Latviešu zīmola for lovers and trees radītājas Agnese Kazāka un Kristīne Sproģe-Lizandere dabā atradušas ne tikai spēku un veldzi, bet arī ideju veiksmīgam biznesam
Uz jauno sieviešu apakšdelmiem uztetovētas vienādas spāres. Smalkais tintes zīmējums uz rokas ir kā apliecinājums abu saskaņai un kopējām vērtībām. Taču neviļus ļauj aizdomāties arī par spāres dabu — trauslie, graciozie spārni gaisā ceļ kukaini ar dzelžainu tvērienu. Un arī abas populārā zīmola radītājas ideju par apkārtējās vides skaistumu spējušas iznest biznesa pasaulē, kurā, līdzīgi kā dabā, valda stingras likumsakarības.
Ideja par sava zīmola veidošanu Agnesei un Kristīnei radās laikā, kad abas bija kolēģes citā uzņēmumā. Brīvos brīžus viņas nereti mēdza aizvadīt kopējos pārgājienos. Daba abām bija lielākais spēka avots. «Ja mēs vairāk dotos dabā, tiešām būtu citi cilvēki. Cita sabiedrība,» saka Kristīne Sproģe-Lizandere.
Tomēr, atgriežoties no tik uzmundrinoša un dzīvinoša pārgājiena, bieži nācies konstatēt, ka izskaties, iespējams, ne tik labi, kā jūties. Tā pamazām izauga doma par apģērbiem, kas būtu gan silti un patīkami, dodoties dabā, gan eleganti ikdienā. Šoruden viņu radītais zīmols for lovers and trees, kas arī nosaukumu aizguvis no mīlestības pret visu dzīvo, svinēs ceturto dzimšanas dienu.
Kā vēlmi būt tuvāk dabai jums izdevies pārtulkot biznesa valodā?
Agnese. Viss sākās kā vienkārši ideja, misija — doties ārā un vest citus līdzi. Tikai pēc tam sākām domāt par konkrētu produktu. Kā būtu, ja būtu tādi silti, mīksti un ērti adījumi, kuros var doties gan dabā, gan aiziet uz darbu un vēl vakarā ar draugiem satikties restorānā. Tobrīd jau pieslēdzās biznesa domāšana un sākām domāt par klientiem. Vispirms uzaicinājām Kristīnes mājās 50 mūsu draudzenes un potenciālās klientes. Vēl pat nebija radīta mūsu pirmā kolekcija.
Kristīne. Tā vēl nebija pabeigta. Mēs sākām no otras puses — nevis rādījām gatavus produktus, bet prasījām, ko cilvēki domā. Tā notiek mijiedarbība, un tur arī rodas bizness. Jo klients būs tas, kurš ar savu maciņu balsos par produkta dzīvotspēju.
Agnese. Par vērtībām mēs vienojāmies jau pašā sākumā — klients mums ir priekšplānā, tikai pēc tam nāk produkti un mūsu ambīcijas attiecībā uz tiem. Bet nemainīsies mūsu misija — dabas stāsti.
Kristīne. Ir liels prieks, ka tiešām ir izdevies pieskarties cilvēkiem, pamainīt viņu pārliecību gan ar mūsu pašu piemēru, gan zīmola stāstu. Redzu, ka mūsu klienti, draugi un paziņas dodas pārgājienos.
Agnese. Nav jau jābrauc nekur tālu — mums Latvijā ir skaistākās pludmales, uz kurām varam doties, tikai nopērkot autobusa biļeti. Tas ir tieši tik vienkārši.
Tomēr nenobijāties pārbaudīt arī šīs zaļās idejas pelnītspēju.
Agnese. Ir skaidrs, ka produktam jābūt visaugstākajā kvalitātē. Mums ir standarts, no kura negribam atkāpties. Arī tad, kad cilvēki teica: «Ak, dievs, ir kovids! Tā vispār nav prioritāte, neviens jūsu jakas nepirks!» Komentāru bija ļoti daudz, bet man tiešām nevienu brīdi nav šķitis, ka varbūt tomēr nevajag. Kas ir trakākais, kas var notikt? Nesanāks? Vismaz pamēģināsim. Trīs gadu laikā mūsu uzņēmums no idejas ir pāraudzis miljona apgrozījumā. Un tas ir tikai sākums.
Kristīne. Mēs sākām uzņēmējdarbību, katra ieguldot tikai piecus tūkstošus, tāpēc bija ļoti svarīgi izvēlēties gudri. Piemēram, labus materiālus. Merino vilnai ir termoveļai līdzīgas īpašības, adījumi ļoti labi kalpo. Mūsu klimatiskajā joslā ir svarīgi, ka varam piedāvāt savām klientēm T kreklu, kas viņas burtiski samīļo. Un sasilda.
Agnese. Mēs esam definējušas piecus klientu tipāžus, kuriem esam devušas pat vārdus. Ja, laižot tirgū jaunu produktu, nevaram atrast, kura no šīm piecām sievietēm to pirks, tad tam nav vietas. Vari pats to vilkt un priecāties, bet tam nav jābūt kolekcijā.
Kāpēc nolēmāt, ka izmantosit tikai dabiskus materiālus?
Agnese. Tikai retais pasaules lielais zīmols izmanto pilnīgi dabiskus materiālus, piemēram, vilnu un zīdu. Jo tas ir ļoti dārgi. Arī mēs visu laiku meklējam alternatīvas. Iespējams, pēc gadiem mums būs arī kaņepes vai sēņu micēlija šķiedra. Bet pašlaik esam palikuši pie labākā, kas pieejams tirgū. Iepērkam dziju no Itālijas un ražojam adījumus četrās vietās Latvijā.
Kristīne. Jā, mēs varējām iet lētāku ceļu. Kārdinājums, protams, bija. Pamēģināt arī lētākas dzijas un tādas, kurām klāt ir sintētiskās šķiedras. Dzijas cena var atšķirties pat piecas reizes. Bet mūsu veiksmes pamatā ir tieši izvēle nedoties šajā virzienā. Jo mēs tāpat nevaram konkurēt ar H&M un Zara.
Agnese. Mūsu mērķis ir kļūt par galveno adījumu zīmolu pasaulē, bet negribam pielāgoties visiem.
Kristīne. Tas tomēr ir arī mīlestības darbs. Varam aizbraukt uz ražotni Latvijā un redzēt, ka cilvēki tur strādā patīkamos apstākļos par adekvātu algu. Esmu skatījusies, cik izmaksātu līdzīgu adījumu ražošana Ķīnā — 600 vienības par 10 eiro gabalā. Bet nebūtu kvalitātes, un, visticamāk, kāds samaksātu cenas starpību ar savu veselību.
Arī jūsu klients to nepirktu?
Agnese. Jā, būsi pārkāpis pāri savām vērtībām. Turklāt atšķirsies arī sajūta, valkājot adījumu. Man pašai ir ļoti jutīga āda, tāpēc katru mūsu adījumu es testēju. (Smejas.) Tas var būt visskaistākajā krāsā, vislabākajā formā, bet, ja tas būs kodīgs, neforšs un neērts, neies mūsu kolekcijā.
Ilgtermiņā ātrās modes džemperi arī pēc mazgāšanas vairs neizskatīsies labi. Mēs esam par to, ka vērts investēt labā un kvalitatīvā apģērbā, veidot kapsulas garderobi. Un valkāt to gadiem.
Kristīne. Ilgtspēja mums būtiska ne tikai materiālu izvēlē, bet arī tajā, ka ražojam tikai pēc pieprasījuma. Neradām to, ko nevienam nevajadzēs. Un savu dizainu nemainām tik bieži.
Agnese. Produktus cenšamies radīt pārlaicīgus, lai mūsu klientiem nebūtu jāseko līdzi visām modes tendencēm un katru sezonu jānopērk jauna garderobe. Gribam iet pret patērēšanas kultūru.
Kristīne. Ja radi produktu, kas nav modē, tas nevar iziet no modes. Un visiem mūsu adījumiem ir jābūt savstarpēji salāgojamiem.
Cik daudz jūs domājat par to, lai adījumi pēc pārgājiena gar jūru arī izžūtu, izkārti saulītē, teiksim, Pāvilostā?
Agnese. Pirmkārt, jāuzsver, ka tas ir nevis profesionālais, bet gan ikdienas apģērbs, ar kuru var doties arī dabā. Tev būs silti, forši, ērti. Vilna ir viegli kopjama. Un novērojumi liecina, ka mūsu klients neiemetīs mohēras jaku ar perlamutra pogām veļasmašīnā. Klients ir ieguldījis un gribēs par lietu arī rūpēties.
Kristīne. Tas ir skaistākais — nevis mest kaut ko ārā un pirkt jaunu, jo nekam nav vērtības, bet uzturēt kārtībā.
Jūs diezgan apzināti esat veidojušas arī savu kopienu — gan rīkojot klientiem kopējus pārgājienus, gan dažādus citus pasākumus. Kāpēc jums ir bijis svarīgi veidot piederības sajūtu?
Kristīne. Tas ir bijis viens no mūsu galvenajiem uzdevumiem uzņēmējdarbībā — zināt savus klientus, nolasīt, ko viņi vēlas. Un automātiski padot tālāk savu stāstu.
Daļa no uzņēmuma veiksmes ir bijusi laba sadarbība ar influenceriem. Kā šo prasmi izmantot, ejot tālāk eksporta tirgos? Tur vairs nav personīgi pazīstamu cilvēku un vides.
Kristīne. Droši vien pareizā atbilde ir tāda, ka vispirms par zināšanām jāsamaksā ar savu maciņu. Riktīgi daudz jāizdara tas, kas nestrādā. Un tad arī sāc saprast, kas tomēr strādā.
Sākot biznesu, mums bija cerības, ka būs viens pagrieziena punkts, mazais video, kas izšausies un nesīs strauju popularitāti. Bet tagad saprotam, ka ir jāveido sadarbība, kas ļauj savstarpēji apmainīties ar auditorijām. Esam nonākuši līdz tam, ka kopā ar pasaulē zināmiem influenceriem izstrādājam nelielas kopējas kapsulas kolekcijas.
Agnese. Mūsu ceļš ir bijis neparasts. Ļoti bieži mūsu neatlaidība ir rezultējusies tādos kā brīnumos. Piemēram, pasaulslaveno dāņu influenceri Dženetu Madsenu mums izdevās sasniegt tāpēc, ka Kristīne kaut kad sen no sava privātā profila viņai bija uzdevusi jautājumu par kurpēm. (Smejas.) Pirms tam mēs viņai rakstījām, arī viņas aģentei, bet ziņas neviens nepamanīja. Bet mums parādījās šis mazais lodziņš, pa kuru ielauzties. Aizrakstījām un piedāvājām viņai vienkārši aizsūtīt, paskatīties mūsu kolekciju. Viņa piekrita.
Kādā dienā bijām devušās laivu braucienā, un pēkšņi likās, ka kāds uzlauzis mūsu Shopify profilu, jo pasūtījumi nāca cits pēc cita. Izrādās, ģērbusies mūsu kleitā, Dženeta bija publicējusi Instagram paziņojumu, ka gaida bērniņu. Tas bija ļoti aizkustinošs mirklis.
Pēc tam mūs sāka uzrunāt arī influenceres, kuras iepriekš uz mūsu ziņām neatbildēja. Bijām saņēmušas industrijas atzinību. Bet, lai viens pieskāriens notiktu, iespējams, aizkadrā bijuši vēl desmit citi, kuri neaizsniedzās.
Kristīne. Būtībā influenceru mārketingā ir divi iespējamie ceļi. Uzrunāt uzreiz daudzus, lai par tevi runā. Tas labi strādā, piemēram, Latvijas tirgū. Vai mēģināt aizsniegties līdz milzu vārdiem.
Lai uzrunātu pasaulslavenus cilvēkus, ir jābūt arī gana lielai pašapziņai.
Agnese. Jā, jābūt sajūtai, ka esi līdzvērtīgs.
Kristīne. Atslēga ir bijusi tajā, ka mūsu produkti ir sevi pierādījuši, klienti par tiem ir balsojuši pietiekami ilgi, un neviens nevar sašķobīt manu pārliecību. Ja produktu aprites cikls būtu ļoti straujš, iespējams, to apzināties būtu daudz grūtāk.
Pašlaik jūsu mērķis ir ASV tirgus, kā līdz tam nonācāt?
Agnese. Tagad jūtamies tam gatavi, jo ir sakārtoti visi procesi uzņēmumā, esam pārliecinātas par savām ražotnēm, produktiem un, galvenais, komandu. Tai drīz pievienosies arī jauns vadītājs. Ar Kristīni varam koncentrēties uz stratēģiju, stāstu un kopienas veidošanu. Esam izaugušas un nonākušas arī investīciju piesaistes procesā.
Šobrīd norit sarunas ar vairākiem investoriem, bet gribam atrast īsto, ar ko doties arī ASV tirgū.
Jūs meklējat investoru kā partneri?
Agnese. Jā, noteikti, mūs neinteresē tikai nauda. Gribam partneri, kuram būtu zināšanas, prasmes un kontakti. Mūsu ambīcijas ir ļoti lielas, un gribas pasaules veiksmes stāstu piedzīvot jau drīz. Bet mēs neesam gatavas investīciju vārdā mainīt savas pamatvērtības.
Projektu atbalsta:
Pagaidām nav neviena komentāra