Mazie un vidējie uzņēmumi (MVU) ir Latvijas ekonomikas mugurkauls, taču 2025. gadā to konkurētspēju būtiski ietekmē spēja ieviest tehnoloģijas, īpaši tās, kas balstītas uz mākslīgo intelektu (MI). Pēdējo divu gadu laikā MI rīku attīstība bijusi ļoti strauja, un šīs tehnoloģijas vairs nav tikai lielo uzņēmumu privilēģija – tās kļuvušas pieejamas arī MVU, paverot jaunas iespējas drošības risinājumos, pakalpojumu personalizācijā un datu analītikā.
MI ieguvumi ir nepietiekami novērtēti
Neskatoties uz to, ka MI ir kļuvis par izaugsmes un konkurētspējas svarīgu priekšnoteikumu, novērojumi liecina, ka Latvijas MVU pagaidām ir salīdzinoši kūtri MI risinājumu ieviešanā. Tam ir vairāki iemesli. Pirmkārt, katras izmaiņas, pat ja tās ilgtermiņā ir vajadzīgas, sākumā ir finanšu un laika resursu prasošas. Otrkārt, ne tikai darbiniekiem, bet arī vadītājiem bieži trūkst zināšanu par MI rīku iespējām un ieguvumiem, tāpēc papildu apmācības ir nepieciešamas visiem. Treškārt, konkurence vēl nespiež rīkoties, tāpēc uzņēmumi nogaida. Tomēr ir skaidrs, ka tie uzņēmumi, kas ātrāk pielāgosies jaunajām tehnoloģijām, iegūs būtisku priekšrocību.
Kā aprēķinājis starptautiskais konsultāciju uzņēmums McKinsey, ģeneratīvais MI līdz 2040. gadam varētu nodrošināt darbaspēka produktivitātes pieaugumu par 0,1 līdz 0,6% gadā, atkarībā no tehnoloģiju ieviešanas ātruma un darbinieku laika pārorientācijas uz citām aktivitātēm. Savukārt apvienojot ģeneratīvo MI ar citām tehnoloģijām, darba automatizācija varētu palielināt produktivitātes pieaugumu par 0,5 līdz 3,4 procentpunktiem gadā. Taču darbiniekiem būs nepieciešams atbalsts jaunu prasmju apgūšanā.
Viena no vērtīgām MI pielietojuma iespējām MVU ir, piemēram, klientu atbalsta sistēmas automatizēšana, lai efektīvi apstrādātu jautājumus un pieprasījumus, tādējādi risinot aktuālo darbaspēka trūkuma jautājumu. Dažādu analītikas rīku izmantošana ļauj efektīvāk pārvaldīt krājumus, savukārt mārketinga rīku pielietošana palīdz īstenot personalizētas kampaņas un efektīvāk sasniegt mērķauditoriju. Turklāt MI ietekme neaprobežojas tikai ar efektivitāti. Šīs tehnoloģijas palīdz uzņēmumiem samazināt izmaksas, kā arī uzlabot pakalpojumu kvalitāti un pieņemt datos balstītus lēmumus.
Atgādinu, ka joprojām ir pieejami arī Eiropas Savienības fondi uzņēmumu digitalizācijai, kur finansējumu var izmantot arī dažādu MI risinājumu ieviešanai.
Jākļūst zaļākiem
Tuvojas laiks, kad ilgtspējas ziņojumi būs jāiesniedz arī biržā kotētiem MVU un vēlāk arī pārējiem uzņēmumiem, tāpēc dažādu tehnoloģiju ieviešana, kas samazina enerģijas patēriņu vai atkritumu apjomu, kļūs arvien aktuālākas. Tās ir tehnoloģijas, kas, piemēram, optimizē piegādes ķēdes un palīdz samazināt pārvadājumu laikā radušos zudumus, elektroniskās cenu zīmes, kas aizstāj papīra ekvivalentus, dažādi analītikas rīki, kas ļauj precīzāk izsekot resursu izmantošanai un identificēt procesus, kas rada liekus atkritumus. Minētās tehnoloģijas ne tikai veicina ilgtspēju, bet arī samazina uzņēmuma izmaksas.
Vides mērķu īstenošana uzlabo arī uzņēmuma reputāciju gan potenciālo investoru, gan klientu acīs, kā arī ļauj finanšu iestādēs saņemt aizdevumu ar pozitīvākiem nosacījumiem. Tas ir spēcīgs stratēģisks resurss, kas ne tikai palīdz uzņēmumiem piesaistīt klientus un investorus, bet arī rada ilgtermiņa vērtību un veicina stabilu izaugsmi.
Kiberdrošības prioritātes
Vienlaikus ar digitalizācijas paātrināšanos pieaug arī kiberdrošības loma. Ejot digitalizācija ceļu, arī MVU būs jāinvestē spēcīgās drošības sistēmās, lai aizsargātu sensitīvus datus un saglabātu klientu uzticību. Īpaši vērtīgi būs MI balstīti kiberdrošības rīki, kas nodrošina reāllaika draudu noteikšanu un novēršanu. Esam novērojuši, ka daudziem MVU joprojām nav pietiekami attīstītu kiberdrošības risinājumu, kas tiktu gala ar jaunākajiem izaicinājumiem, tāpēc tie var kļūt par pievilcīgiem kibernoziedznieku mērķiem.
2025. gadā arvien biežāk sagaidāmi izspiedējvīrusu uzbrukumi, pikšķerēšanas shēmas un datu noplūdes. Viena kiberuzbrukuma rezultātā uzņēmums var ciest lielus finansiālus zaudējumus, jo uzbrukums var būtiski traucēt uzņēmuma darbību, izraisot dārgus dīkstāves periodus un produktivitātes zudumus, tāpēc investīcijas kiberdrošībā noteikti ir lētākas nekā datu noplūdes vai izspiedējvīrusa uzbrukuma seku novēršana. Cieš arī klientu uzticība.
Personalizācija – ceļš uz klientu maciņiem
Attīstoties tehnoloģijām, arī klienti kļūst izvēlīgāki un prasīgāki. Lai izdabātu klientu vēlmēm, dažādu mākslīgā intelekta rīku izmantošana ļauj labāk izprast klientu vajadzības un piedāvāt personalizētākus pakalpojumus. Personalizācija palīdz izcelties tirgū, un McKinsey pētījums rāda, ka personalizēta pieredze veicina gan klientu lojalitāti, gan uzņēmuma pārdošanas apjomus. Pie uzņēmumiem, kas sniedz personalizētus pakalpojumus, klienti biežāk atgriežas, tie saņemt pozitīvas atsauksmes un pastāvīgie klienti retāk pāriet pie konkurentiem, nodrošinot stabilu ieņēmumu plūsmu.
Mākoņdatošana un sadarbības rīki
2025. gadā pieaugs mākoņtehnoloģiju popularitāte, jo arī šie pakalpojumi ir kļuvuši pieejamāki MVU. Jau tagad mākoņrisinājumi piedāvā mērogojamas un izmaksu ziņā efektīvas iespējas datu glabāšanai, analīzei un saziņai, novēršot nepieciešamību pēc dārgām lokālajām serveru un IT infrastruktūrām, samazinot kapitālieguldījumu izmaksas. Tāpat tie nodrošina iespēju maksāt tikai par izmantotajiem resursiem, kas padara to izmaksu ziņā efektīvāku salīdzinājumā ar tradicionālajām IT sistēmām. Būtiski, ka ielākie mākoņpakalpojumu sniedzēji piedāvā arī uzlabotas drošības iespējas, piemēram, šifrēšanu, vairāku faktoru autentifikāciju un regulārus atjauninājumus, lai aizsargātu datus.
Straujais tehnoloģiju attīstības temps MVU šajā gadā piedāvā plašas iespējas inovācijām un izaugsmei, tik atliek izvēlēties savam uzņēmumam piemērotāko risinājumu!
Autors ir tehnoloģiju uzņēmuma SIA Hansab izpilddirektors
Pagaidām nav neviena komentāra