Kāpēc lēmumu par savu pensiju nepieņemt lielveikala gaitenī?

  • Kārlis Purgailis
  • 12.06.2024.
Ilustratīvs attēls no Pixabay.com

Ilustratīvs attēls no Pixabay.com

No 1. jūlija Latvijas pensiju pārvaldniekiem būs iespēja redzēt, kas ir viņu pensiju 2. līmeņa klienti. Ko tas nozīmē iedzīvotājiem, un kā sagatavoties sarunai ar pensiju pārvaldnieku?

Kāpēc pensiju pārvaldnieki uzrunās savus klientus?

Izmaiņas regulējumā paredz, ka turpmāk reizi ceturksnī Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA) sniegs informāciju pensiju pārvaldniekiem par to, kādi klienti atrodas to pensiju otrā līmeņa plānos. Līdz šim nevienam pārvaldniekam nebija pieejas šādai informācijai. Galvenais mērķis šīm izmaiņām ir veicināt komunikāciju starp pārvaldniekiem un klientiem, lai iedzīvotāji izvēlas savam vecumam atbilstošu pensiju plānu. Lai šo mērķi sasniegtu, pensiju pārvaldnieks, saņemot iedzīvotāju datus, centīsies uzrunāt esošos klientus – pensiju plāna dalībniekus – un konsultēt par piemērotākā pensijas plāna izvēli. Tas nozīmē, ka no 1. jūlija iedzīvotāji var gaidīt biežāku komunikāciju ar savas pensijas pārvaldnieku.

Izpratnes trūkums liedz uzkrāt lielāku pensiju

Mūsu novērojumi liecina, ka no 200 tūkstošiem CBL Asset Management pensiju 2. līmeņa plānu dalībnieku aptuveni puse iegulda savam vecumam neatbilstošā plānā. Tas nozīmē – ja jauns cilvēks atrodas savam vecumam neatbilstošā konservatīvajā plānā, tad viņš ik gadu zaudē iespēju nopelnīt vidēji par 4 – 5% vairāk, savukārt agresīvas tirgus augšupejas gadījumā ienesīguma starpība un neiegūtā peļņa var būt pat 15 – 20% gadā. Līdzīga situācija vērojama arī pretējā virzienā – ja pirmspensijas vecuma iedzīvotājs ir aktīvā plāna dalībnieks, viņš finanšu tirgus svārstību rezultātā pakļauj riskam zaudēt daļu sava uzkrājuma vērtības. Tā ir liela problēma, jo iedzīvotāji diemžēl pensiju jautājumā neiedziļinās, tādējādi liedzot sev iespēju nopelnīt lielāku uzkrājumu vecumdienām. Līdz ar jauno regulējumu, pensiju pārvaldnieka uzdevums ir panākt, lai viņa klienti izvēlētos vecumam atbilstošu pensiju plānu.

Būs nodrošināta personalizēta pieeja

Tāpat no 1. jūlija pensiju pārvaldniekiem būs pienākums iedzīvotājiem piedāvāt aizpildīt anketu, kas ļaus caur dažādiem kritērijiem izvēlēties atbilstošāko pensijas plānu. Viens no galvenajiem priekšnosacījumiem šā lēmuma pieņemšanā tradicionāli ir klienta vecums, taču ir arī citi parametri, kas ietekmē klienta profila izvērtēšanu un ļauj racionalizēt plāna izvēli. Piemēram, vēlamais riska līmenis, attieksme pret ilgtspējīgu ieguldīšanu, cik klientam ir būtiski, lai nauda tiktu ieguldīta Latvijas tautsaimniecībā un kādi uzkrājuma pārvadīšanu klients vēlas – aktīvu vai pasīvu.

Pozitīvi ir tas, ka šī iniciatīva ļaus iedzīvotājiem saņemt personalizētu pieeju no sava pensijas pārvaldnieka, un jācer, ka tas motivēs rast laiku sakārtot pensijas uzkrājuma pamatlietas. Atvēlot šim procesam vien pusstundu, iespējams izvairīties no muļķīgām kļūdām un izvēlēties atbilstošu pensiju plānu, kas, visticamāk, nebūs jāmaina vairākus gadus.

Raksts turpināsies pēc reklāmas

Cīņa par klientiem arī lielveikalos – kā neiekrist uz reklāmas trikiem?

Iedzīvotāju uzrunāšana tirdzniecības vietās Latvijā notiek jau vairākus gadus, taču šī pieeja drīzumā varētu kļūt vēl pamanāmāka – lielveikaliem pievienosies vēl citi saziņas kanāli. Kas jāņem vērā un kādus jautājumus ir vērts uzdot savam iespējamajam pensijas pārvaldniekam?

Noskaidrojiet, cik pieredzējis ir pārvaldnieks

Galvenā mēraukla, pēc kā cilvēki izvērtē pārvaldnieka darbu, ir pensijas plānu vēsturiskais ienesīgums. Lai to spētu vērtēt iespējami objektīvi, ideālā gadījumā būtu jāsalīdzina pārvaldnieku sniegums vismaz viena ekonomiskā cikla jeb 8 – 10 gadu ilgā periodā. Tas ļauj vērtēt, kā pārvaldnieks strādājis gan tirgus augšupejas, gan lejupslīdes laikā. Jo ilgāk pārvaldnieks darbojies tirgū, jo objektīvāk iespējams izvērtēt tā darbu.

Neiekrītiet uz dažādu kategoriju plānu salīdzināšanu

Uzkrājumu pārvaldnieki vienmēr izmantos iespēju savas organizācijas sasniegto ienesīgumu izcelt sev labvēlīgā gaismā. Ļoti svarīgi ir saprast, vai jums pasniedz korekti salīdzināmu informāciju. Jāņem vērā, ka ienesīgumu objektīvāk var salīdzināt 3 – 5 gadu vai ilgākā laika periodā. Tāpat nereti ir dzirdēts, ka tiek salīdzināti dažādu kategoriju plāni. Tā ir spēlēšana uz emocijām – cilvēkam izdzirdot, ka viņš, piemēram, pērn kā konservatīvā plāna dalībnieks nopelnījis tikai 4%, bet nu viņam sola 15 – 20% atdevi, radīsies sajūta, ka uzreiz ir jāpiekrīt piedāvājumam. Taču jāatceras, ka svarīgi ir salīdzināt tikai līdzvērtīgu kategoriju plānus (konservatīvie, sabalansētie un aktīvie plāni). Tāpat nevar paļauties uz solījumiem par nākotnes ienesīgumu – neviens profesionālis nevar precīzi prognozēt akciju tirgus nākotnes sniegumu, savukārt pagātnes ienesīguma rezultāti negarantē līdzīgus rādītājus nākotnē. Viena lieta, ko var garantēt, ir iekasēto pārvaldīšanas komisiju apmērs, kas dažādiem pārvaldniekiem un dažādiem plāniem var atšķirties pat vairākas reizes – ir vērts pievērst uzmanību šim aspektam.

Uzziniet, kāda veida pensiju pārvaldību jums piedāvā

Lai saprastu, kāda ir uzkrājumu pārvaldnieka darba pieeja, ir vērts noskaidrot attiecīgās organizācijas pārvaldības metodes. Ir divi dažādi uzkrājumu pārvaldīšanas veidi – aktīvā un pasīvā pārvalde. Piemēram, CBL Asset Management pamatā īsteno aktīvo pārvaldi, kas nozīmē, ka finanšu analītiķu un pārvaldnieku komanda veic pastāvīgu tirgus monitoringu un var ātri un elastīgi rīkoties, lai atrastu labākās ieguldījumu iespējas klienta pensijas vairošanai. Tikmēr pasīvā pārvalde paredz līdzekļu ieguldīšanu indeksu jeb tirgu replicējošos finanšu instrumentos – šādai pieejai nav nepieciešams tik daudz cilvēkresursu vai informatīvo resursu, un vairumā gadījumu lielāko darba daļu paveic automatizēti procesi vai algoritmi. Tas nozīmē, ka neatkarīgi no notikumiem finanšu tirgū ieguldījumu portfelis nemaina savu struktūru.

Pieņemiet lēmumu bez steigas

Runājot ar pensijas pārvaldnieku, ļoti svarīgi ir izvairīties no tūlītēja lēmuma pieņemšanas, jo pārvaldnieku iespējams mainīt tikai vienu reizi gadā. Iedzīvotājam ieteicams bez steigas izvērtēt informāciju un portālā manapensija.lv veikt objektīvo datu salīdzināšanu. Tur pieejama detalizēta informācija par ieguldījumu plāniem, kā arī aktuālie dati par plānu ienesīgumu.

 

Autors ir bankas Citadele meitas uzņēmuma CBL Asset Management valdes priekšsēdētājs

Reklāma

Līdzīgi raksti

Viedoklis Ivonne Linnstade (Yvonne Lindstad)

Vecāki zina, kas ir labākais viņu bērniem, tam jāatspoguļojas arī pirmsskolu politikā

Absolūti lielākā daļa vecāku apzinās, cik svarīga loma bērna attīstībā ir kvalitatīvai izglītībai un drošai, atbalstošai videi. Turklāt, stāsts nav tikai par skolu, tas ir svarīgi no pirmās izglītības pieredzes – pirmsskolas. Tieši vecāki vislabāk pazīst savu bērnu, viņa personības iezīmes un raksturu, spējot izvērtēt, kad vislabāk uzsākt pirmsskolas un kuru bērnudārzu izvēlēties. Ja izvēli nosaka tikai izmaksas vai pašvaldību vai valsts iestāžu noteikumi, pastāv risks, ka tas nebūs labākais iespējamais variants bērna interesēm.

Viedoklis Renārs Deksnis

Kamēr kaimiņi jau operē ar robotiem, Latvija vēl gaida lēmumu – vai atpaliksim modernajā medicīnā?

Pēdējo gadu laikā robotizētā ķirurģija pasaulē ir piedzīvojusi strauju attīstību – šobrīd tā tiek izmantota vispārējā ķirurģijā, ai uroloģijā, ginekoloģijā, torakālajā un otolaringoloģijas jeb ausu, kakla un deguna ķirurģijā.

Viedoklis Edgars Turlajs

Kāpēc Lietuva var, Igaunija varēs, bet Latvija nevar? Bardaks ar kredītsaistību datiem

Eiropas Savienības līmenī ar "patēriņa kredītu direktīvas" starpniecību ir noteiktas vispārīgās prasības, kā kredītu devējiem izvērtēt patērētāju spējas atmaksāt savas kredītsaistības. Līdz ar to, vai un kādas datu bāzes ir obligāti izmantojamas šajā procesā, katra dalībvalsts nosaka pati. Latvijā izveidotā sistēma ir vissarežģītākā Baltijā, jo informācija par personas kredītsaistībām no visiem patērētāju kreditēšanas nozares dalībniekiem faktiski "dzīvo" gan valsts, gan privātās datu bāzēs. Turklāt nevienā datu bāzē nav informācija no visiem nozares dalībniekiem.

Viedoklis Agita Balbārde

Vai ģeopolitiskie satricinājumi ir izslēguši ilgtspēju no dienaskārtības?

Klimata pārmaiņas un ilgtspējīga attīstība pēdējos gados ir bijusi viena no centrālajām tēmām politiskajā un ekonomiskajā diskusijā, taču šobrīd ir vērojama satraucoša tendence – ģeopolitiskie satricinājumi draud izslēgt no dienaskārtības tādus jautājumus kā klimatneitralitātes mērķu sasniegšana, emisiju mazināšana un ilgtspējīgi risinājumi. Svarīgi apzināties, ka ilgtspēja nav īstermiņa kampaņa, tā ir ekonomikas un sabiedrības pielāgošanās realitātei – globāls dabas resursu izsīkums, ekosistēmas degradēšanās un klimata pārmaiņas rada tiešu ietekmi uz mūsu dzīves un biznesa vides kvalitāti.

Jaunākajā žurnālā