Lieliski! Nopietni?

Veiksme neko neiemāca, mēs kļūstam labāki tikai caur kļūdām. Apmēram tāda bija mūziķa Eda Šīrana doma, ko dzirdēju kādā intervijā pēc viņa jaunākā albuma iznākšanas. Sērojot par drauga pēkšņo nāvi un pārdzīvojot baiso vēža diagnozi sievai, kas tobrīd bija otrā bērna gaidībās, Šīrans izdzied sava briesmīgākā gada sāpes un secina, ka beidzot dzīve likusi pieaugt.

Angļu superzvaigznes atziņa par kļūdu svētīgumu aizķērās prātā, jo ļoti atšķirās no uzpumpētā pozitīvisma, ko pieredzēju šeit mācību gada laikā Amerikā. «Lielisks darbs!» ir gandrīz vai automātisks pirmais komentārs par jebko — arī par darbu, kas nav lielisks. Pienāk jau arī brīdis kritikai, taču parasti tā ir aptamborēta, un reti dzird tiešu valodu.

Sākumā man tas šķita bērnišķīgi un smieklīgi, tad tracināja, bet vēlāk centos saprast iemeslus un kaut ko no šīs pieredzes iemācīties. Kāda rūdīta profesore, ar kuru pārrunāju šos vērojumus, atsaucās uz «trofeju paaudzes» fenomenu: ja pašapziņas stiprināšanas labad visi izglītības sistēmā no bērnības ir pieradināti saņemt balvas tikai par piedalīšanos vien, kritikas uzklausīšana un izteikšana šķiet kas ārkārtējs. Ar uzslavām barots, cilvēks gaida augstu vērtējumu par jebkādām pūlēm neatkarīgi no gala rezultāta. Taču rezultāta svarīgums dzīvē nav atcelts. Tā arī darbā viss var būt «lieliski», līdz kādā mirklī cilvēks pēkšņi tiek atlaists — bez īpašiem paskaidrojumiem, jo bosam taisnība, bet katrs lieks vārds tomēr var kļūt par iemeslu dārgai tiesvedībai. Tādi amerikāņu kalniņi…

Un kā jums šķiet — vai Šīrans ir pelnījis «lieliski, Ed!» par slavas dziesmu kļūdām?

Reklāma

Līdzīgi raksti

Pamati un mēsli

Neatkarības svētki aizvadīti, un ir sajūta, ka esmu sasildījusies! Skaistu brīžu bija daudz, bet sirsnīgākā sajūta pārņēma jau pirms 18. novembra. Laukos. Dziedot valsts himnu Vecpiebalgas kultūras namā pēc ražena svētku koncerta, kur tautiskos rakstus izdejoja ķipari un seniori, bet noslēgumā visi kopā vienojāmies senajā tautas lūgšanā. Latvijas stipro pamatu sajūta reizēm šķiet pazudusi lielpilsētas anonīmajā pulsā vai soctīklu troksnī, bet to var tik skaidri sajust mazākās kopienās, kur paaudzes turas cieši blakus kā ķēdes gredzenu vijums. Visiem pārkarsušajiem prātiem vērts aizbraukt uz laukiem sazemēties! Piedevās būs svaigs gaiss un plašs apvārsnis.Varbūt izbrauciens u

Jā, es arī!

Atmodas laikā uz skolas dienasgrāmatas vāka uzlipināju Brīvības pieminekļa bildi — atceros skaisti zilo debesu fonu, kas priecēja visu gadu, arī apmākušās dienās. Bet galvenais iemesls, protams, bija milzīgās cerības atgūt Latvijas valsti. Dzīvojot Madonā, uz Rīgu braukt nesanāca bieži, bet bilde uz dienasgrāmatas ļāva Brīvības pieminekli redzēt ik dienu. Man tas bija svarīgi. Toreiz pat nenojautu, ka pēc daudziem gadiem — laikā, kad pieminekli ieskaus remonta sastatnes — man laimēsies uzkāpt līdz pašai augšai un ielūkoties Brīvības statujas sejā, kas tuvumā izskatās tik dīvaini neproporcionāla…Šajā novembrī mūsu

Nebaidies, man pašam bail

Aizņēmos slejas virsrakstu no sava vectēva. Tā viņš man bērnībā jokojot teica. Tomēr, domājot par naudu, diemžēl šajā jokā ir arī daļa patiesības. Lai gan īstenas labklājības pamatā ir gan uzcītīgs darbs un savu talantu apzināšanās, gan veiksme, nozīme ir arī mūsu attieksmei pret naudu. Lasot šī žurnāla rakstus, pie tā nonācu atkal un atkal.Pre

Atmīnēšana

Triju meitiņu tēvs ar sievu, kas norūpējušies par bērnu nākotni. Jauns čalis, kurš vēl nevar balsot vēlēšanās, bet uzskata par pilsoņa pienākumu paust viedokli un gribētu, lai ikviens paņem un tiešām izlasa slaveno Stambulas konvenciju. Trīs bērnu māte, kas izšķīrusies no vardarbīga vīra un grib iemācīt meitai, ka sevi ir jāaizstāv. Jauna sieviete, kas tīņa gados piedzīvojusi izvarošanu un zina, cik grūti tolaik bija saņemt palīdzību. Pusmūža vīrs, kas uzaudzis bez tēva un negrib, lai viņa trim meitām jebkad būtu jābaidās no vīra vai no savas valsts.Tik dažādi ir pe

Jaunākajā žurnālā