Sāpīgi skaisti • IR.lv

Sāpīgi skaisti

Piektās meitas (2014). Foto — Cooper&Gorfer (Bibi Kemnica / Bibi Chemnitz)
Veronika Viļuma, Fold

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā jauna izstāde Laika zīmju pieraksti, kas apbrīnojami poētiskā veidā stāsta par Islandes, Grenlandes un Fēru salu modi

Būšu atklāta un subjektīva — Laika zīmju pieraksti (The Weather Diaries) ir pirmā izstāde Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejā, kuras apskates laikā man acīs no aizkustinājuma un skaistuma sariesās asaras. Grūti pateikt, vai tas bija izstādes projekta vadītājas no Ziemeļu mājas Reikjavīkā Kristīnes Ingvarsdotiras neviltoti jūsmīgā stāstījuma nopelns, ambientā noskaņa telpā, poētiskie īsstāsti pie darbiem, pašas fotogrāfijas vai islandiešu dizaineres Steinunas Sigurdardotiras komentārs par savu instalāciju — ekspozīcijas centrālo darbu. Drīzāk viss kopā, jo māksla, modes dizains, fotogrāfija un arī kas absolūti netverams telpā cits citu organiski papildina.

Pavisam ātri kļūst skaidrs, ka šai izstādei, lai arī tā ir veltīta Islandes, Grenlandes un Fēru salu modei, nav nekā kopīga ar šīs industrijas tradicionālajām izpausmēm un pat ne ar priekšstatiem, kādi varētu rasties par pelnīti augstu vērtēto skandināvu modes dizainu.

Trijās zemēs — Grenlandē, Islandē un Fēru salās — kopā dzīvo mazāk nekā pusmiljons iedzīvotāju, toties tajās ir milzīgi plašumi, jūra, nepieradināta daba, bet nieka saujiņa skarbo laikapstākļu rūdītu cilvēku pārsteidz ar fantastisku radošumu. To atklājušas mākslinieces, izstādes kuratores Sāra Kūpere un Nina Gorfere. Ekspozīciju veido vairākas sērijas, kas lielākoties sastāv no trim mākslinieču dueta radītām fotogrāfijām un fiziska dizaina darba, kurš visbiežāk atrodas uz tekstilinstalācijas robežas.

Apvienojot analogus un digitālus paņēmienus, fotogrāfes autortehnikā radījušas darbus, kas pirmajā acu uzmetienā drīzāk atgādina Eiropas vecmeistaru gleznas. Tie tapuši divu gadu garumā, dodoties «ekspedīcijā» pie ziemeļu salu modes māksliniekiem un uzklausot personiskus stāstus — atmiņas, vērojumus, priekus un sāpes, nereti abus vienlaicīgi. Šo stāstu fragmenti, tieši tik īsi, lai rosinātu skatītāja iztēli, ir nozīmīga izstādes daļa. Ingvarsdotira norāda uz vēl kādu aspektu, kas padara šo par modei netipisku projektu, — attēlos redzamie cilvēki nav modeļi, bet gan dizaineriem tuvas personas, radinieki, paziņas vai nejauši atrasti ļaudis, kuru izskats fotogrāfes uzrunājis.

Lai lasītu šo rakstu tālāk, lūdzam autorizēties ar savu epastu vai sociālā tīkla kontu:


Ja vēl neesi abonents, aicinām pievienoties mūsu lasītāju pulkam. Abonējot digitālo žurnālu, saņemsi piekļuvi rakstiem nekavējoties.

Saņem svarīgākās ziņas katru darba dienas rītu