
«Klātesamība nav jāaizstāj. Var meklēt citas lietas, ko akcentēt tiešsaistes formātā,» saka Latvijas Nacionālās bibliotēkas muzejpedagoģe Zane Siliņa. Foto — Jānis Leščinskis
Vai iespējams vadīt praktiskas darbnīcas tiešsaistē? Vēl pandēmijas sākumā Latvijas Nacionālās bibliotēkas muzejpedagoģe Zane Siliņa būtu teikusi pārliecinošu «nē». Viņa bija pieradusi bērniem un jauniešiem vadīt nodarbības par grāmatu veidošanu, marmorēšanu un kaligrāfiju, katram darbnīcas dalībniekam sniegt individuālu atbalstu. Šķita — nekas no tā taču nav iespējams, sēžot katram pie sava ekrāna! «Man bija grūti saprast, kā varu viņus iesaistīt, neesot klāt. Tas bija liels izaicinājums,» saka Zane.
Palīdzēja fokusa maiņa. No kopējas darbošanās uz kopēju izziņu. Piemēram, marmorēšanas darbnīca pārtapa tiešsaistes papīra dizaina nodarbībā. Jā, nav iespējams katram parādīt un palīdzēt, bet var koncentrēties, piemēram, uz krājuma pētniecību. Tiešsaistes resursos senus un trauslus rokrakstus visiem kopīgi izpētīt ir pat vieglāk. «Tuvumā varam Nacionālās bibliotēkas krājumā apskatīt, piemēram, Bildu ābici.» Pandēmijas laikā daudzi digitālie resursi ir kļuvuši pieejamāki. Savukārt darbnīcām nepieciešamie materiāli skolēniem jāatrod savās mājās. Vienīgi pirms grafikas darbnīcām viņi saņem muzejpedagogu sagatavotas paciņas.