Ukraiņu izlūki pierādījuši, ka speciāli militāriem mērķiem izstrādātie un ražotie skrejriteņi Mosphera ar pilnu uzlādi spēj nobraukt ap 300 kilometriem un izturēt divu vīru svaru. Skrejriteņus pandēmijas laikā izstrādāja Liepājas uzņēmums Global Wolf Motors
Kovida dīkstāves laikā, 2020. gadā, vairumam no mums pat ļaunākajos murgos nerādījās Krievijas pilna mēroga iebrukums Ukrainā un nežēlīgais karš, kas tagad notiek tik netālu. Mājsēdē mēs varējām mierīgi likt lietā tehnoloģiju dotās iespējas, tajā skaitā daudzi, kuri vēl to nebija izdarījuši, pamēģināja braukšanu ar elektroskrejriteni. Ērti pārvietoties, nesvīstot un ļaujot vējam bužināt matus, vai ne?
Bet Klāvs Ašmanis, kura Drifta hallē Rīgā jau vairākus mēnešus valdīja klusums, kopā ar tēvu sprieda — ja viņi drifta braukšanai sacensību režīmā varēja izstrādāt īpaši izturīgus triciklus, varētu uzbūvēt arī tikpat izturīgus un ātrus skrejriteņus. Kam tādus vajadzētu? Pirmā doma — militārpersonām. Tā kā Krievija jau 2014. gadā bija okupējusi Krimu, Ašmaņi nešaubījās — kamēr pasaulē ir šāda agresorvalsts, citas valstis bruņosies. Militārie skrejriteņi būs vajadzīgi.
Tagad Klāva vadītā jaunuzņēmuma Global Wolf Motors skrejriteņi, kuru maksimālais ātrums ir 100 kilometri stundā, nopirkti par Latvijas ziedotāju naudu, kalpo ukraiņu izlūkiem.
Bet prototipu izmēģināšanas laikā uzņēmējs un viņa komanda pārliecinājās, ka izturīgie un ātrie skrejriteņi var kalpot ne tikai valsts aizsardzībā. Kas tos padara tik unikālus, un kā tie var noderēt?
Ražotnes nav, pasūtījumi — ir
Kluso dīkstāves laiku Klāvs ar tēvu Aivaru Ašmani, pēc izglītības inženieri, un viņa kolēģi Jāni Pumpuru pavadīja dzimtajā Liepājā, izstrādājot īpaši jaudīgu skrejriteni. Lai skūterim būtu ne tikai izcili tehniskie parametri, bet arī fantastisks izskats, Klāvs uzaicināja komandā strādāt arī divus jaunos dizaina inženierus Ernestu Skulti un Nikolaju Balimezovu. Abi absolvējuši prestižo augstskolu Istituto Europeo di Design Itālijā.
2020. gadā bija gatavas pirmās skices, gada beigās — pirmais modelis 3D formātā, bet jau nākamā gada sākumā — pirmais prototips.
Klāvs produkta izstrādes procesu uzskata par vienu no interesantākajiem uzņēmējdarbībā. Visa komanda strādājusi ar milzu aizrautību. Skrejriteņus izmēģināja Latvijas motociklisti, katrs deva ieteikumus, kā modeļus uzlabot. Šim procesam tika piesaistīti arī speciālisti no Francijas, kuri jau pirms gadiem desmit bija izstrādājuši mazos skūterus, atvēruši ražotni modeļa industrializācijai un tad visu pārdevuši Āzijas ražotājiem.
Laikā, kad skrejriteņu industrija uzņēma apgriezienus, viņi kā šīs nozares respektējami eksperti konsultēja daudzus jaunpienācējus, arī Global Wolf Motors. «Sadarbojoties ar Francijas skūteru industrijas speciālistiem, mēs varējām dabūt to informāciju, ko nespēja sniegt motociklisti,» skaidro Klāvs. «Piemēram, mēs nebijām uzzīmējuši pietiekami labu platformu. Sākumā tā bija tik šaura, ka uz tās varēja nostāvēt tikai vienā ērtā pozīcijā. Izveidojām brīnišķīgu platformu, lai uz tās varētu stāvēt dažādās pozīcijās.»
Pavasarī bija skaidrs, kādi uzlabojumi vēl vajadzīgi. Testa braucienus ar pirmajiem prototipiem Klāva brālis Emīls Ašmanis filmēja un publicēja YouTube, kur tie sasnieguši pusmiljonu skatījumu. Globālajā video koplietošanas vietnē tas ir spļāviens jūrā, bet daudzi skatītāji jautā, kur tādus spēkratus var nopirkt. «Bet mums nebija ražotnes, bija tikai sapnis, ka vajadzētu šādus skūterus ražot,» atceras Klāvs.
Laikā, kad visas piegādes ķēdes no Austrumāzijas valstīm bija nobremzētas, Klāvs ar savu komandu bija izpētījis, ka gandrīz visas skrejritenim nepieciešamās daļas, izturīgas un tiešām kvalitatīvas, var saražot Latvijā. Esot tikai dažas sastāvdaļas, kas jāimportē, piemēram, Vācijā ražotas bremzes un kvalitatīvās LG bateriju šūnas. Klāvs atklāj, ka tieši LG baterijas nodrošina skrejritenim lielo veiktspēju, lai tas pēc uzlādes varētu nobraukt 300 kilometrus.
Uzņēmums Global Wolf Motors jau bija nodibināts. Pirmos komandas veidotos skrejriteņus pārdeva interesentiem, no kuriem vairums bija aizrautīgi adrenalīna mednieki. Pēc Klāva teiktā, viņa nelielā komanda 2021. gada vasaras mēnešos salika kopā un izsūtīja uz dažādām pasaules valstīm vairākus desmitus skrejriteņu.
Taču kļuva skaidrs — ja netiks pārdomāts ražošanas process, uzņēmums visus pasūtījumus nespēs izpildīt. «Baidījāmies bankrotēt kavētu termiņu dēļ,» saka Klāvs. Tāpēc viņš kā uzņēmuma vadītājs nolēma vairs nepieņemt pasūtījumus. Septembrī visus klientus pabrīdināja, ka uzņēmumā ir tikai prototipi, un no mājaslapas izņēma iespēju pasūtīt.
Otrā iemīlēšanās
«Tad sākās grūtākais posms,» saka Klāvs. «Klienti tika brīdināti, ka skrejriteņus var saņemt tikai 2022. gadā.»
Rudens un ziema pagāja, komandai plānojot visu ražošanas procesu, izstrādājot detaļu piegādes ķēdi, kurā, ja kāds no ražotājiem nespēj izpildīt pasūtījumu, būtu ātri atrodami rezerves varianti. Janvārī sākās ražošana, pirmie modeļi bija gatavi 2022. gada martā.
«Bet līdz martam, kad bija sākušās piegādes klientiem, es personīgi biju pārguris no darba šajā projektā. Man bija pārlieku daudz problēmu, kas jārisina. Īpaši smags bija finansiālais spiediens, jo ienākumu nebija, bija tikai izdevumi. Visu laiku bija jāmaksā algas, jānorēķinās ar valsti. Visas operatīvās izmaksas radīja lielu psiholoģisko spiedienu. Tajā brīdī es biju gatavs šo uzņēmumu ar visām tā saistībām kādam uzdāvināt,» Klāvs ir vaļsirdīgs.
Kad drūmā ziema bija pagājusi un sākās pavasaris, jaunuzņēmuma klienti sāka saņemt Liepājā saražotos skrejriteņus, bet uzņēmumam pienāca atsauksmes. Un tās bija tikai un vienīgi labas. «Es otro reizi sāku iemīlēties šajos skūteros,» saka Klāvs. Piemēram, kāds klients no Šveices atrakstījis, ka nopircis skrejriteni, lai ar to brauktu uz darbu. Taču jaunais pirkums kļuvis par viņa mīļāko «spēļmantiņu», ko viņš izmēģinājis dažādos maršrutos darbdienās un brīvdienās. Jau pirmajās divās nedēļās viņš ar latviešu radīto skrejriteni nobraucis ap 3000 kilometru.
Vasaras beigās, kad parasti beidzas skūteristu sezona, Klāvs viņam piedāvājis atmaksāt sūtīšanas izdevumus, lai Liepājas ražotnē varētu izvērtēt, kā skūteris kalpojis. «Piedāvāju viņam bez maksas nomainīt visas nolietotās detaļas un atdot skūteri kā jaunu,» stāsta Klāvs. «Saņēmām atbildi, lai atslābstam. Viņš esot pasūtījis skūterim ziemas riepas un nemaz netaisoties likt to nost. Šis klients brauc ar mūsu skūteri augu gadu, pat kopā ar slēpotājiem trasēs. Tas ir liels kompliments.»
Līdzīgas atsauksmes saņemtas arī no citiem klientiem. Ar Liepājā ražotajiem skrejriteņiem brauc gan lietišķi cilvēki, gan ekstrēma dzīvesveida cienītāji. Kāds ar to braucienā nolēcis no trīs metru augstuma. Atsūtījis ziņu, ka šis skrejritenis izturējis visus pārbaudījumus.
Klāvs gan bez tielēšanās atklāj, ka Global Wolf Motors ražojumi ir ne tikai starp pasaulē kvalitatīvākajiem, bet arī dārgākajiem skrejriteņiem. Tas maksā astoņarpus tūkstošus eiro. Par šādu naudu var nopirkt arī elektriski uzlādējamu motociklu, ar ko pēc uzlādes var mērot desmit reizes īsāku ceļu. «Bet no visiem pieciem dārgākajiem skūteriem tikai divi nav ražoti Ķīnā, turklāt mēs cenu diapazonā esam tieši pa vidu. Tas nozīmē, ka mūsu skūteris nav dārgs tikai tāpēc, ka tiek ražots Latvijā. Mēs esam ļoti konkurētspējīgi pasaules tirgū. Gan dizaina, gan veiktspējas ziņā mūsu skūteri ir starp labākajiem,» stāsta Klāvs.
Tā kā līdz šim vairums pircēju ir privāti klienti, entuziasti, visbiežāk viņi ir gatavi maksāt lielu naudu, bet vēlas, lai jau nākamajā dienā skrejritenis būtu ceļā pie jaunā īpašnieka. Tāpēc 2022. gada beigās uzņēmums izveidoja noliktavu, un šā gada pirmajos mēnešos notiek kārtīgs ražošanas process. Tagad ir iespējams katru spēkratu sagatavot izsūtīšanai jau tajā pašā dienā, kad tas pasūtīts.
Klausoties Klāvā, šķiet, ka jaunuzņēmums darbojas kā labi ieeļļots mehānisms. Uzņēmuma vadītājs ar savu 13 cilvēku komandu to panācis triju gadu laikā. Taču nezinātāja apbrīnu Klāvs uztver rezignēti: «Man personīgi šķita, ka es sevi pievīlu. Biju pārliecināts, ka to, ko mēs izdarījām trīs gadu laikā, mēs izdarīsim divu gadu laikā. Bet šajā industrijā gadu kavēt ir normāli. Ar to, ko mēs esam sasnieguši, viss ir kārtībā.»
Uzņēmums mēneša laikā var piegādei sagatavot apmēram simt skrejriteņu. Klāvs uzsver, ka tas nav daudz, zinot, ka militārās nozares pārstāvji vienā piegādē vēlas 600 un vairāk braucamo.
Kalpo karā un mieram
Karš Ukrainā diemžēl nav beidzies, tāpēc svarīgs ir jautājums, vai Liepājā ražotos militāros skrejriteņus ar zīmolu Mosphera izmantos tiem mērķiem, kādiem tie bija izstrādāti. Jā! Ziedot.lv kampaņā tika savākta nauda, lai vairākus Latvijā ražotos skrejriteņus varētu nosūtīt karavīriem Ukrainā. Cik zināms Klāvam, skrejriteņus izmanto izlūkošanai, neviens no tiem nav saplīsis vai pievīlis. TV3 žurnālistei Ievai Vārnai stāstīts, ka kādā no izlūkošanas operācijām ukraiņi aplenkti, un viens no izlūkiem paspējis uzlēkt uz skrejriteņa un aizbraukt. Tā viņš izglābis sev dzīvību.
Šobrīd Global Wolf Motors noslēdzis līgumu ar kādu Dānijas uzņēmumu, kas NATO dalībvalstīm piegādā militāro aprīkojumu. Notiekot sarunas ar Aizsardzības un Iekšlietu ministrijai pakļauto institūciju pārstāvjiem, jo, kā atkal un atkal uzsver Klāvs, jaudīgie skrejriteņi izmantojami gan patrulēšanā, gan darbam militārajās bāzēs.
Uzņēmums ir uzvarējis Dienvidkurzemes novada izsludinātajā konkursā par transportlīdzekļu piegādi pašvaldības policijai. Kārtībnieki patrulēs ar skrejriteņiem, kas īpaši noderēs dabas parkos. Šobrīd Nīcā, Pāvilostā, arī citviet nereti pa kāpām un citās dabas lieguma zonās brauc gan ar auto, gan ar kvadricikliem un motocikliem. Tā kā skrejriteņu ātrums spēj sasniegt 100 kilometrus stundā un ar tiem viegli braukt pa šaurām takām, arī citādi grūti izbraucamām vietām, Klāvs uzskata, ka turpmāk Dienvidkurzemes policistiem būs vieglāk noķert dabas lieguma pārkāpējus.
Klāva ieskatā, ātrie un izturīgie skrejriteņi būtu īpaši noderīgi arī darbam milzīgās lidostās, loģistikas parkos, muitnieku un lauksaimnieku darbā. Latvijā jau daži lielzemnieki izmantojot Liepājā ražotos skrejriteņus savu īpašumu apsekošanai. «Pašlaik izstrādājam skūterim piekabi,» saka Klāvs. Arī Dienvideiropas valstu vīnaudzētāji interesējoties par Global Wolf Motors skrejriteņiem, jo ar tiem var viegli un ātri izbraukt starp vīnogulāju rindām, nepiesārņojot gaisu ar izplūdes gāzēm.
Klāvs lepojas — lai kas arī būtu skrejriteņa izmantotāji, viņiem ar to būs tikpat viegli kā ar visparastāko riteni. «Mūsu skūteris ir tikpat saprotams kā velosipēds, un, ja cilvēks prot nomainīt riteni velosipēdam, varēs tikt galā arī ar skūteri. Tiem gandrīz jebkuru detaļu var nomainīt,» saka Klāvs.
Runājot par nākotni, Klāvs ir pašpārliecināts, un viņa balss ir droša — ideju netrūkst, darba netrūks.
Klāva 3 biznesa pamatvērtības
- Strādāt ar pilnu jaudu.
- Mērķis — būt pirmajam un labākajam.
- Katram sīkumam ir jābūt perfektam.
Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem
Pagaidām nav neviena komentāra