Zīmolu restauratori

Aigars Mamis, Overpriced līdzdibinātājs un radošais direktors, un Edīte Garjāne, studijas vadītāja. Foto – Ieva Salmane
Alise Zita Zeidaka

Grafikas dizaina uzņēmums Overpriced cenšas stiprināt patriotisku dziņu cilvēku apziņā. «Mums ir ļoti daudz, ar ko lepoties, ko izcelt, ko svinēt un nest kā vērtību pasaulē»

Ciemošanās uzņēmumā Overpriced sākas ar kāpšanu uz ēkas jumta, jo tieši tur varētu uzņemt vislabākās fotogrāfijas, iesaka saimnieki. Tobrīd vēl pēdējās dienas viņi mīt stilīgās biroja telpās pašā Rīgas centrā līdztekus citiem uzņēmumiem, bet nu jau iekārtojušies jaunās mājās. Mēs vairāk esam mazu mājiņu cilvēki, saka viens no Overpriced dibinātājiem un radošais direktors Aigars Mamis un studijas vadītāja Edīte Garjāne.

Overpriced stāsts nav tikai par skaistām bildītēm, trāpīgi izveidotu logo un izraudzītu burtveidolu. Lai taptu kaut kas īsts un aizgrābjošs, tas esot jābūvē uz stabiliem pamatiem — cilvēcību. Ar lielu pietāti pret jau bijušo un vēlmi iedziļināties. «Lai pasaulē rastos kaut kas labs, ir vajadzīga cilvēku uzmanība un rūpība. Bet, lai to panāktu, ir nepieciešamas attiecības,» teic Aigars.

Studija, kuras dēļ varētu

Jau skolas laikā Aigars zināja, ka zīmēs. Viņa ceļš grafiskā dizaina jomā sākās vidusskolā — vispirms ielu māksla un grafiti festivāli, tad 2007. gadā 17 gadu vecumā Aigars sāka strādāt dizaina studijā Asketic. «Pēc stundām braucu strādāt līdz vienpadsmitiem naktī, gāju mājās un nepildīju mājasdarbus.» Septiņu gadu laikā viņš ieguva lielu pieredzi. Starp citu, mākslas jomā Aigars visu ir apguvis pašmācības ceļā, bet tikko ieguvis bakalaura grādu teoloģijā.

Savukārt Overpriced radās 2015. gadā, kopā sanākot četriem vīriem — Aigaram, Krišjānim Mazuram, Kristapam Siliņam un ilustratoram Robertam Rūrānam. «Redzējām, ka mums ir iespēja vienam otru stiprināt — izveidot gan spēcīgas zīmolu stratēģijas, gan dizainu, piedāvājot klientam pilnu servisu.» Tobrīd šāds pakalpojums bija retums.

No sākotnējās komandas palicis Kristaps un Aigars, bet klāt nākusi Edīte. Viņa ir dizaina studijas vadītāja, kura kopš februāra rūpējas par uzņēmuma darba organizēšanu un to, lai visi šeit jūtas labi. Vēl pavisam nesen pēc trim Lielbritānijā un septiņiem Zviedrijā nodzīvotiem gadiem viņa neplānoja atgriezties Latvijā.

Tā bija traka diena, stāsta Edīte. Bija notikusi nelaime ar suni, un visa vienos dubļos viņa sēdēja veterinārās klīnikas pieņemšanā. Kavējot laiku, ritināja Instagram un pamanīja, ka Overpriced meklē studijas vadītāju. «Dzīvē ir klikšķi, kad viss saslēdzas un saproti — nevari neizmantot iespēju!» Edīte jau kādu laiku bija jutusi, ka dzīvē būtu kaut kas jāmaina.

Overpriced stāstam Edīte netiešā veidā bija sekojusi jau kopš uzņēmuma pirmsākumiem. Ja ārzemēs bija nepieciešams parādīt latviešu veikumu, Edīte vienmēr izvēlējās Overpriced darbus. «Ir pat bijušas situācijas, kad esmu teikusi: principā nedomāju pārvākties uz Latviju, bet ir viena studija, kuras dēļ varētu.»

Jauna elpa un varēšana

Uzņēmuma kodolu tagad veido astoņi cilvēki — dizaineri un Edīte —, taču atsevišķiem projektiem tiek piesaistīti arī ārštata mākslinieki. «Aigaram ir ļoti labi izdevies savākt tādu dizaineru komandu, kurā cilvēki ar dažādiem raksturiem ir līdzīgi — cieņa pret to, kas ir bijis,» spriež Edīte. Overpriced cenšas atrast veidus, kā jau pastāvošas tradīcijas veiksmīgi ienest šodienas kontekstā, iepūst tam jaunu elpu un varēšanu.

«Kad uzņēmums sākās, mēs bijām drusciņ agresīvāki savās izpausmēs, mūsos bija lielāka dziņa atstāt savu nospiedumu. Pēdējos gados vairāk novērtējam restaurācijas, atjaunošanas procesu,» saka Aigars. Viens no šādiem piemēriem ir kosmētikas ražotājs Dzintars — bija jādomā, ko no vecās identitātes mainīt un ko atstāt, lai tas joprojām būtu tas pats, bet jau daudz spēcīgāks tirgus spēlētājs.

Cieņai pret vēsturi esot liela loma. Jo Overpriced ir svarīgi apzināties, ka mēs nākam no noteiktas kultūrtelpas, vides un valsts un tajā dzīvojam gan ar labo, gan sāpīgo pieredzi, kuru nevar vienkārši nobrucināt līdz ar pamatiem vai pagrūst malā. «Cenšamies atrast veidus, kā to integrēt, nevis aizmirst vai izlikties, ka pēkšņi esam skandināvi, rietumnieki vai austrumnieki. Mēģinām atrast mūsu pašu dzinuļus.» Aigars uzskata, ka Latvijas zīmoliem ir ļoti svarīgi stāvēt uz stabila, pašiem sava pamata, jo, visu laiku skrienot pakaļ pasaules tendencēm, ir neiespējami būt tirgus līderim. «Mēs cenšamies stiprināt patriotisku dziņu cilvēku apziņā: mums ir ļoti daudz, ar ko lepoties, ko izcelt, ko svinēt un nest kā vērtību pasaulē.»

Šī pieeja tagad iezīmē studijas rokrakstu. «Manuprāt, jāapzinās, ka kā dizainers tu neesi gudrāks par to, kas tev ir nodots. Tas, kas ir esošs, jau ir izpelnījies tiesības būt, tāpēc pieejam ar pazemību.» Tas gan nenozīmē, ka viss esošais ir labs — daudz ko vajag pārveidot, uzlabot un arī sviest ārā, skaidro Aigars. Taču augstprātībai un apziņai, ka pats tagad uzbūvēsi ideālo pasauli, te vietas nav.

Recepšu grāmata

Studijas galvenais darba lauks ir grafiskais dizains, kas izpaužas ne tikai zīmolu vizuālajā identitātē, bet arī grāmatās, telpu iekārtojumos, izkārtnēs un digitālajos medijos. Pēdējo gadu laikā Overpriced ir apjautuši, ka ērti jūtas arī satura veidošanā un zīmola filozofijas izstrādē. «Ir dažādi sadarbības modeļi — vieniem izveidojam pašu dizaina pamatu un iedodam virzību, citiem esam daudz tuvāk pie tā ieviešanas un realizēšanas.

Overpriced izstrādā dizaina un vizuālās komunikācijas vadlīnijas, bet to realizēšanu nereti pārņem paša zīmola dizaineri vai mārketinga komanda. «Mēs izveidojam recepšu grāmatu, bet beigu beigās pavārs ir tas svarīgākais.» Aigars atzīst, ka dažreiz klienti pārāk daudz paļaujas uz recepšu grāmatu, domādami, ka varēs uztaisīt brīnišķīgu dizainu. «Bet galu galā tas, kāds ēdiens būs, ir atkarīgs no tā, kas ir virtuvē. To nevar apiet.» Tāpēc uzņēmums piedāvā mācīt tos, kam viņu radītās receptes būs jārealizē.

Saredzēt idejas

Kā radošu cilvēku prātos dzimst idejas? Vai mūzas viņus apciemo, sēžot uz terases vai jumta? «Protams, tas ir darbs pie datora, mēģinot iedvesmoties no tā, ko var atrast internetā. Bet kopumā ļoti esam ārpusē. Daudz skatāmies ne tikai ārpus dizaina un savas industrijas, bet arī pašā ārpusē — uz vidi, arhitektūru, vēsturi un reliģiju, » saka Edīte.

Aigars piekrīt — izpēte ir būtiskākais. Jo vairāk enerģijas un laika velti tai, jo ir vieglāk saprast projekta virzību. «Mūsu darbs nav māksliniecisks tādā ziņā, ka gaidām mūzu un iedvesmu. Tas ir daudz vairāk balstīts spējā saredzēt dažādas nozīmīgas idejas un tās integrēt savā darbībā.» Lai kāda ideja taptu par zīmola vai organizācijas pamatdomu, tai jābūt arhetipiskai. «Pie pamatidejas nonāc, meklējot to, kas ir spējīgs sevī nest pēc iespējas lielāku vērtību konkrētās organizācijas kontekstā.» Aigars min piemēru — darbu pie zīmola risinājuma Imanta Ziedoņa fondam Viegli un Ziedoņa muzejam: «Bija liels jautājums — zem kādas idejas var palikt visu Ziedoņa darbību? Pētot un lasot, parādījās izteikta tēma par verti-
kālēm.» Kad pamatideja iegūta, seko radošā daļa — kā apspēlēt vertikāli?

Tiesa, šāda pieeja nav raksturīga visiem projektiem — daži ir tehniskāki un praktiskāki. Taču nereti tiem nebūs tik lielas spējas saviļņot. «Lai aizrautu citus un padarītu zīmolu iemīlētu, tam ir jāspēj savienoties ar klientu — savu cilvēku —, tāpēc tam ir jābūt balstītam īstā cilvēku pieredzē, īstos fenomenos un vērtībās.» Tas ir ļoti atkarīgs no dibinātājiem vai cilvēkiem, kas uzņēmumu vada. «Uzņēmumi ir tikpat dažādi kā cilvēki, un tas mūsu profesijā ir interesanti — mums ir iespēja ieskatīties dažādos uzņēmumos.» Arī to neglītajās un nesakārtotajās šķautnēs. «Ar laiku saprotam — visos uzņēmumos ir tikai cilvēki, un viņiem visiem ir savas bailes, sapņi un kompleksi.» Tāpēc klientu sadarbība ar Overpriced sākas  cilvēcīgi. «Bieži ir sajūta — klienti iegūst jaunu elpu par savu zīmolu,» saka Edīte. Prezentācijās deg acis un sēž uz pašas krēsla maliņas. «Mums ir bijuši klienti, kas aiz laimes ir apraudājušies, jo viņu sajūta ir ieguvusi ķermeni.»

Kāds ir labs zīmols? Vienas noteiktas atbildes nav, bet Aigars iezīmē trīs svarīgus punktus. Pirmkārt, tas ir viņš pats, nevis pakaļskrējējs. «Tāpat kā mums patīk sarunāties ar cilvēku, kurš ir stabils un zina, kas viņš ir, arī zīmolam ir jābūt kā labam sarunas biedram — unikālam tādā ziņā, ka tas neieplūst pelēkajā masā, bet arī nav pilnīgs dīvainis.» Otrkārt, ir svarīgi, ka pastāv uzticamība starp zīmolu un viņa fanu, un to var izveidot dažādi. «Dažreiz to var panākt, kad es tevi sasmīdinu. Kad mēs uzkāpjam uz jumta un mums izdveidojas uzticēšanās. Ar dzīvām emocijām.» Treškārt, zīmols nemētājas un ir konsekvents. «Protams, var skatīties uz pārdošanas rādītājiem, bet ļoti bieži zīmola radīšana ir ilgtermiņa spēle un rezultātus nevar redzēt pirmajos trijos mēnešos,» piebilst Aigars.

Pilsēta runā

Klienti ir ļoti dažādi — gan tējas ražotājs Plūkt un kafejnīca Better Bread, gan televīzijas kanāls TV3 un Omniva, gan mākslas centrs Zuzeum un pat NATO, kam Overpriced veidojis informatīvu video par Covid-19 un organizācijas komunikācijas video par karu Ukrainā un atbildi uz to. Arī pilsētas — uzņēmums piedalījies Kuldīgas, Valmieras, Saldus un Rīgas vizuālās identitātes radīšanā. Ar ko pilsētas zīmolveide atšķiras no uzņēmuma? «Pilsēta ir milzīgs ķermenis — liela organizācija, sabiedrība. Lai sabiedrība spētu iederēties zem vienota simbola, ir jāspēlē ar daudz plašākiem un lielākiem principiem un jāspēj saprast, kas ir tās lietas, kas vieno lielāku cilvēku kopumu,» saka Aigars. Arī izpētes lauks ir daudz pamatīgāks. Piemēram, radot Rīgas tēlu, viņi daudz smēlās heraldikā un līdz šim jau izmantotajos materiālos. «Tas nav pārlieku radikāls tāpēc, ka tur jau ir pazīstami elementi. Turpinām sākto ceļu, iedodot jaunu spēku.» Kāds kolēģis pat jokodamies atzinis — esot mazliet skumjš, jo par Rīgas jauno vizuālo identitāti neviens nav sacēlis traci.

Runājot par krāsām, Aigars saka — mēs nekad neredzam krāsu ārpus konteksta. «Piemēram, Rīgas gadījumā bija nozīmīgi, lai krāsu risinājumi draudzējas ar pilsētvidi un spēj saskaņoties. Krāsa ir lietota ļoti atturīgi. Lielā mērā tādēļ, lai, kad pilsēta runā ar cilvēku,  nav sajūta, ka tā kliedz un ir uzbāzīga.»

Rīgas zīmols ir spilgts piemērs, kas parāda arī to, ka dizains iet roku rokā ar tekstu. «Tāpat kā «restaurējam» un uzlabojam zīmola dizainu, tikpat lielu uzmanību pievēršam vārdiem, kas to nesīs. Ja mēs pēkšņi šim vizuālajam tēlam pievienotu tekstu «kičīgā, foršā Rīga» vai «jaunā, stilīgā Rīga ir klāt!», tas salauztu jau padarīto dizainā,» saka Edīte. Visbiežāk tieši saturs nosaka formu, paskaidro Aigars. «Godīgi sakot, bieži vien, ja saturs būs izcils, formai nebūs tik liela loma. Un otrādi — ja forma būs nopulēta, bet saturs ir vājš, tas izskatīsies sekli un neīsti.» Viņš zīmolu salīdzina ar cilvēku — iepazīstoties mēs taču pievēršam uzmanību ne tikai izskatam, bet arī tam, kā viņš runā. Bet tas, kas mūs aizrauj, ir vērtības, skatījums uz pasauli un sajūtas.

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā

«Spēja atjaunot labo, kas aizmirsts»

Lielākā kļūda, kas devusi mācību

«Neveiksmīga komunikācija. Komunikācijas biežākā kļūda ir ilūzija, ka tā ir notikusi»

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam

«Nebaidies. Neviens tāpat neko nesaprot»

 

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu