Dalos pieredzē: kā izveidot savu sveču biznesu? • IR.lv

Dalos pieredzē: kā izveidot savu sveču biznesu?

Jaunā uzņēmēja Aleksandra Stepanova, Amare Candles. Foto — Kristīne Madjare
Alise Zita Zeidaka

Amare Candles

Īsumā. 2021. gada martā izveidots zīmols, par ko jaunā uzņēmēja saka: «Tās ir emocijas, noskaņojums, atmosfēra. Es pārdodu dāvanu, nevis vienkārši sveci.» 

Mērķis. Iekarot ne tikai Latvijas pircēju sirdis, bet arī izvērst biznesu ārpus valsts robežām. Skaistākais. «Dāvināt emocijas un vairot skaisto. Iepazīstoties ar jauniem cilvēkiem, dzirdēt, ka viņiem jau ir tava svece.» Grūtākais. «Visas legālās nianses, labu izejmateriālu meklēšana un testēšana. Protams, tirgus iekarošana.» 

Mentore Elīna Čīma, SIA Munio Spa.
Foto — Kristīne Madjare

SIA Munio Spa

Īsumā. Kopš 2008. gada ražo dizaina sveces un mājas aromātus no dabīgiem materiāliem. Pirms trim gadiem produktu klāsts papildināts ar ķermeņa kopšanas līniju. Uzņēmumu vada māsas Elīna Čīma un Laura Macius. Mērķis. Radīt dabai un cilvēkiem draudzīgas sveces, mājas aromātus un ķermeņa kosmētikas produktus. «Neapstāties pie sasniegtā un vienmēr doties tālāk.» Skaistākais. «Atkārtoti pirkumi un labas atsauksmes no klientiem.» Grūtākais. «Risināt ar izejmateriālu pieejamību saistītās problēmas.»

 

Nodarboties ar uzņēmējdarbību nebija Aleksandras Stepanovas plānos. Viņa vienmēr bija sapņojusi strādāt bankā un to arī izdarīja, pat izveidoja labu karjeru. Taču pēc nostrādātiem gandrīz pieciem gadiem Aleksandra pēkšņi palika bez darba. 

Neilgi pirms tam viņa internetā bija pamanījusi sojas vaska sveces cilvēka silueta formā. Tik ļoti iepatikās, ka gribējās kaut ko līdzīgu uztaisīt arī pašai. Taču vispirms nolēma pārbaudīt tirgus situāciju un izveidoja kontu Instagram, kurā publicēja internetā atrastas līdzīgu sveču fotogrāfijas. «Nevajag sākt biznesu un tajā ieguldīt, vispirms nenotestējot. Tas, ko tu domā, ne vienmēr tirgum ir vajadzīgs,» viņa dalās ar padomu, ko pati saņēmusi no paziņām, kuri darbojas biznesa lauciņā. 

Divus mēnešus Aleksandra izmēģinājuma kontam nepievērsa uzmanību, bet, kad tajā atkal ieskatījās, atklājās, ka visu šo laiku cilvēki bija rakstījuši, interesēdamies par svecēm.  Tā pagājušā gada martā radās Amare Candles. 

Pirmās sveces tapa kā draugu un paziņu pasūtījumi dāvanām, bet pēcāk tās ieinteresēja arī svešiniekus.

Aleksandras sveces var aplūkot un pasūtīt mājaslapā, kā arī Amare Candles sociālo tīklu kontos. «Pagaidām nodarbe vēl nenes lielu peļņu, bet šobrīd ir laiks un iespēja ieguldīt savu laiku un dvēseli. Sāku saprast, ka cilvēkiem to vajag.» Aleksandra vēlas, lai sirdslieta kļūst par pelnošu biznesu. Lai uzzinātu, kā to panākt, uz sarunu aicinām uzņēmuma Munio dibinātāju Elīnu Čīmu. 

Kā sākāt savu uzņēmumu? Kāpēc tieši sveces?
2008. gadā sanācām kopā trīs draudzenes. Katrai bija sava motivācija, kāpēc pamēģināt. Sākumā nebija konkrētas domas, ka tā būs uzņēmējdarbība un kur mēs dosimies.

Man tajā laikā bija kafejnīca, kurā dedzināju sveces, daudz par tām tērējot naudu. Tā bija mana motivācija. Pirmo produktu izveide un izejvielu meklēšana bija pakārtota tam, lai sveces degtu ilgāk, jo man tas bija svarīgi. 

Sākām ar izmēģinājumiem virtuvē un nonācām pie pirmā produkta, kas vēl joprojām mums ir. Vienai no mums trijām tajā brīdī piederēja vairāki suvenīru veikali — mums uzreiz bija iespēja paskatīties, kāda ir klientu reakcija. Sākām piedalīties mazajos tirdziņos, kas kļuva populāri. Solīti pa solītim gada laikā ļoti ātri sapratām, ka jādodas tālāk. Tas bija kaut kas jauns — mēs bijām viens no pirmajiem latviešu zīmoliem, kas piedāvā sveces no dabīgiem materiāliem un dārgākā cenu kategorijā —,  un veikali bija atvērti. 

Vai uzreiz sākāt ražot no sojas vaska?
Jā! Kad meklējām materiālus, sapratām, ka tas deg uz pusi ilgāk nekā parafīns. Tobrīd Eiropā sojas vasks nebija pieejams, bet manas kolēģes vīrs ir amerikānis, līdz ar to mums bija daudz vieglāk pieejama informācija no okeāna otras puses. 

Vai uzreiz izgājāt ārpus Latvijas?
Jā, ļoti ātri. Jau 2009. gadā bijām četrās starptautiskās izstādēs Parīzē, Ņujorkā, Japānā un Vācijā. Saliekot kopā visu, ko tajās ieguvām, bija pilnīgi skaidrs, ka mūsu produktam ir pieprasījums, cilvēkiem tas patīk, un tas bija liels atspēriena punkts.

Kā izcēlāties izstādēs? Ar ko iekarojāt ārzemju tirgu?
Mūsu produkts no citiem atšķīrās un joprojām atšķiras ar to, ka tas ir roku darbs, ko nevar uztaisīt ar iekārtām. Tas nozīmē, ka lielie pasaules ražotāji līdzvērtīgu produktu nevar radīt. Tā droši vien bija viena no atslēgām. 

No kā tagad sastāv jūsu komanda?
Esam divas līdzīpašnieces — es un mana māsa —, grāmatvede, noliktavas vadītāja, kas atbild par pasūtījumu komplektēšanu, trīs produktu meistari, cilvēki, kas palīdz pakot produktus kastītēs, viens cilvēks kosmētikas ražošanā, ko sākām pirms diviem gadiem. Pārējā komanda šobrīd ir piesaistīta ārpakalpojumā. Svece ir izteikti sezonāls produkts. Sezona ir no augusta vai septembra līdz pavasarim. Sezonā esam ap 10 cilvēku, bet nesezonā — zem 10 cilvēkiem.

Kā izdomājāt ražot arī kosmētiku?
Impulss nāca no dažādām pusēm. Pirmais no tiem — sāku mācības Grasas Parfimērijas institūtā, kur bija atsevišķs kurss par to. Tas mani ļoti ieinteresēja. Otra lieta — sapratām, ka gada griezumā gribam izlīdzināt sezonalitātes aspektu. Domājām, kuri būtu produkti, kas labi ietu klāt svecēm. 

Vai sveces ir produkts, ko cilvēki pērk internetā?
Jā. Tam palīdzēja arī pandēmija. Tomēr piekrītu, ka svece ir produkts, ko pārsvarā izvēlas aromāta dēļ, un ir ļoti grūti izskaidrot aromātu, lai kādus aprakstus rakstītu. 

Kā meklējat biznesa klientus?
Pirmajos gados izstādēs. Jāatzīst, ka šo padsmit gadu laikā ļoti ir mainījusies sistēma, kā veikali veic pasūtījumus, kā mēs cits citu atrodam. Šobrīd mums vairākās valstīs ir tradicionālais modelis — izplatītājs vai aģents, kas nosedz konkrēto teritoriju, meklē veikalus, komunicē. Kopš izstādes nenotiek fiziski, bet gan digitāli, izvērtējam, kurās ir vērts piedalīties, un piedalāmies. 

Pasaulē ir radītas arī vairumtirdzniecības platformas, kas daļēji pilda izstādes, daļēji — izplatītāja funkcijas. Tās tiešām ir ļoti veiksmīgas. Platformu ir daudz — jāatrod, kura ir atbilstošākā kuram produktam. Vismaz mūsu produktu grupā šis ir ļoti veiksmīgs veids, kā tikt pie jauniem klientiem biznesa segmentā.

Jāskatās, kas vairāk interesē — sākt ar Eiropu, Āziju vai Ameriku. Šie tirgi ir ļoti dažādi, un noteikti nevajag iet visur uzreiz, bet darīt to pakāpeniski.

Kurš produkts ir visvairāk pieprasīts?
Ļoti izteikts līderis — pļavas ziedu svece, kas starptautiski iet visvairāk. Taču Latvijā mūsu līdere ir svece ar kadiķu aromātu.

Vai jums ir konkrēti izejmateriālu piegādātāji?
Izejmateriāli pārsvarā nāk no Eiropas un Amerikas. Runājot par svecēm, izejmateriāli ir lielākais iemesls, kāpēc esam pieredzējuši krīzi. Piemēram, pirms pieciem gadiem Amerikā mainījās likumdošana. Sojas vasku ražo no pārpalikumiem — no sojas pupiņām izspiež eļļu, ko lieto pārtikā, bet no atlikumiem ražo vasku. Vairs netika atļauts izmantot eļļu tā, kā iepriekš, līdz ar to neradās pupiņu pārpalikumi. Tajā brīdī aizgāja ļoti daudzi zīmoli. Mēs pārorientējāmies uz mazākiem Eiropas piegādātājiem un cīnījāmies par kvalitāti.

Šobrīd esam kārtējā posmā — izejmateriālu piegādes ir ļoti lēnas, un cenas cēlušās par 30 procentiem. Ejot cauri abām krīzēm, mums vēl arvien ir svarīgi, ka produktam, ko piedāvājam, ir Eiropā atzīti sertifikāti. Esam pamēģinājuši vasku no Āzija bez sertifikātiem — tas neatbilst mūsu produkta kvalitātei.

 

Mediju atbalsta fonda ieguldījums no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu