'Latvijas Pasta' maksājumu karte – solis cilvēciskās modernizācijas virzienā • IR.lv

‘Latvijas Pasta’ maksājumu karte – solis cilvēciskās modernizācijas virzienā

Mārcis Vilcāns ar "Latvijas Pasta" jauno VISA maksājumu karti. Publicitātes foto
Mārcis Vilcāns

Kāpēc Latvijas Pastam nepieciešama sava maksājumu karte? Vai mēs cenšamies konkurēt ar bankām? Ar ko šī karte atšķiras no citām? Kam tā būs pieejama, un ko ar to varēs paveikt? Tā ir tikai neliela daļa jautājumu, ko esmu saņēmis, kopš prezentējām Latvijas Pasta jauno VISA maksājumu karti.

Lai saprastu šā lēmuma iemeslus, jāsaprot, kas ir Pasta norēķinu sistēma (PNS) un kādu mēs redzam Latvijas Pasta misiju līdz šim un nākotnē. Latvijas Pastam vienmēr bijusi būtiska loma valsts sakaru asinsrites nodrošināšanā. Mūsu pamata uzdevums ir ne tikai pasta sūtījumu, piemēram, personisku vēstuļu, paciņu un preses izdevumu piegāde, bet arī valsts un pašvaldības saziņas nodrošināšana ar iedzīvotājiem. Tai skaitā komunālo pakalpojumu rēķinu, dažādu pabalstu un pensiju izmaksas. Lai sniegtu ar naudas apriti saistītus pakalpojumus, bija nepieciešama PNS, kurā atver savu kontu, un mēs to apkalpojam. Tā tas notiek kopš pagājušā gadsimta, un, neraugoties uz to, ka liela daļa iedzīvotāju savas finanšu plūsmas apkalpošanai izvēlas bankas, mums joprojām ir aptuveni 100 000 aktīvu PNS kontu. Tā ir dabiski izveidojusies norēķinu sistēma, kas sabiedrībai joprojām ir nepieciešama, un ir tikai loģiski, ka tai jāpilnveidojas atbilstoši 21. gadsimta prasībām.

Modernizācija ir vārds, kas pēdējā laikā Latvijas Pasta kontekstā izskan aizvien skaļāk. Mums ir jāuzlabo savs piedāvājums, sekojot laikmeta tendencēm visās mūsu darbības jomās, tātad arī finanšu pakalpojumos un PNS. Tomēr ir svarīgi saprast, ka neviens skaists jēdziens pats par sevi nav virziens vai recepte. Latvijā ir tūkstošiem cilvēku, kas dzīvo ārpus digitālā virpuļa, kas, nepārtraukti paātrinoties un palielinoties, iesūc sevī aizvien jaunas jomas un nozares. Tāpēc mums ir svarīgi vienlaikus būt gan daļai šī virpuļa, gan arī parūpēties par tiem, kas ārpusē. Mēs to varētu dēvēt par cilvēcisko modernizāciju. Maksājumu karte ir labs piemērs, ar kura palīdzību saprast šo koncepciju.

Svarīgi, ka projektu īstenojām kopā ar jaunuzņēmumu – starptautisku maksājumu pakalpojumu nodrošinātāju Wallester, kas mums palīdzēja izveidot izteikti mūsdienīgu pakalpojumu.

Karte radīta uz VISA maksājumu karšu shēmas, kas Latvijā ir salīdzinoši neierasta prakse. Kartes dizains ir moderns un stilīgs, esam izveidojuši arī mobilo lietotni Latvijas Pasts Pay, kas darbojas gan Android, gan iOS sistēmas tālruņos.

Pagaidām mobilajā lietotnē ir pieejams Google Pay,  bet drīzumā plānojam piedāvāt arī Apple Pay funkcionalitāti iPhone lietotājiem. Vienlaikus mēs domājam par cilvēkiem, kuru digitālās prasmes nav pietiekami augstā līmenī, un turpinām nodrošināt visus klātienes pakalpojumus. Neviena banka nevar atļauties tik plašu filiāļu tīklu, kādu nosedz pasta nodaļas, kurās iespējams veikt naudas pārskaitījumus, samaksāt rēķinus un arī izņemt skaidro naudu, kas īpaši svarīgi ir reģionos, kurus skārusi bankomātu tīklu optimizācija. Mēs esam radījuši modernu pakalpojumu, saglabājot cilvēciskās attiecības.

Dzirdu sakām, ka arī Latvijas Pasts samazina nodaļu skaitu. Pilna spektra tradicionālo pasta nodaļu skaita samazināšana ir neizbēgama, un šis process notiek jau otro desmitgadi. Mēs, protams, gribētu, lai ikvienā ciemā būtu skola, bibliotēka un liela pasta nodaļa, bet būsim atklāti – reģionos, kuros dramatiski sarucis iedzīvotāju skaits un krities tradicionālo pakalpojumu pieprasījums, šādas nodaļas darbība ir nerentabla un mēs nevaram atļauties uzturēt telpas un algot darbiniekus. Tomēr pasta nodaļas modeļa maiņa nenozīmē pakalpojumu pārrāvumu: gluži otrādi – varam atļauties būt elastīgāki un sniegt klientiem pakalpojumus daudz ērtākā veidā. Modelis, kurā pastnieki pēc pieprasījuma ierodas klienta mājās un pilda ceļojošo pasta nodaļu funkciju, nereti ir ne tikai efektīvāks, bet arī klientam draudzīgāks.

Rezumējot savu stāstu, koncentrēti atbildēšu uz raksta sākumā noformulētajiem jautājumiem. Maksājumu karte Latvijas Pastam nepieciešama, lai nodrošinātu maksimāli plašu un modernu pakalpojumu grozu cilvēkiem, kuri izmanto mūsu pakalpojumus. Mēs nekonkurējam ar bankām, drīzāk esam atbalsts kopīgajai finanšu sistēmai, palīdzot sasniegt visus klientus. Mūsu maksājumu karte nodrošina visus tos pašus pakalpojumus, kādi pieejami ikvienas bankas klientam, bet vienlaikus esam pieejamāki arī cilvēkiem, kuru digitālās prasmes ir ierobežotas.

 

Autors ir VAS Latvijas Pasts valdes priekšsēdētājs

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu