Uzņēmumu Magebit pirms septiņiem gadiem radīja divi draugi. No 27 kvadrātmetru dzīvoklīša līdz 677 kvadrātmetru birojam un klientiem, kas atrodami Amerikas lielāko uzņēmumu sarakstā Fortune 500 — viss ir iespējams!
Programmētāji Artūrs Krūze (26) un Kristaps Rjabovs (27) savu biznesu izveidoja, kad daudzi vienaudži vēl tikai domāja, ko dzīvē darīt. Vienam no puišiem bija 19, otram — 20 gadi. «Oficiāli visur sakām — 2014. gads, bet realitātē viss sākās jau 2013. gadā, kad vēl nebija nosaukuma,» viņi saskatās.
Jau no tīņu vecuma hobija līmenī aizrāvušies ar programmēšanu, abi sapazinušies interneta forumos, kur tādi paši entuziasti kā viņi dalījās ar idejām. Taisījuši mājaslapas citiem draugiem, eksperimentējuši. «Vairākus gadus digitāli satikāmies un viens otram palīdzējām,» partneri stāsta. «Lielākā daļa no tā, ko esam iemācījušies, arī atrasta internetā — videoklipos, forumos un rakstos, arī skatoties, kā sistēmas ir izveidotas. IT izglītību nepabeidzām, jo nav vajadzības. Esam gan gājuši dažādos kursos. Ko tajā brīdī vajag, to arī mācāmies.»
Pirms astoņiem gadiem, meklējot savu nišu profesijā, Artūrs un Kristaps bija nonākuši uzņēmumā Scandiweb, kas specializējas e-komercijas risinājumos, internetveikalu izveidošanā. Jauna laikmeta tendence, pieprasījums milzīgs. «Brīvajā laikā sākām ņemt papildu darbiņus, bet pamazām piedāvājumu kļuva tik daudz, ka mums vairs nebija laika pilnas slodzes darbam citur,» viņi atceras. Noīrējuši 27 kvadrātmetru biroja telpas ar domu, ka tur varēs strādāt kādi četri, pieci cilvēki. «Taču pēc pāris mēnešiem mēs jau bijām desmit! Kad visi atnāca uz darbu, tad Artūram bija jāiet mājās un es sēdēju uz palodzes,» iesmejas Kristaps, pieminot, ar kādu švunku 2014. gadā ieskrējās Magebit.
Lai būvētu uzņēmumu, viņi nav ņēmuši aizdevumus, nav arī mācījušies ekonomiku. Ir ticējuši savai idejai, daudz strādājuši.
Nosaukumu draugi izdomāja kopā. «E-komercijas risinājumu platforma, kurā darbojamies, ir Magento. Var nākt prātā arī angliskais mage — «burvis, mags», bet «bits» ir informācijas pamatvienība skaitļošanā.» Dokumentos uzņēmuma nosaukums gan ir cits — IDT Media. Lai nesarežģītu dzīvi, izmantoja firmu, ko Artūrs bija reģistrējis jau iepriekš.
Kāpēc viens cilvēks visu mūžu gatavs strādāt vienkārši par programmētāju, bet citam gribas tikt pie sava uzņēmuma? «Mums nebija tik svarīgi dibināt savu uzņēmumu. Vienkārši ļoti patika tas, ko darījām,» kolēģi atbild. «Sākumā bijām gan programmētāji, gan vadītāji, pēc tam programmēt sanāca arvien mazāk, bija jāapmāca citi. Mūs joprojām vada dziļa interese izveidot kvalitatīvu digitālu risinājumu klientiem. Programmēšanas vide ļoti aizrauj, vienalga, kādā amatā esi. Redzot darba vērtību, ir gandarījums un prieks virzīties arvien tālāk, vēlme darīt vēl vairāk un labāk nekā citi.»
Covid-19 dēļ arī Magebit komanda pārgājusi uz attālinātu strādāšanu, mēs runājam Zoom platformā. Tikai fotogrāfijās redzu lielās biroja telpas biznesa centrā InDi, kas pirms kārtējiem ierobežojumiem uzņēmumam sāka kļūt par šauru. Sarunas brīdī Magebit ir 64 darbinieki, bet jau izsludinātas vairākas jaunas vakances.
Pagājušajā gadā Artūra un Kristapa uzņēmuma apgrozījums sasniedza 1,88 miljonus eiro. Valsts budžetā iemaksāti 430 tūkstoši, viņi piezīmē. Savu internetveikalu izveidei Magebit izvēlējušies tādi pazīstami Latvijas zīmoli kā Madara Cosmetics, Ideju Druka, Kurši, Izdevniecība Rīgas Viļņi, Kinetics Beauty, Volkswagen izplatītājs Moller Baltic Import, MySport.
Uzteikti Google un Amazon
Magebit izaudzis reizē ar e-komercijas attīstību Latvijā. Pirms septiņiem gadiem, kad tika sperti pirmie soļi, viņuprāt, bijuši tikai kādi trīs lokālie interneta veikali, kurus varēja nosaukt par labiem, — lielie sadzīves tehnikas pārdevēji. «Vispirms populārs kļuva xnet.lv, bet tā vairs nav. Jo viņi tomēr nesekoja līdzi laika garam,» saka Artūrs. «1a.lv bija pirmais, kurš tiešām nodarbojās ar e-komerciju. Tas pastāv joprojām.»
Magebit «Trojas zirgs», ar ko iekarota klientu uzticība, ir Magento platforma, kurā veidota lielākā daļa viņu produktu. «Sākām tikai ar programmēšanu, bet, laikam ejot, klāt nāca dizains, stratēģija, projektu vadība, digitālie risinājumi mārketingam. Varam zem viena jumta nodrošināt visu interneta veikalam vajadzīgo.»
Pandēmijas apstākļos e-komercija pārvērtusies dzīves nepieciešamībā. Taču Artūrs un Kristaps uzskata, ka jebkurā gadījumā IT risinājumam jāspēj korekti atspoguļot pārdevēja vērtības. Kā lielisku piemēru min trīs gadus ilgo sadarbību ar Madara Cosmetics. «Klients, ar ko patiešām lepojamies! Kad sākām ar viņiem strādāt, arī viņiem sākās ļoti strauja attīstība. Gribētos domāt, ka esam pirkstu pielikuši, lai rezultāti būtu labāki. Viņiem ir ļoti laba komanda, kas strādā tieši ar digitālo mārketingu.»
Vēl kāds stāsts, ko Magebit vadība atklāj ar prieku, ir par Moller Baltic Import. «Kad viņi izziņoja savu jauno Volkswagen ID 3 elektromobili, mēs izstrādājām tehnisko risinājumu visām Baltijas valstīm, lai tiešsaistē varētu veikt auto rezervāciju un priekšapmaksu. Tā bija izdevusies kampaņa. Viņi gribēja trīs mēnešu laikā pārdot 50 mašīnas, bet pārdeva visas pirmo 24 stundu laikā!»
Galvenais Magebit tirgus tomēr nav Latvijā, bet ārzemēs. Pārstāvētas visdažādākās nozares. Piemēram, EKWB no Slovēnijas — vadošais ūdens dzesēšanas sistēmu ražotājs pasaulē. E-aptieka UK Meds un būvmateriālu pārdošanas milzis Tile Mountain no Lielbritānijas. No ASV — šūšanas iekārtu rūpnieks Oliver Machinery, kas pastāv jau kopš 1890. gada, un bruņu ražotājs Spartan Armor Systems. Rotaļlietu tirgotājs Teeela no Kuveitas. Starptautisks rokmūzikas festivālu organizators Impericon, kas nodarbojas arī ar apģērbu un aksesuāru tirdzniecību. Datu personalizācijas sistēma Dynamic Yield.
«Šogad sākām strādāt ar diviem Amerikas lielāko uzņēmumu saraksta Fortune 500 dalībniekiem, kam ir vairāku miljardu apgrozījums. Tos diemžēl vēl nedrīkstam saukt vārdos,» paziņo Artūrs. «Palīdzam gan globāli lietas inovēt, gan arī e-komerciju Latvijā dzenam uz priekšu. Amazon un Google mūsu vārdu pat ir publicējušas savās mājaslapās, runājot par inovācijām, — viens gadījums bija produktivitātes mērīšana ar mākslīgo intelektu, otrs — stāstīja par mūsu mājaslapā izmantoto jauno risinājumu.»
Apsteidz laiku
«Protams, katrā internetveikalā ir brīži, kad kaut kas aiziet nepareizi. Tad mūsu darbs ir ātri reaģēt, lai klienti neko nemana,» Kristaps piemin profesijas izaicinājumus. «Kad interneta veikalā ir liels apgrozījums, nāk simtiem tūkstoši klientu, pat ja 0,5% apmeklētāju ir kāda problēma, daudziem uzņēmumiem tas sagādā lielus zaudējumus. Ļoti jāstrādā, lai tos minimizētu.»
Partneris Artūrs gan uzreiz piemetina: «Mūsu ekspertīzes līmenis ir tāds, ka uzņēmumi pie mums nenāk, lai mēs problēmas ātri atrisinātu, bet lai tās vispār neparādītos.»
Klienti parasti viņus atrodot paši. «Viņi vai nu ir par mums dzirdējuši no kāda klienta, vai pamanījuši internetā. Uzraksta, piezvana, un mēs tajā brīdī parasti esam vieni no ļoti daudzām aģentūrām, ar ko sazinās.»
Kāpēc gala izvēle apstājas pie Latvijas uzņēmuma? «Acīmredzot mūsos saskata vērtības, ko citi uzņēmumi nespēj piedāvāt.» Ne vienmēr izšķirošs esot Magebit sniegtais zemās cenas piedāvājums. «Iespējams, šajā pasaules galā risinājums ir lētāks nekā, piemēram, ASV vai Vācijā,» atzīst Kristaps. «Toties nelieliem Latvijas uzņēmumiem bieži mūsu cenas varētu likties par lielu. Mēs vairāk strādājam ar pasauli, ar šodienas risinājumiem, kas vēl līdz Latvijai nav atnākuši. Piemēram, kad kāds preci pasūta internetā, uzreiz jau pakošanas komandai noliktavā izdrukājas svītrkods un pasūtījuma numurs.»
Uz ko šobrīd virzās e-komercija? Iespējams, dzīvē jau sāk realizēties īstas fantāziju ainas? Inovācijas, kas ļoti bieži rodas patērētāju paradīzē Amerikā, dažkārt līdz Latvijai nemaz nenonāk, apstiprina Kristaps. «Amazon internetveikalam, piemēram, bija pogas, kuras noliec mājā: vienu uz veļasmašīnas, un to nospied, ja izbeidzies pulveris, vienu — pie ledusskapja, gadījumam, kad izbeidzas pārtika. Taču tagad ir jauns risinājums: vieglāk visu pasūtīt virtuālajam asistentam. Stāvi pie ledusskapja un pasaki, ka vajag olas un pienu, un tev rīt to piegādās. Vari arī nopirkt «gudro atslēgu», un kurjers ēdienu ne tikai atvedīs uz mājām, bet arī ieliks ledusskapī.»
Itin visur pasaulē pandēmijas laikā e-komercijas apjoms ir strauji izaudzis. Magebit ir klienti, kuriem apgrozījums pat desmitkāršojās. «Garlaicīgi nav, un ceļš vēl ir tāls. Parādās jaunas iespējas, cilvēki pierod pie ērtībām, grib, lai viss kļūtu vēl vienkāršāks. Visu laiku ir kur attīstīties,» uzsver Artūrs.
Kā pašsaprotamu lietu viņi piemin, ka uzņēmuma vakancēm katru mēnesi piesakoties ap 100 darbiniekiem. «Ļoti maz — tikai kādi pieci, desmit — tiek uz darba interviju. No tiem vienu, divus paņemam uz pārbaudes laiku — saprotam, vai cilvēkam ir ķēriens. Pēc tam jau sākas darbs ar projektiem, reāla apmācība.» Kāpēc IT talanti tik ļoti raujas strādāt pie viņiem? «Esam moderns uzņēmums. Darbiniekus cenšamies lutināt, būt ļoti konkurētspējīgi,» skan atbilde. «Dodam lielu izaugsmes potenciālu un interesantu darbu. Ja interesē finansiālie labumi — griestu mums nav, viss atkarīgs no spējām. Kad cilvēki ir sasnieguši noteiktu kvalifikāciju un ienākumu līmeni, viņi sāk skatīties pēc brīvības — vai var strādāt no jebkurienes un kad grib. Mēs esam ļoti elastīgi, cilvēcīgi. Un tas mums atmaksājas, jo darbinieki jūtas labi, negrib iet nekur citur.»
Magebit rindās ir tādi paši jaunieši, kādi pirms septiņiem gadiem bija viņi abi. Daudziem liels bonuss pirms pandēmijas šķitusi tieši aktīvā sociālā dzīve uzņēmumā. Vadītāji nosmej, ka izmēģināts pilnīgi viss — kartingi, peintbols, novusa turnīri, pārgājieni mežā, niršana ar akvalangu… «Pat hokeja treniņš ar Krišjāni Rēdlihu un Jāni Spruktu! Bija tradīcija divas reizes gadā taisīt diezgan lielus pasākumus, pieaicinot pazīstamus mūziķus vai sportistus. Bet šogad negribējām riskēt, rīkojām daudzus mazus pasākumus. Mums pie biroja ir terase, vasarā var iziet uzcept šašliku. Standartā, liekas, uzņēmumos tādas lietas nenotiek.»
Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā
Kristaps. Vēlēšanās palīdzēt klientiem viņu mērķu sasniegšanā. Ne vienmēr akli sekojam tam, ko viņi saka, bet arī iesakām labākus risinājumus. Vēlamies palīdzēt uzlabot e-komerciju visā pasaulē.
Lielākā kļūda, kas devusi mācību
Artūrs. Pašā sākumā nepārbaudījām uzņēmumus, ar kuriem sadarbojāmies, un sanāca ļoti dārga mācība. Izveidojām risinājumu uzņēmumam, kas principā neeksistē! Zinām, ka kļūdas būs visu laiku, un no tām vajag mācīties.
Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam
Artūrs. Ja kāds mans draugs prasa padomu uzņēmējdarbībā, es vienmēr saku — ja tam tici, esi gatavs atdot sirdi un dvēseli, tas aizies. Ja ceri — dabūsi milzīgu aizņēmumu un vienkārši pieņemsi darbā cilvēkus, kurus varbūt pat neinteresēs tava ideja, — tad uzņēmums, visdrīzāk, arī neaizies.
Pagaidām nav neviena komentāra