Savs bizness krīzes laikā – cik traka ideja tā ir?

Foto: Ieva Leiniša, LETA
Diāna Lapkis, sociālās uzņēmējdarbības akseleratora "New Door" vadītāja
Print Friendly, PDF & Email

Sociālais bizness ir par atbalstu un palīdzīgu roku. Tas ir par jaunām darbavietām un jaunām iespējām sociāli mazaizsargātām grupām. Sociālais bizness ir arī par palīdzību kādam, kam tas ir visvairāk nepieciešams. Īpaši jau tagad, kad apkārt valda krīze un neskaidrība. Tāpēc šajā pirmssvētku laikā ir īstais brīdis apsvērt sava sociālā uzņēmuma izveidošanu. Tā ir iespēja palīdzēt sev un citiem.

Sociālajam uzņēmumam nav peļņas gūšanas mērķa. Protams, tam ir jāizdzīvo, tāpēc savai eksistencei – izdevumu segšanai un algu samaksai – ir jānopelna arī šādiem uzņēmumiem. Taču primāri visi finanšu resursi tiek ieguldīti attīstībā.

Sociālais uzņēmums ir lielākais palīgs valstij dažādu sociālo pakalpojumu nodrošināšanā.

Par valsts atbalstu arī pēdējos gados šā virziena uzņēmēji nevar sūdzēties – Labklājības ministrija piešķīrusi sociālā uzņēmuma statusu daudziem uzņēmumiem, kas nozīmēja nodokļu atlaides un iespēju pretendēt uz granta saņemšanu investīcijām turpmākajā attīstībā.

Sociālais uzņēmējdarbības akselerators NewDoor ir realizējis un turpina realizēt apmācību programmu tiem, kam ir sociālā biznesa ideja. Vēl līdz 20. decembrim iespējams pieteikties jaunajai trīs mēnešu akselerācijas programmai, kuras ietvaros biznesā un citās jomās pieredzējuši mentori palīdzēs akseleratora dalībniekiem īstenot savu biznesa ideju.

Šogad pandēmijas radīto apstākļu ietekmē varējām labi pamanīt un novērtēt, ko spēj sociāli atbildīgu ideju autori. Ne visi tie bija biznesi – daudzas bija vienkārši iniciatīvas, piemēram, Paliec mājās, kas bija brīvprātīgo kustība ar mērķi palīdzēt tiem, kam pandēmijas apstākļos nav iespēju nokļūt līdz veikalam vai nav ar ko parunāt. Šī kustība ir lielisks piemērs arī tam, ka sabiedrībai aktuālas problēmas iespējams risināt ar tehnoloģisko rīku palīdzību.

Arī sociālajiem uzņēmumiem šis bija izaicinājumiem pilns gads. Arī tie bija spiesti pielāgoties un pielāgojās vispārējai notikumu attīstībai, pārceļot savu darbību tiešsaistē. Dažiem sociālajiem uzņēmumiem tas nozīmēja pat necerēti strauju attīstību. Piemēram, pēc mājmācības atbalsta centra Serebra pakalpojumiem pēkšņi bija milzīgs pieprasījums. Savukārt uzņēmums OWA, kas cita starpā nodarbojas ar stājas korekcijas kreklu izstrādi, uz brīdi pārprofilējās uz aizsargmasku ražošanu.

Taču interesanti, ka rokas klēpī salikuši nesēdēja arī tie sociālie uzņēmumi, kuru pakalpojumi ir saistīti ar apmeklētāju nepieciešamību atrasties fiziskā vietā. Piemēram, jau pavisam drīz apmeklētājiem durvis vērs Skaties ar sirdi – muzejs tumsā. Tas piedāvās pieredzēt, kā jūtas akls cilvēks. Katra muzeja telpa ir veltīta citai izjūtai. Un ekskursijas notiks neredzīga gida pavadībā.

Cilvēkus var sadalīt trīs grupās. Pirmie ir tie, kuri raud un visus vaino. Tad ir tie, kuri cīnās un dara. Trešie ir kaut kur pa vidu, sak, gan jau būs labi. Sociālie uzņēmumi vienmēr ir bijuši cīnītāji. Ja tas uzrunā arī tevi, uzdrošinies īstenot savu sociālā biznesa ideju. Tieši tagad ir īstais brīdis.

Pagaidām nav neviena komentāra

Lai pievienotu komentāru, vai ienāc ar:

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu