Par latviešu biznesu ASV • IR.lv

Par latviešu biznesu ASV

Foto no privātā arhīva
Jānis Bergs

Uzņēmējs Jānis Bergs raksta par savu pieredzi, turpinot iekarot ASV lielo tirgu

Kas gan varētu būt vienkāršāk — nodomāju, saņemot žurnāla redakcijas lūgumu uzrakstīt apkopojumu par to, kā Latvijas uzņēmumiem ir veicies ASV tirgū 2021. gadā. Sākot tapināt šo rakstu darbu, sapratu, ka uzdevums nemaz nav tik vienkāršs, jo atbildes varētu rast vai nu anekdotiskā veidā, pārstāstot personīgus vai man pazīstamu uzņēmēju pieredzes stāstus, vai arī mēģināt analizēt situāciju no birokrātiski statistiskām pozīcijām. Turklāt tas viss jāietilpina rakstam atvēlētajā pieticīgajā apjomā.

2021. gads manā prātā kaut kādā ziņā atgādina mežonīgos deviņdesmitos — lai arī bandīti tagad apkārt nesiro un arī ar tiesiskumu situācija ir daudz labāka, biznesam tomēr nākas operēt ļoti lielas neskaidrības apstākļos. Ir kļuvis daudz grūtāk kaut ko plānot un prātīgi analizēt, jo situācija mainās ļoti strauji. Piemēram, transporta un energoresursu izmaksas gada laikā pieaugušas vairāk nekā trīs reizes, dažādas elektronikas komponentes vai nu vispār nav nopērkamas, vai maksā desmitiem reižu vairāk nekā tikai pirms gada. Šādos apstākļos priekšrocības ir «oportūnistiem» — uzņēmumiem, kuri spēj ātri pieņemt lēmumus, uzņemties risku, un arī tādiem, kuriem ir brīvi resursi iesaistīties dažādās avantūrās.

Runājot par galvenajām tendencēm ASV tirgū, uzsvēršu dažas, kuras, manuprāt, liek uz biznesa iespējām raudzīties pozitīvi.

E-komercijas paātrināta attīstība 

Covid-19 ir izraisījis vēl straujāku e-komercijas attīstību, kas paver iespējas uzņēmumiem ar inovatīviem produktiem un biznesa modeļiem. Šobrīd ASV ir ļoti akūts darbaspēka trūkums — daudzi veikali un restorāni tāpēc ir spiesti saīsināt darba laiku vai vispār pārtraukt darbību, taču šī tendence paver plašas iespējas e-komercijas un citu automatizācijas un attālinātā darba risinājumu piedāvātājiem. No Latvijas e-komercijas uzņēmumiem pamanāmi ASV bija on-demand jeb pēc pieprasījuma gatavotu produktu piegādātāji Printful un Printify. Turklāt novatorisms šo uzņēmumu biznesā parādījās ne tik daudz produktu klāstā, cik asprātīgajā biznesa modelī, izveidojot platformas, kuras ļauj apkalpot tūkstošiem nišas zīmolu. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu