Kas ir dzīve? • IR.lv

Kas ir dzīve?

Flo Kasearu un Elīnas Vītolas apjomīgā instalācija The Cut. Foto — Monta Kaiva Konovalova
Veronika Viļuma

Laikmetīgās mākslas festivāls Survival Kit šogad apdzīvo Rīgas memoriālos muzejus, kuros saplūst personību piemiņas stāsti un 25 mūsdienu mākslinieku refleksijas par dzīvi novecojošā sabiedrībā, tās jēgu un trauslumu

Eduarda Smiļģa Teātra muzeja dārzu kā metaforisks priekškars šķērso bālgani zilas drapērijas. Tās iegrimst strūklakas baseinā, izspraucas starp kokiem un slīd pāri celiņiem, atgādinot izžautu veļu, kas pagalmā strikti nodala kaimiņu teritorijas. Mākslinieču Flo Kasearu un Elīnas Vītolas «lielākais akvarelis» (tā apjomīgo instalāciju The Cut smejoties nosaukušas festivāla kuratores Ovula Durmusoglu un Joanna Varša no Berlīnes) stāsta par dārza sadalījumu starp tā saimniekiem Rīgas pašvaldību, valsti un Smiļģa pēcnācējiem, par sarežģīto līdzāspastāvēšanu. Tas ir viens no īpaši festivālam veidotajiem darbiem, kas radīti, ņemot vērā konkrētās vietas kontekstu. Šādu pieeju izvēlējušies vairums vietējo autoru, savukārt ārzemju mākslinieki paplašina festivālā risināto jautājumu klāstu, kurus vieno sabiedrības izdzīvošanas un novecošanas tēma.

Par nāves neizbēgamību liek aizdomāties turpat Teātra muzejā uz skatuves uzstādītais poļu mākslinieka Oskara Davicka Citātu sniegavīrs. Saldētavā ievietotā ledus skulptūra savā veidā interpretē nīderlandiešu 16.—17. gadsimta glezniecībā sastopamo vanitas žanru — klusās dabas, kas atgādina par esības trauslumu. Atliek tikai pārtrūkt elektrībai, un pie «dzīvības» mākslīgi uzturētais sniegavīrs pārvērtīsies peļķē uz parketa grīdas, atstājot metāla pogas, kurās iegravēti Marka Aurēlija citāti.

«Dzīve nekad nav pilnībā pakļāvusies struktūrām, kas to pārvalda un administrē. Tā nemitīgi pārplūst tām pāri,» festivāla pieteikumā raksta kuratores, vēlāk ekskursijā pa Pārdaugavas muzejiem atzīstot, ka tieši «disfunkcionālās struktūras, kurās šobrīd dzīvojam», un nospiedumi, kādus sabiedrībā atstājusi pandēmija, bijis festivāla sākuma punkts. Ekskursiju un pavadošo pasākumu programmai vērts pasekot līdzi Survival Kit rīkotāja — Latvijas Laikmetīgās mākslas centra — mājaslapā un sociālajos tīklos. Piemēram, Teātra muzejā rudenī vēl dažas reizes tiks atkārtota mākslinieces Annas Salmanes performance Viņa sēž uz krēsla, kurā veselam un jaunam cilvēkam pašsaprotamas un nemanāmas ikdienišķas darbības izpilda pensionētas Latvijas Nacionālās operas un Rīgas Operetes teātra baleta mākslinieces, pārvēršot tās nelielos priekšnesumos. 

Šogad Survival Kit pārsteidz ar nebijušu formātu. Līdz šim izstāde bija skatāma vienā tukšā ēkā, turpretim šogad apmeklētāji aicināti doties izzinošā ceļojumā. Izstāde notiek jau minētajā Eduarda Smiļģa Teātra muzejā, Jāņa Akuratera muzejā, Krišjāņa Barona muzejā, Raiņa un Aspazijas mājā, Jaņa Rozentāla un Rūdolfa Blaumaņa muzejā, Andreja Upīša memoriālajā muzejā, Ojāra Vācieša muzejā, Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejā un viesnīcā Neiburgs. Festivālā ieturēts savveida līdzsvars — izvēlētie muzeji lielākoties veltīti vīriešiem, bet mākslinieku vidū galvenokārt ir sievietes. Ar daļu autoru festivāls sadarbojies vairākus gadus, bet ir arī tādi, kuru darbi Rīgā redzami pirmo reizi.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu