Arī mazie un vidējie uzņēmumi ir tik stipri, cik to IKT risinājumi

Ilustratīvs attēls no pixabay.com
Diāna Šmite, BITE mārketinga vadītāja
Print Friendly, PDF & Email

To, ka jaunie apstākļi kļūs par mūsu ikdienu ilgākā laika posmā, pērn apzinājās tikai retais. Tas bija novērojams arī biznesā, tomēr drīz vien tapa skaidrs – tie, kuri spēja pielāgoties krīzei ātrāk un elastīgāk, varēja pieņemt tālredzīgākus lēmumus, tajā skaitā par nepieciešamajiem IKT risinājumiem biznesa vadībai. Kāpēc tas ir tik svarīgi?

Ieminoties par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) risinājumiem, pirmkārt, prātā nāk šādas standarta lietas – internets, datu glabāšana mākonī un ugunsmūris. Tomēr šodien biznesā gan lielās organizācijās, gan mazo un vidējo uzņēmumu segmentā ar to jau sen ir par maz.

Arī mazo un vidējo uzņēmumu konkurētspēju nosaka tas, cik stipri ir to IKT risinājumi.

To spilgti pierādīja pandēmijas laiks, jo attālinātā darba organizēšana, klientu serviss un komunikācijas uzturēšana, lai bizness gan noturētos, gan vairotu konkurētspēju, bāzējas daudzveidīgos IKT risinājumos. Un uzvarētāji noteikti ir tie, kuri negaida krīzes beigšanos, bet gan ir visa gada laikā aktīvi domājuši, kā būt soli priekšā un “audzēt muskuļus” par spīti sarežģījumiem.

Jau patlaban BITE One IT datos novērojam, ka vidējo un mazo uzņēmumu segments arvien vairāk dažādo savu IKT risinājumu portfeli. Starp pieprasītākajiem pakalpojumiem šo uzņēmumu vidū ir ne tikai datu centra, e-pastu un mājas lapu uzturēšanas, bet arī fiksētās telefonijas pakalpojumi un mākoņpakalpojumi (virtuālie privātie serveri), interneta pieslēgums ar garantēto ātrumu un “Microsoft Office 365” programmatūras licences.

Zināms, ka IKT risinājumi lielos uzņēmumos reizēm ir integrēti katrā darba procesā, bet ko īsti tie var dot maziem un vidējiem uzņēmumiem – piemēram, zobārstniecības kabinetam, skaistumkopšanas salonam, mājražotājam ar interneta veikalu vai dāvanu veikalam? Ko šie tirgus spēlētāji ieguva, ieviešot IKT risinājumus Covid-19 laikā, ieņemot labākas pozīcijas par tiem konkurentiem, kas šīs tehnoloģijas vēro ar piesardzību?

Kad pilnībā tika ierobežota tirdzniecība, daudziem tirgotājiem bija jāpārkārtojas no klātienes tirdzniecības uz attālinātu. Jādomā, ka daļai uzņēmumu jau pirms pandēmijas bija e-komercijas iestrādnes, tomēr arī tiem krīzes laikā bija jātransformējas no e-komercijas kā viena no papildkanāliem uz galveno un pat vienīgo tirdzniecības iespēju. Tas nozīmēja arī papildus aktivitātes pilna e-komercijas cikla nodrošināšanai – no pasūtījuma ienākšanas sistēmā līdz fiziskai preces iepakošanai un nosūtīšanai. Paralēli tam, nereti klienti turpināja zvanīt un interesēties par preci. Te IKT iestartē kā “roku pagarinājums”, piemēram, BITE One IT Viedais zvanu pārvaldnieks ir rīks, kas ne tikai sniedz iespēju veikt ienākošo klientu zvanu pāradresāciju un ierakstīšanu, bet arī nodrošināt automātisko atbildētāju, kad darbinieks uzreiz nevar atbildēt, lai neviens klients nepaliek novārtā.

Savukārt pakalpojumu sniedzējiem, kuriem ir svarīgi kontrolēt klientu apmeklējumus, kas tiešā veidā ietekmē biznesa rezultātus, piemēram, ārstniecības iestādes, skaistumkopšanas saloni, autoservisi, šāds rīks var veikt arī tā dēvētos robotzvanus, lai pārliecinātos, vai klients uz vizīti ieradīsies. Līdzīgas funkcijas nodrošina arī Mass SMS pakalpojums, kas var lūgt klientam veikt apstiprinājumu vizītei ar īsziņas starpniecību. Arī gadījumos, ja informācija, kas pakalpojumu sniedzējam jāsaņem, ir personiska vai delikāta, klients to var sniegt, nosūtot īsziņu.

Lielajos uzņēmumos risinājumi ir vēl daudzveidīgāki. Piemēram, mēs ienākošo klientu jautājumus apstrādājam ne tikai klātienē, telefoniski, e-pastos, bet arī mājaslapā. Lai neaizņemtu darbinieku laiku ar atbilžu sniegšanu uz vienkāršiem jautājumiem, esam izveidojuši čatbotu jeb virtuālo asistentu Bruno, kurš īsā laikā, kopš kļuvis par mūsu “kolēģi”, savu pienesumu ir devis, mēnesī atbildot uz apmēram septiņiem tūkstošiem jautājumu. Tāpat jāmin, ka jautājumu Top 20 ir nemainīgs, kas sakrīt arī ar jautājumiem, ko saņemam no klientiem pa telefonu, tāpēc varam apgalvot, ka virtuālais asistents šobrīd aizstāj trīs pilnas darba slodzes klientu apkalpošanas centrā. Turpretim komplicētāko jautājumu risināšana, protams, paliek mūsu klientu apkalpošanas speciālistu ziņā.

Un tas nav viss – pašlaik biznesa pasaulē dominē tendence “faili seko cilvēkiem”. Proti, IKT, konkrēti – tādi mākoņpakalpojumi kā virtuālie privātie serveri un datu centra iespējas sniedz ikvienam darbiniekiem un uzņēmuma vadītājam nepieciešamo mobilitāti, ko pērn galvenokārt rosināja darbs no mājām. Pieeja e-pastam, failiem, tikai atrodoties birojā, ir pagātne, kas vairs nekad neatbildīs mūsdienu darba ritma prasībām nevienā uzņēmējdarbības nozarē.

Ar to gribu teikt, ka IKT risinājumi var atvieglot un efektivizēt kā lielu, tā vidēju un mazu uzņēmumu darbu, un tos var pielāgot ikviena biznesa jomas un mēroga nepieciešamībām.

Arī krīze neatļauj komunikācijā ar klientiem pieļaut kļūdas vai riskēt ar datu drošību un pat biznesa procesu apstāšanos. Tieši pretēji, krīzē ikviena kļūda kļūst biznesam izšķirīga, līdz ar to tieši IKT ir drošības spilvens, uz kuru var paļauties.

Pašlaik IKT loma ir mainījusies tiktāl, ka lielās kompānijas un organizācijas, saprotot šā pakalpojuma nozīmi, plašo un augošo kompetenču klāstu, ko prasa tā nodrošināšana, ļoti mērķtiecīgi izvēlas to ārpakalpojumā. Tikmēr mazo un vidējo uzņēmumu segmentam tas ir kļuvis finansiāli krietni pieejamāks. To redzam arī BITE One IT klientu pieaugumā, kur līdzvērtīgi lielā apjomā pieaug gan mazo un vidējo, gan lielo uzņēmumu skaits.

Kopumā IKT jau sen vairs nav lielu kompāniju ekstra, bet nepieciešams darba pamats jebkura lieluma un jomas uzņēmumam. Un atļaušos apgalvot, ka starp līdzīgas jomas un specifikas biznesiem spēcīgāki jebkuros apstākļos būs tie, kas par savām IKT iestrādnēm būs domājuši jau laikus.

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu