Ilūzija par digitālo attīstību var maksāt ar konkurētspēju • IR.lv

Ilūzija par digitālo attīstību var maksāt ar konkurētspēju

Ilustratīvs attēls
Rinalds Sluckis

Bieži gribas domāt, ka esam digitāli attīstīta valsts. Savā ziņā tā ir dzīvošana pagātnē un ilūzijā. Pagātnē tādēļ, ka savulaik mums bija pieejams pasaulē viens no ātrākajiem internetiem, taču sen jau daudzi mūs ir apsteiguši. Ilūzijā tāpēc, ka ir sektori, kas patiešām ir transformējušies, piemēram, plaši pieejamie valsts un pašvaldību pakalpojumi digitālajā vidē, tomēr privātajā sektorā sekmes ir ļoti atšķirīgas. Jāatzīst, ka pieejamā infrastruktūra Latvijā joprojām ir teicamā līmenī, taču tā ir tikai instruments, kuru jāpielieto, citādi tam nav nozīmes.

Diemžēl 2021. gada Digitālās ekonomikas un sabiedrības indekss (DESI) liecina, ka Eiropas Savienības (ES) valstu vidū Latvija saistībā ar digitālo tehnoloģiju integrāciju uzņēmumos ierindojas tikai 23. vietā, un ir zem ES vidējā rādītāja gandrīz visās kategorijās. Mazo un vidēju uzņēmumu (MVU) īpatsvars, kam ir vismaz digitālās intensitātes pamatlīmenis, ir 42%, bet ES vidējais rādītājs ir 60%. Tā ir milzīga atšķirība, kas jāpiedzen iespējami ātri. Kāpēc? Jo uzņēmumu digitalizācijas līmenis vistiešākajā veidā ietekmē konkurētspēju.

Datos balstītu lēmumu pieņemšana

Ļoti bieži uzņēmumos pieejamā informācija netiek izmantota lēmumu pieņemšanas procesos, jo datu apjoms ir liels, informācijas analīze ir sarežģīta un laikietilpīga, un darbinieku IT prasmes nav atbilstošas. Bieži gadās, ka katrai uzņēmuma organizatoriskajai vienībai ir savi pārskati un rezultāti, kas būtiski atšķiras no finanšu un grāmatvedības sistēmās uzrādītajiem datiem.

Digitalizācija ļauj uzņēmumam daudz efektīvāk izmantot visu pieejamo informāciju un labāk organizēt uzņēmuma darbu. Analizējot datus, ir iespējams noteikt, kuri produkti tiek pārdoti vislabāk, neveidot liekus krājumus ar precēm, kas nav tik populāras, vērot sezonalitātes ietekmi un tai laikus sagatavoties u.tml. Tāpēc vienota datu pārvades sistēma ļauj uzņēmumu vadīt daudz profesionālāk un pieņemt precīzus biznesa lēmumus, balstoties uz uzticamiem datiem, tādējādi sniedzot uzņēmumam konkurences priekšrocības.

Uzlabota darba efektivitāte

Latvijas Universitātes pētījums par MVU digitalizācijas potenciālu liecina, ka Latvijā MVU savā ikdienā vēl joprojām 64% aktivitāšu velta analogas informācijas apkalpošanai, zvanot un sūtot vēstules klientiem, kā arī izmantojot papīra dokumentu apriti. Pat, ja būtiska daļa dokumentu tiek saņemta papīra formā, to saturu iespējams digitalizēt, lai pēc tam šo informāciju varētu atrast dažu sekunžu laikā un iekļaut to dažādu biznesa procesu izpildē.

Digitālie rīki palīdz uzlabot arī cilvēkresursu un finanšu vadību, šādi uzlabojot uzņēmuma veiktspēju un rentabilitāti, standartizēt un automatizēt biznesa procesus un samazināt atkarību no darbaspēka pieejamības. Turklāt aptuveni par 5-10% var samazināties operacionālās izmaksas.

Neviens bizness nav pasargāts no kļūdām. Tomēr digitālie risinājumi palīdz daudz vienkāršāk konstatēt neatbilstības un izvairīties no kļūdu pieļaušanas, uzlabojot kopējo pakalpojuma kvalitāti un klientu pieredzi.

E-komercijas iespējas

E-komercija šobrīd piedzīvo rekordlielu izaugsmi, un ar tās palīdzību ir daudz vieglāk piesaistīt jaunus klientus, sasniegt noieta tirgus ārpus Latvijas un pat konkurēt ar jomas gigantiem. Covid-19 pandēmija pieradināja cilvēkus iepirkties tiešsaistē, ietaupot klientu laiku un radot iespēju saņemt pakalpojumu 24/7, un, visticamāk, šī tendence saglabāsies arī nākotnē. E-komercija ļauj samazināt uzņēmuma izmaksas, jo nav nepieciešams īrēt veikala telpas, algot pārdevējus, vai kalpot kā papildu ienākumu avots fiziskajām tirdzniecības vietām, taču uzņēmumiem ir jābūt spējīgiem veikt būtiskas izmaiņas savā biznesa modelī. Dati liecina, ka globālais e-komercijas pieaugums iepriekšējā gada laikā ir bijis divkārtīgs, un jau nākamgad kopējais e-komercijas apgrozījums varētu tuvoties 25% no kopējā mazumtirdzniecības apjoma.

Daļa no ES Atveseļošanās fonda līdzekļiem ir atvēlēta digitālajai transformācijai, tajā skaitā digitalizācijai komercdarbībā un komersantu digitālās transformācijas veicināšanai. Arī Latvijai līdzekļi būs pieejami jau šogad, tāpēc ir ļoti būtiski, lai uzņēmēji nelaistu garām iespēju ielēkt digitalizācijas vilcienā, kurš jau traucas lielā ātrumā. Palikšana ārpus diemžēl var draudēt ar būtisku konkurētspējas zudumu!

 

Autors ir biznesa tehnoloģiju uzņēmuma Digital Mind izpilddirektors

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu