E-komercijas attīstība un piegādes serviss attīstās ātrāk • IR.lv

E-komercijas attīstība un piegādes serviss attīstās ātrāk

Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Justs Šablinsks, “Venipak” vadītājs

Trīs gadu laikā katrs otrais mazais veikals Latvijā būs pieejams tikai tiešsaistē un piegādās ar bezkontakta pakomātiem. Vai tā ir utopija? Pirms gada tā noteikti bija tālāka nākotne, bet Covid-19 laiks nākotni pievirzījis tuvāk. Ekonomisti lēš, ka neparastā situācija pasaulē ir paātrinājusi e-komercijas nozares izaugsmi par pieciem gadiem.

Saskaņā ar programmatūras izstrādes uzņēmuma Search Node veikto pētījumu E-komercijas tendences 2021 (e-commerce Trends 2021) septiņi no 10 pircējiem atzinuši, ka pandēmijas dēļ sākuši vairāk iepirkties interneta veikalos. Liela daļa pētījumā aptaujāto uzņēmumu (78%) 2021. gadā plāno palielināt savu e-komercijas budžetu, kas nozīmē, ka katrs otrais tirgotājs savu biznesu plāno pārorientēt uz digitālo vidi, ja tas vēl nav izdarīts.

Iepriekšējā gada notikumi, iepirkšanās ierobežojumi klātienē un pieaugošie paku piegādes apjomi pierādīja, ka sabiedrība ir daudz atvērtāka un gatavāka iepirkties tiešsaistē nekā mums šķita.

Diezgan pārliecinoši var apgalvot, ka tas ir uz palikšanu, jo ir gan droši, gan ērti. Gada laikā novērojām arī pašu tirgotāju gatavību strauji pielāgoties, atverot interneta veikalus un meklējot visdažādākās pārdošanas formas, lai izdzīvotu. Tas savukārt nozīmē, ka varam gaidīt arī turpmāku nozares attīstību, jaunas darba vietas un kopējo ekonomikas uzlabošanos, jo būs nepieciešami projektu vadītāji, pārdevēji, grāmatveži, digitālie konsultanti, kurjeri un citi speciālisti. Tiešsaistes pārdošanas vide turpinās attīstīties un pielāgoties klientu vajadzībām, lai sniegtu ātru, patīkamu un ērtu iepirkšanās procesu, kā arī tikpat efektīvu pirkuma piegādi un saņemšanu.

2020. gadā paku piegāde Latvijas klientiem ar Venipak starpniecību palielinājās par 45%. Kopš gada sākuma piegādāto paku skaits joprojām ir liels, martā piegāžu skaitam Latvijā pieaugot par 50%, salīdzinājumā ar šo pašu periodu pērn. Tik straujš B2C klientu pieaugums motivē piegādes pakalpojumu sniedzējus turpināt risināt loģistikas izaicinājumus, piemēram, sūtījumu reāllaika izsekošanu, iespējas izvēlēties piegādes veidus un automatizētu procesu ieviešanu. Pēcpandēmijas situācijai attīstoties šādā virzienā, aizvien vairāk uzņēmumu “pārcelsies” tikai uz interneta pārdošanu, un loģistikas pakalpojumu nozīme būs nenovērtējami svarīga, savukārt darba tirgū jaunu popularitātes vilni piedzīvos kurjera profesija.

Pērn paku piegādes tirgus dalībnieki veica dažus svarīgus pasākumus, kas radīja būtiskas pārmaiņas tirgū. Reaģējot uz jaunām klientu vajadzībām, Latvijā ļoti strauji paplašinājās paku termināļu tīkli. Tika ierosinātas arī papildu iespējas sūtījumu piegādei, īpaši svētku sezonas kulminācijas laikā, kad tika sasniegti paku piegādes rekordi. Investīcijas piegādes infrastruktūrā un digitālajās tehnoloģijās, kā arī ērtāku paku termināļu atrašanās vietu meklēšana būs uzmanības centrā gan 2021. gadā, gan ilgtermiņa stratēģijā.

Investīcijas jaunajās tehnoloģijās palīdzēs ne tikai tikt galā ar sūtījumu apjoma pieaugumu, bet arī garantēt strauji augošo izpratni par veselības drošību, kas visticamāk saglabāsies arī pēc pandēmijas.

Tiešsaistes pārdošana palīdz ievērot drošību un distanci, tādēļ viena no nākotnes tendencēm ir bezkontakta pirkumu saņemšana – globālās aptaujas rāda, ka gandrīz 80% pircēju priekšroku dod bezkontakta sūtījuma saņemšanai (uzņēmuma Incisiv pētījums) un tikpat liela daļa respondentu jau izmanto vai aizvien vairāk turpinās izmantot pašapkalpošanās sistēmas (McKinsey dati).

Lai arī piegādes pakalpojumu pārslodze Latvijā ir radījusi nebijušu situāciju tirgū, pēdējā gada laikā gandrīz ekstrēmos apstākļos gūtā pieredze ir sagatavojusi ātrai lēmumu pieņemšanai par labu klientu ērtībai un veselībai. 2020. gada decembrī Venipak ieviesa pirmos bezkontakta pakomātus Lietuvas pilsētās ar lielāko sūtījumu apjomu – Viļņā, Kauņā, Klaipēdā, Šauļos un Paņevežā. Februārī pirmie bezkontakta pakomāti tika uzstādīti arī Latvijā (Rīgā, Bauskā, Daugavpilī, Jūrmalā, Jelgavā, Rēzeknē, Saldū un citās pilsētās). Līdz jūlija beigām Latvijā būs pieejami jau 200 termināļi. Lai saņemtu sūtījumu, pakomātā esošajā kamerā tikai jānoskenē QR kods. Paredzams, ka šī sūtījumu saņemšanas metode palīdzēs koronavīrusa izplatīšanās kontrolē, jo cilvēkiem vairs nebūs jāpieskaras ekrāna virsmai vai jāgaida rindā pie paku skapja – paku saņemšanas laiks tiks samazināts no 30-45 sekundēm uz 3-5 sekundēm.

Pandēmija ir mainījusi patērētāju vēlmes, iepirkšanās paradumus un attiecīgi arī sūtījumu piegādes pakalpojumu prioritātes. Klienti ir gatavi maksāt vairāk par labāku iepirkšanās pieredzi, kas ietver ne tikai ērtu interneta veikalu vai lietotni un atsaucīgu apkalpošanu, bet arī piegādi un saņemšanu. Ar pašreizējo sūtījumu piegādes infrastruktūru Latvijā nepietiek, tādēļ 2021. gads nesīs strauju attīstību.

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu