Tīmekļa kolektīvi • IR.lv

Tīmekļa kolektīvi

Ilustrācija Image Creator
Mārtiņš Galenieks, speciāli Ir Nauda

Interneta kopienas palīdz atrast domubiedrus un nodrošina piederības sajūtu, kas ļoti nepieciešama mūsdienu sarežģītajā pasaulē. Tomēr tām ir arī liels mārketinga potenciāls, uzskata reklāmas speciālisti, kas izpētījuši Latvijas lielākās grupas dažādās interneta platformās

Latvijas cilvēki internetā visvairāk apspriež ēst gatavošanu, iepirkšanos un ceļošanu, secināts reklāmas aģentūras Magic veiktajā pētījumā par dažādām interneta kopienām. Tas ir pirmais šāda veida pētījums mūsu valstī, un tajā apkopotas vairāk nekā 600 dažādas domubiedru grupas dažādās tīmekļa platformās. Varbūt nedaudz pārsteidzoši, bet laikmetā, kad tiek monetizēts gandrīz katrs peles klikšķis, tās ir salīdzinoši maz apgūta vide, kurā uzņēmumiem veidot attiecības ar saviem klientiem, apgalvo aģentūras pārstāvji.

«Uzrunāt kopienas ir pašreizējā mārketinga tendence pasaulē. Visapkārt valda pārāk daudz nezināmā, un tam ir paralizējošs efekts uz cilvēkiem kā indivīdiem. Viņi meklē risinājumu, veidojot kopienas. Piederība pie tām ir ļoti svarīga, un tā iespējams šo paralīzi pārvarēt,» stāsta uzņēmuma WIT Consulting stratēģijas plānotājs Rihards Ginters. «Es varu minēt kādu piemēru no Brazīlijas. Tur ir  mazs cilvēku īpatsvars, kuri piekrīt pēc nāves kļūt par orgānu donoriem. Lai to mainītu, viņi izveidoja kampaņu futbola klubu faniem, motivējot viņus ar saukļiem, ka tas ir veids, kā just līdzi klubam arī pēc nāves. Futbols Brazīlijā ir reliģija, un tā visa rezultātā cilvēku donoru skaits ievērojami pieauga.»

Pētījuma mērķis bijis noskaidrot, kā uzņēmumi var izmantot šīs interešu grupas komunikācijai ar sabiedrību. Secinājumi nav vienkārši. Pirmkārt, daudzās kopienās ir strikta etiķete, par ko drīkst runāt. Otrkārt, lai uzrunātu interešu grupu dalībniekus, nepietiks ar parastu reklāmu. Proti, tās lielākoties pulcē sfēras lietpratējus vai entuziastus, tāpēc cerēto panākumu vietā uzņēmējs par savu produktu no grupas dalībniekiem var saņemt arī asu kritiku.

Reklāma ir riskanta

Pētījumā apsekotās kopienas var iedalīt vairākās lielās kategorijās. Krietna daļa no tām veltīta dažādu lietu pirkšanai, pārdošanai vai apmaiņai, kā arī informācijai par iepirkšanos. Šādās domubiedru grupās sapulcējušies ap 938 tūkstošiem lietotāju. Nākamā lielākā kategorija ir nekustamo īpašumu grupas, kurās ir ap 640 tūkstošiem lietotāju. Ar 626 tūkstošiem lietotāju daudz neatpaliek arī ceļošanai veltītās grupas. Tālāk seko bērnu audzināšana, automašīnas, pavārmāksla, pilsētas un apkaimes, atbalsts un palīdzība, dārzkopība un atpūta dabā. Vislielākajā grupā ar nosaukumu Garšīgas receptes :P ir ap 116 tūkstošiem dalībnieku.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu