apstiprinātu e-pasta adresi.Mirkli pacietības, lūdzu. Visbiežāk šis kods jums atnāks uz e-pastu uzreiz, tomēr var būt gadījumi, kad tas aizņem vairākas minūtes.
Lūdzu pārbaudiet e-pastu un pārliecinieties, ka ierakstījāt kodu pareizi.Nepieciešamības gadījumā pieprasiet jaunu kodu.
Kļūda. Mēģinat vēlreiz.
Paroles maiņa sekmīga!