Meklē prieku ar KonMari • IR.lv

Meklē prieku ar KonMari

Dana Gulbe: «Kārtošana ir liels solis pretī atkritumu samazināšanai. Ja katru nedēļu kaut kas ir jānes uz miskasti, tas nozīmē, ka pirkšanas un patērēšanas ritenis ir greizs.» Foton — Edmunds Brencis
Krista Dzidzēviča

Pasaulē atzīta metode palīdz sakārtot ne tikai galdu, bet arī galvu

Uzņēmuma vadības pienākums ir nodrošināt piemērotas darba telpas un aprīkojumu, bet katram darbiniekam ir jārūpējas par savu daļu — kārtību uz darba galda. Šobrīd pasaulē populārākā kārtošanas konsultante ir japāniete Marija Kondo, kura dodas pie cilvēkiem uz darbu vai mājām, lai pēc pašas izstrādātas metodes palīdzētu atbrīvoties no liekā un ieviestu kārtību. 

Viņas iedvesmota, metodi Latvijā tālāk nes Dana Gulbe, papildinot to ar videi draudzīgas domāšanas principiem. «Kārtošana ir liels solis pretī atkritumu samazināšanai. Tas pirmajā brīdī šķiet paradoksāli, jo liekas — procesā ārkārtīgi daudz tiek izmests. Bet, ja katru nedēļu kaut kas ir jānes uz miskasti, tas nozīmē, ka pirkšanas un patērēšanas ritenis ir greizs. Jāizmet vienreiz vairāk, lai nākotnē pirktu mazāk. Tas sakārtos ne tikai galdu, bet arī galvu — gan darbiniekam, gan visam uzņēmumam,» saka Dana.

Metodes pamatā ir jautājums — vai šī lieta rada prieku? Darba vidē to var pārfrāzēt — vai šis priekšmets palīdz sasniegt uzņēmuma mērķus? Metode ir krasi atšķirīga no citām, kurās ņem vērā, cik bieži priekšmets tiek lietots, cik tas aktuāls un vērtīgs. KonMari metode visus šos argumentus nolīdzina, priekšplānā izvirzot emocionālu piesaisti. Kārtošana notiek kopā ar kabineta īpašnieku. No sākuma Dana uzzina, kādas ir darbinieka vēlmes un kādu rakstāmgaldu tas iztēlojas pēc kārtošanas. «Jābūt specifiskiem atslēgas vārdiem — vēlos tīru virsmu, vietu kafijai, gribu, lai varu ātri un viegli atrast dokumentus, kārtību atvilktnēs vai tamlīdzīgi,» viņa min piemērus. 

Pirms kopējā darba speciāliste lūdz sagādāt trauciņus, kastītes vai groziņus, kuriem KonMari kārtošanas metodē ir liela loma — tajos turpmāk glabāsies rakstāmpiederumi un citi mazi biroja priekšmeti. Vislabāk izvēlēties dabīgu materiālu, no plastmasas traukiem izvairoties. Darbs tālāk norit pakārtoti materiāliem. No sākuma šķiro visus kabinetā esošos papīrus, tad rakstāmpiederumus, pēdējā vietā atstājot sentimentālas piemiņas. Visi papīri tiek izņemti no glabāšanas vietām, salikti kopējā kaudzē — vislabāk uz blakus esoša tīra galda vai grīdas, lai papīru kalnu var uzskatāmi novērtēt. Tad seko šķirošana, kurā bez žēlastības viss liekais ir jāliek miskastē. Kad saglabājamo papīru kaudzīte rūpīgi atlasīta, darbinieks ķeras pie rakstāmpiederumiem. «Cilvēkam ir tikai divas rokas, un rakstām mēs ar vienu — nav nepieciešamas desmit zilas pildspalvas. Sīkie priekšmeti biznesa vidē ātri uzkrājas. Tā ir ilūzija, ka tos izmantos vēlāk. Pildspalva ir viegls piemērs, par kuru var pateikt, vai tā rada prieku, jo nezināmu iemeslu dēļ katram ir mīļākā pildspalva un ar to vienu visbiežāk arī tiek rakstīts. Pārējais ir butaforija — liekais,» skaidro Dana. 

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu