Nebaidīties būt ambicioziem

Jānis Berdigans (pa kreisi) un Artis Kehris, Printify Inc. dibinātāji. Foto — Gints Ivuškāns
Gunita Nagle
Print Friendly, PDF & Email

Jānis Berdigans un Artis Kehris jau uzreiz nosprauda lielus mērķus un biznesu sāka ASV. Tagad viņu veidotā apdrukātu preču iegādes platforma Printify sadarbojas ar vairāk nekā 250 tūkstošiem interneta veikalu ASV un citur pasaulē, bet visi darbinieki ir šeit — Latvijā

Ja cilvēki pasūta kādu lietu — krūzi, kreklu, kaut vai smailpapēžu kurpītes — ar pašu izvēlētu apdruku, tad ir skaidrs, ka viņus ne tik daudz interesē lieta, cik uzraksts vai zīmējums uz tās. Bieži vien tas stāsta ne tikai par vaļasprieku vai zīmīgu joku, tā ir daļa no lietotāja identitātes. Ceturto gadu veiksmīgi strādājot šajā biznesā, uzņēmuma Printify Inc. dibinātāji Jānis Berdigans un Artis Kehris atklājuši, cik krāsaina ir pasaule. Klientu vidū, kas tiešsaistes veikalos pasūta īpaši apdrukātas lietas, ir gan Jorkšīras terjeru īpašnieku klubi, gan krūts vēža pacientu atbalsta biedrības, gan naftas ieguves torņu darbinieku komūna un Ņujorkas meitenes, kas aizraujas ar skriešanu. «Amerikā ir priesteris, kurš interneta veikaliņā pārdod dažādas lietas, ko rotā motivējoši uzraksti un Bībeles citāti. Un visus tirdzniecībā gūtos ienākumus, ap pusmiljonu dolāru, viņš atdod labdarībai. Apbrīnojami!» stāsta Artis.

Jānis, ko draugi un kolēģi sauc par Džeimsu, platformu Printify radīja, lai varētu automātiski savienot katru individualizētās apdrukas pasūtījumu ar interneta veikalu un pasūtītāja mājvietai tuvāko apdrukas kompāniju. 

Kopš 2017. gada Amerikā dibinātā uzņēmuma Printify Inc. apgrozījums ik mēnesi pieaug par 10—30%, tā pierādot, ka šāda platforma daudzu cilvēku dzīvi padara mazliet vieglāku. Tātad labs bizness.

Īpaša apdruka — ātri un lēti

Printeru un apdrukas iekārtu Printify Latvijas birojā Spīķeros nav. Telpās, kas reiz kalpojušas par noliktavām, programmētāji, dizaineri, mārketinga, tirdzniecības un klientu apkalpošanas speciālisti, kopumā 80 cilvēku, strādā pie datoriem. Daudz jaunu cilvēku, pufi, ko pamest zem kājām vai notirpuša dibena, mājīga sapulču telpa, uz kuru kurjers atnes picas, — viss kā tipiskā tehnoloģiju jaunuzņēmumā. 

Pirms daudziem gadiem Džeimss bija nolēmis interneta veikalos pārdot telefonu vāciņus ar individualizētu dizainu. Bija ražotāji, kas gatavi drukāt kaut pa vienam vāciņam un sūtīt pircējam. Teorētiski tam vajadzētu nozīmēt, ka atliek datorā uz sev vajadzīgā vāciņa augšupielādēt kādu attēlu un noklikšķināt uz vārda «pasūtīt», lai tiktu pie tāda telefona maka, kāda nav nevienam citam. Taču nebija sistēmas, kas sasaista drukātavu ar interneta veikaliem. Kādam vajadzēja parūpēties par katru pasūtījumu, tāpat apstrādāt ikvienu lejupielādēto attēlu datorgrafikas programmā.

Nejēdzīgi sarežģīti un līdz ar to dārgi. «Bet mums bija svarīgi, lai preces piegāde būtu ātra un produkts — lēts,» uzsver Džeimss. Kā apdrukāšanas pakalpojumu saistīt ar interneta veikaliem, lai nebūtu jāķēpājas ar katru pasūtījumu? 

«Sākumā domājām izstrādāt programmatūru tikai savām e-komercijas vajadzībām. Bet tad sapratām, ka apdrukas industrija ir mežonīgi liela, pieaug ļoti strauji un tirgū ir neaizpildīta niša — pakalpojumu automatizācijas risinājums,» stāsta Džeimss. Tad arī viņš saprata, ka vajadzīga datorsistēma, kas automatizētu sadarbību starp drukātavām un interneta veikaliem. Tas bija 2014. gada beigās. «Pagāja vairāk nekā pusgads, kamēr programmatūrai izstrādājām izmēģinājuma variantu. Tajā bija tikai kādi septiņi produkti,» atceras Džeimss.

Tagad Printify platformā ikviens, kurš vēlas savā tiešsaistes veikalā izlikt pārdošanai apdrukātas lietas, var atrast ražotāju, izpētīt visu viņa produktu klāstu, atlasīt sev vajadzīgos un uz tiem no sava datora augšupielādēt konkrētu dizainu. Uzreiz redzams, kā prece izskatīsies. Tiklīdz pircējs ir to pasūtījis un samaksājis, datorsistēma automātiski sagatavo drukas failu un nosūta ražotājam, kas atrodas vistuvāk pasūtītāja dzīves vietai. Tiešsaistes veikala darbiniekiem nekas nav jādara, jo ražotājam jau ir sistēmas piegādāta informācija, uz kurieni produkts būs jāsūta.

Cik pasūta, tik saražo

Pašlaik sistēmai ir vairāk nekā 250 tūkstoši reģistrētu pārdevēju, pārsvarā interneta veikali. 80% no tiem darbojas Amerikā, pārējie — Eiropā un Austrālijā. Attiecībās ar Printify viņi ir platformas abonētāji, un uzņēmums ienākumus gūst no abonēšanas maksas, kā arī procentmaksājumos no katras pārdotās vienības.

Lai preces varētu ātri apdrukāt, Printify ir noslēdzis sadarbības līgumus ar 15 apdrukas kompānijām, kurām pieder ap simt drukātavu ASV, Lielbritānijā un Ķīnā. Ir divi iemesli, kāpēc vajadzīgs tik daudz drukātavu. Pirmais — katra no tām specializējas kādā jomā. Piemēram, ir tādas, kas lieliski apdrukā apģērbu, bet citas — sienas dekorus, telefonu vāciņus vai apavus. Tieši specializējoties ražotājs var panākt lielisku kvalitāti un arī zemas ražošanas izmaksas. Otrs iegansts ir fakts, ka amerikāņiem ļoti patīk iepirkties tiešsaistes veikalos, bet neviens negrib savu preci gaidīt ilgāk par dažām dienām. «Ja, piemēram, paciņa jāpiegādā Kalifornijā, nebūtu prātīgi likt tai ceļot no Ņujorkas pāri visai Amerikai. Mēs mēģinām nodrošināt saviem interneta veikalu īpašniekiem, ka drukātava atrodas maksimāli tuvu preces pasūtītājam. Tas samazina piegādes laiku, arī cenu,» skaidro Artis.

Apdrukājami ir ne tikai krekliņi un krūzes, bet arī kurpes, pludmales čības, peldkostīmi, gultas veļa, skrituļdēļi, vējjakas, dušas aizkari — Printify var atrast vairāk nekā 250 dažādu produktu veidu, un tiem ir vairāk nekā 3000 variantu, kas ļauj izvēlēties tīkamāko krāsu vai izmēru. Lielo klāstu nodrošina sasaiste ar trim lielām interneta veikalu platformām: Shopify, WooCommerce un Etsy.

Šāda apdrukāšana pēc pieprasījuma nodrošina, ka saražo tieši tik daudz preču, cik vajadzīgs. Pircējs samaksā par savu, piemēram, krekliņu ar īpašo dizainu, ražotājs apdrukā un nosūta viņam. Nav pilnu noliktavu ar mantām, no kurām daļu neiztirgo, tāpēc mēģina tikt no tām vaļā, pārdodot ar 40—80% lielām atlaidēm. Printify strādā pēc biznesa modeļa, kas nepiesārņo pasauli ar nevajadzīgām lietām.

Apgriezieni Amerikā

Skaidrības labad — uzņēmumam ir īpaša struktūra. Printify Inc. dibināts ASV, un tam simtprocentīgi pieder Latvijas SIA Printify Development, kur strādā visi 80 darbinieki. Lai sasniegtu lielos mērķus, uzņēmumu nācās veidot ASV, bet praktiski tas strādā Latvijā. 

«Kad stāstījām par savu biznesa ideju potenciālajiem investoriem Latvijā, mums teica — nekāda dižā tā jūsu ideja nav,» Artis atceras 2016. gadu. Bijis grūti atrast investoru, bet, kad viņi to sākuši meklēt ārpus Latvijas, vienmēr uzdots viens un tas pats jautājums — kuram akseleratoram jūs esat izgājuši cauri? Dalība kādā akseleratora programmā, kas sagatavo jaunuzņēmumus darbam, investoriem bijis viens no galvenajiem kritērijiem, lai izšķirtos — veltīt idejas autoriem laiku vai ne. «Tad arī nolēmām — ja mērķi ir lieli, akseleratoru arī vajag lielu,» saka Artis. 

Džeimss 2016. gadā bija Sanfrancisko, un tur kādā no bāriem pavisam nejauši saticis 500 Startups komandas cilvēkus. 500 Startups ir viens no lielākajiem tehnoloģiju uzņēmumu atbalstītājiem, kuru programmās sagatavoti vairāk nekā 2000 jaunuzņēmumu. «Izstāstīju, ko darām, un tā 500 Startups kļuva par mūsu biznesa atbalstītāju,» atceras Džeimss.

Printify bija pirmais Latvijas jaunuzņēmums, kurš darbojies šajā akseleratorā, un trīs mēnešu programma mainījusi veidu, kā Artis un Džeimss domā par savu biznesu. «Pirms akseleratora domājām, ka sasniegt desmit miljonu eiro lielu apgrozījumu būtu milzīgs panākums, bet tur mums mentori jautāja: «Puiši, kad paredzat simt miljonu dolāru apgrozījumu?» Tas palīdzēja nostiprināt mūsu ambīcijas, noticēt sev,» stāsta Artis.

Taču vairums potenciālo investoru nebija gatavi ieguldīt uzņēmumā, kas vismaz juridiski nav saistīts ar ASV. Lai klientiem radītu uzticību, Artis un Džeimss nolēma uzņēmumu reģistrēt Amerikā. «Investoriem vajadzīga skaidrība, ka strādā-jam pēc viņiem zināmiem likumiem,» paskaidro Džeimss. ASV Printify arī sameklējis savus pirmos investorus, no kuriem galvenais ir Gokuls Radžarams (Gokul Rajaram), tehnoloģiju pasaulē pazīstams kā cilvēks, kurš izstrādājis reklāmu izvietošanas programmu Google AdSense un vadījis Facebook reklāmas nodaļu. «Uzrunājām viņu, aizsūtot e-pastu, un viņš atbildēja. Pagāja gan deviņi mēneši, kamēr viņš piekrita investēt mūsu uzņēmumā. Tikai tad, kad redzēja, ka regulāri sasniedzam nospraustos mērķus, viņam radās drošības sajūta,» stāsta Džeimss. «Radžarams mums ir ļoti palīdzējis stratēģiski, ar lēmumu pieņemšanu.» 10. maijā Rīgā ieradīšoties riska kapitāla pārstāvis Bendžamins Lings (Benjamin Ling) no Sanfrancisko, kurš piedalījies Google, Facebook, YouTube attīstībā. Džeimss un Artis liek saprast, ka arī viņš publiski paziņos par ieguldījumu Printify.

Aprīlī Printify Development nāca klajā ar paziņojumu, ka ir viens no pirmajiem uzņēmumiem Latvijā, kas mātesuzņēmuma Printify Inc. akcijas piešķir visiem darbiniekiem, kuri nostrādājuši ilgāk par sešiem mēnešiem. «Mēs lepojamies ar to,» saka Džeimss. Tagad uzņēmuma īpašnieki ir ne tikai dibinātāji, bet arī gandrīz 60 darbinieki. Artis, kurš uzņēmumā rūpējas, lai katrs tiektos sasniegt nospraustos mērķus, secinājis, ka tagad ir vieglāk ar kolēģiem apspriesties par darāmo. Teikums «Printify ir arī tavs uzņēmums!» saliedējot.

Iepriekšējo gadu uzņēmums beidza ar 10 miljonu ASV dolāru (9 miljoni eiro) lielu apgrozījumu, bet Džeimss paredz, ka šogad apgrozījums varētu būt vismaz trīs reizes lielāks. «Mēs esam tikai pašā ceļa sākumā. Bet, spriežot pēc rezultātiem, esam uz pareizā ceļa,» secina Džeimss. Redzot, ka apdrukātās preces tiek izvadātas ne tikai pa Ameriku, bet arī pa Kanādu, Austrāliju un Eiropu, mērķis ir paplašināt sadarbības partneru loku. «Mēs gribam, lai mūsu ražotāju tīkls ir visā pasaulē,» saka Artis.

Dzinējspēks, kas liek darboties biznesā
«Mans galvenais mērķis ir radīt ko tādu, ko pasaulē izmanto tūkstošiem cilvēku un kas nes pozitīvas pārmaiņas viņu dzīvē,» saka Džeimss, un Artis piebilst, ka jau tagad ir redzams, kā Printify bizness palīdz uzlabot dzīvi mazām kopienām. «Mēs kādam palīdzam. Tas ir labs iemesls no rīta celties,» saka Artis. 

Lielākā kļūda, kas devusi mācību
«Kļūdās visi, un labāk to izdarīt agrāk. Jo vēlāk kļūdies, jo dārgāk tas maksā,» saka Artis. Printify iekšējā darba kultūra veidota tā, lai darbinieki nebaidītos kļūdīties. 

Vērtīgākais padoms jaunam uzņēmējam
Vairāk ambīciju un domāt plašāk! Pēc Arta vārdiem, fundamentāli svarīgi ir zināt mērķus, lai apjaustu, cik ātri augt biznesam. «Noteikti ieteiktu neatlaidību. Ja sāk pie kaut kā strādāt, tad ir vērts investēt laiku, pūles un smagu darbu, lai viss izdotos,» piebilst Džeimss.

Apdrukājami ir ne tikai krekliņi un krūzes, bet arī kurpes, pludmales čības, peldkostīmi, gultas veļa, skrituļdēļi, vējjakas, dušas aizkari — Printify var atrast vairāk nekā 250 dažādu produktu veidu

Pagaidām nav neviena komentāra

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu