Ilvess Latviju mudina uz eiro un "Rail Baltica" • IR.lv

Ilvess Latviju mudina uz eiro un “Rail Baltica”

21
Tomass Hendriks Ilvess un Andris Bērziņš preses konferencē. Foto: Raitis Plauks, F64

Bērziņš lūgs jauno valdību rīkoties 

Latvijas prezidents Andris Bērziņš un Igaunijas prezidents Tomass Hendriks Ilvess otrdien tikšanās laikā uzsvēruši nepieciešamību Baltijas valstīm būt eirozonā. Ilvess atzinis, ka daļēji šā jautājuma dēļ viņš ieradies Latvijā. Savukārt Bērziņš teica, ka atbalsta jauno “Rail Baltica” projektu un lūgs nākamo valdību rīkoties, lai šo projektu virzītu tālāk.

Bērziņš pēc tikšanās ar Ilvesu pavēstīja, ka viens no būtiskākajiem un sarežģītākajiem sarunas jautājumiem bijis par Igaunijas pieredzi eirozonā, kas nākotnē būs svarīga arī Latvijai, un Igaunijas prezidents viņam sniedzis ļoti precīzu aprakstu par kaimiņvalsts pieeju šim jautājumam. “Mana pārliecība nav mainījusies ‒ Latvijai tas ir viens no svarīgākajiem jautājumiem, un es ceru, ka tas tiks iekļauts arī jaunās valdības deklarācijā,” sacīja Bērziņš.

Savukārt Ilvess norādīja ‒ lai gan pašlaik daudzi apšauba eiro ieviešanas nepieciešamību, to nebūtu pareizi darīt. Viņš uzsvēra, ka savā inaugurācijas runā pēc atkārtotās ievēlēšanas pirmdien veltījis daudz laika, lai izskaidrotu Eiropas Savienības problēmas un eirozonas nepieciešamību, un daļēji arī šā iemesla dēļ ir ieradies Latvijā, ziņo BNS.

“Tas ir mūsu interesēs ‒ būt eirozonā,” atzina Igaunijas prezidents un piebilda, ka šim jautājumam pievērsīsies arī sarunā ar Ministru prezidentu Valdi Dombrovski.

“Attiecībā uz “Rail Baltica” jauno projektu mēs panācām skaidru vienošanos, ka no Latvijas puses tam ir atbalsts, un es lūgšu arī jauno valdību šo jautājumu izskatīt un rīkoties,” sacīja Bērziņš.

Arī Ilvess uzsvēra, ka 1435 milimetru Eiropas platuma sliežu projekts ir viena no Igaunijas būtiskākajām prioritātēm, ziņo BNS. “Domāju, ka mūsu uzdevums ir [veikt] lielas investīcijas šajā projektā, kur ir pieejami arī lieli Eiropas Savienības līdzekļi,” teica Igaunijas prezidents.

ES transporta komisārs no Igaunijas Sīms Kallass iepriekš norādīja, ka Baltijas valstu valdībām ir jāturpina aktīvi īstenot “Rail Baltica” projekta otro posmu, lai to iekļautu Eiropas Savienības (ES) transporta attīstības programmā.

Eiropas Komisijas piedāvātā jaunā budžeta programma 2014.‒2020.gadam paredz infrastruktūras finansēšanas fonda (“Connecting Europe Facility”) izveidošanu. Saskaņā ar projektu fonda apmērs būs 50 miljardi eiro (35 miljardi latu), un no šīs summas 31,7 miljardi eiro (22 miljardi latu) būs atvēlēti transporta projektu īstenošanai.

Jauno “Rail Baltica” projektu paredzēts apspriest Baltijas valstu premjerministru apspriedē, kas novembrī ieplānota Tallinā. Tajā piedalīsies arī Kallass. “Rail Baltica” projekta galvenais mērķis ir atjaunot Baltijas valstu tiešu saikni ar Eiropas dzelzceļu tīklu un veicināt reģionālo integrāciju, savienojot Tallinu, Rīgu, Kauņu, Varšavu un Berlīni, tālāk šo maršrutu pagarinot līdz Venēcijai.

 

Komentāri (21)

Una Grinberga 11.10.2011. 16.08

Tāpat kā enerģētika, tā arī brīva transporta kustība ir viens no rīkiem, lai Baltijas valstis tiktu pilnīgi integrētas ar pārējām Eiropas valstīm. Dzelzceļš jau trešo gadsimtu kalpo par vienu no drošākajiem un ātrākajiem transporta veidiem. Ko darīsim, ja atkal pamodīsies kāds vulkāns?

+12
0
Atbildēt

3

    egfoto > Una Grinberga 11.10.2011. 18.14

    Tik tu pēc tam nebļauj par tām Eiropas cenām, kas atnāk ar aizvien lielāku integrāciju :)))

    0
    -3
    Atbildēt

    0

    Nika > Una Grinberga 11.10.2011. 23.55

    +100 nasing spešal. Augstais uzcenojums ir mūsu bāleliņu politbiznesmeņu roku darbs, nevis eiropas. Atklāti sakot, Rīgas centrā dzīve ir krietni dārgāka, nekā daudzās rietumu pilsētās. Bet protams kvalitāte (infrastruktūra, tīrs gaiss utt) tuvu nestāv.

    +1
    0
    Atbildēt

    0

    Una Grinberga > Una Grinberga 11.10.2011. 23.35

    Tas drauds par Eiropas cenām ir vietējo “bāleliņu” izdomājums, lai varētu turēt slēgtu tirgu un augstas cenas. Jocīgākais, ka piemēram par sabiedrisko transportu mēs maksājam gandrīz tādas pašas cenas, kā ļoti attīstītās valstīs, tikai kvalitāte un infrastruktūra ir ļoti nolietota! Preces – citur Eiropā daudz kas ir pat lētāks t.sk. pārtika.

    +2
    0
    Atbildēt

    0

ivetao2007 11.10.2011. 18.42

Rail Baltica jābut grandiozam projektam, kas, piedevām nodrošinātu darbu kādam simts tūkstotim. Tam jāsākās Petsamo Somijā, turpinoties caur Lahti, Helsinkiem, zem Somu jūras līča, līdz Rīgai, Kauņai, Berlinei, Parizei. Reizē ceļot Jūrkalne vai vēl kur citur kodolrektorus + Visaginai. Neaizmirstot elektrokabeli Latvija – Zviedrija. Tas visu Latviju [kaimiņus ieskaitot} pilnīgi atbrīvotu no pamazām, taču neatlaidīgi grūstošās “ļaunmuma impērijas”. Ap to laiku beigsies naftas un gāzes straumējumi, bet Ziemeļjūra iedomātās bagātības vēl būs sapņos.

+9
0
Atbildēt

0

juhans 11.10.2011. 17.36

Līdz šim RailBaltic projektu “štopēja nost” ZZS. Ja koalīcijā būtu SC, kas tik ļoti rāvās uz Satiksmes ministriju, tad tie būtu pārņēmuši ZZS “pieredzi”. Interesanti, kurai partijai tagad kritīs Satiksmes ministrija.

+7
0
Atbildēt

0

@

Komentāri nav iespējoti šim rakstam

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu