Pasaules tūrisma nozare pakāpeniski atjaunojas. Saskaņā ar optimistiskām prognozēm jau 2023.gadā ir sagaidāma pirmspandēmijas laikam līdzīga tūristu plūsma. Iepriekšējos divos gados piedzīvojām unikālus notikumus, kuriem nebijām gatavi, tomēr vakcinācija visā pasaulē palīdz tūrismam atgūties.
Šī gada cerības
Cilvēki ir pieraduši ceļot, taču pašlaik katrā valstī ir savi ierobežojumi, kas noved pie galvassāpēm, jo – pirms doties uz ārzemēm, ir jāsavāc liela dokumentu kaudze. Šobrīd vēl nav pieejama oficiālā statistika par tūrismu Latvijā 2021.gadā, tomēr jau ir novērojama pozitīva izaugsme, salīdzinot ar 2020.gadu. Diemžēl 2021.gada beigās situācija veidojās negatīva pēc rudenī noteiktajiem jaunajiem ierobežojumiem. Tomēr kopumā tūrisma joma ir pilna ar optimistiskām cerībām 2022.gadam.
Pagajušajā gadā tūristu plūsma vasaras mēnešos krietni pieauga, pārsvarā bija ceļotāji no Eiropas valstīm, bet tas ir piliens jūrā, jo mums joprojām trūkst cilvēku no Krievijas, ASV un Āzijas. Zīmola Kempinski globālā popularitāte palīdz atzīmēt Rīgu pasaules kartē, bet tas nav pietiekami visai Latvijai. Te ir maz iedzīvotāju, vairāk nekā 40% teritorijas ir meži, ir apskates vietas ārpus galvaspilsētas. Šobrīd tā ir liela priekšrocība cilvēkiem, kuri vīrusa dēļ populāros galamērķos nejūtas droši – viņi var daudz mierīgāk braukt uz Latviju.
Ietekmes faktori
Arī pirms Covid-19 izplatīšanās Latvijā nebija mārketinga kampaņas tūrisma sektorā. Latvijai neapšaubāmi ir nepieciešama reklāma, mārketinga kampaņa, dažādi saukļi — kaut kas radošs. Manuprāt, vajag vairāk aktivitātes, lai piesaistītu tūristus gan ziemas, gan vasaras sezonā. Kaimiņvalstīm Lietuvai un Igaunijai līdzīgas kampaņas ir bijušas pat ļoti veiksmīgas. Ir svarīgi uzsvērt, ka Latvija ir Eiropas daļa, kura lielai tūristu daļai ir neatklāta un nezināma, un Latvijai ir, ko piedāvāt ceļotājiem: vairākas pasaules līmeņa apskates vietas, kultūras un vēstures bagātība un daudzveidība, te ir daudz mākslas izstāžu un mūzikas svētku.
Cilvēki pēc savas būtības vēlas atklāt kaut ko jaunu, un, manuprāt, tā ir lieliska iespēja iepazīstināt viņus ar Latviju un Baltiju kopumā. Viesnīcas ar starptautisku zīmolu spēj izplatīt informāciju par Latviju kā tūrisma galamērķi. To mēs darām sadarbībā ar AirBaltic, taču vadībai arī ir jādomā, kā piesaistīt vairāk tūristu.
Vienmēr pievēršam uzmanību viesu un darbinieku drošībai. Mūsu darbs ir pilns ar sarežģījumiem, jo ir jāpielāgojas noteiktiem ierobežojumiem par viesu skaitu un restorāna darbalaiku. Mūsu darbu ietekmē ierobežojumi tirdzniecības centru apmeklēšanai. Šajā situācija ir arī pozitīva puse, jo vietējo tūristu skaits pēdējo 18 mēnešu laikā ir pieaudzis. Mūsu viesnīcai ir labas attiecības ar vietējiem iedzīvotājiem, un izveidot tās bija viens no viesnīcas mērķiem. Mums ir labs atbalsts no kaimiņvalstīm un citiem starptautiskiem ceļotājiem.
Drošība priekšplānā
Pašlaik cilvēku izsalkums pēc ceļojumiem ir spēcīgāks pār bailēm no pandēmijas. Izolācija aizņēma pārāk lielu mūsu ikdienas dzīves daļu. Joprojām ir cilvēki, kuriem ir bažas doties ceļojumā vai pat vienkārši iziet no mājām. Es domāju, ka lielākā daļa cilvēku tomēr nevar iztikt bez izklaidēm un ceļojumiem, pārāk ilgi visi sēdējām izolācijā.
Šogad plānojam piesaistīt gan vietējos, gan ārzemju tūristus. Ceram, ka 2022.gada 1.ceturkšņa beigās sāks aktīvi ceļot ASV iedzīvotāji, jo viņiem Eiropa vienmēr ir bijusi galvenais galamērķis. Līdzīga situācija ir arī ar ceļotājiem no Japānas, Ķīnas un Krievijas, un Dienvidamerikas tirgum ir potenciāls. Krievijai ir milzīga loma pasaules tūrismā, ne tikai Latvijas vai Baltijas mērogā. Līdz ar to mēs ceram, ka Krievijas situācija ar pandēmiju drīz atrisināsies, tūristi atkal aktīvi ceļos un sāks ar tuvākajām –Baltijas valstīm.
Rīga joprojām ir neatklāta pilsēta, līdz ar to cilvēki, kas kādreiz ceļoja uz Itāliju vai Franciju, tagad meklē iespējas atspirdzināties. Baltija var piedāvāt daudz lielisku galamērķu par niecīgu cenu, kā arī vēl neiepazītu un drošu vidi. Jau tagad cilvēki ceļo citādi – gudrāk, proti, ilgāk meklē labus piedāvājumus, visu salīdzina, pēta situāciju un ierobežojumus valstī. Drošība arī agrāk ir bijusi svarīga, plānojot braucienu ārzemēs, bet tagad tā ir pirmajā vietā. Manuprāt, šī pozīcija ir ļoti laba, jo pirmajā vietā mums vienmēr ir bijusi viesu un darbinieku drošība. Tūrisma jomā drošība ir un ilgu laiku vēl būs priekšplānā, un mēs tam pielāgosimies.
Leons Baums ir viesnīcas “Grand Hotel Kempinski Riga” ģenerāldirektors.
Pagaidām nav neviena komentāra